Zákon č. 129/2000 Sb. o krajích (krajské zřízení)
129/2000 Sb.
ZÁKON
ze dne 12. dubna 2000
o krajích
(krajské zřízení)
Změna: 273/2001 Sb.
Změna: 450/2001 Sb.
Změna: 320/2001 Sb.
Změna: 231/2002 Sb. (část)
Změna: 404/2002 Sb.
Změna: 231/2002 Sb.
Změna: 229/2003 Sb.
Změna: 216/2004 Sb.
Změna: 257/2004 Sb.
Změna: 421/2004 Sb.
Změna: 626/2004 Sb.
Změna: 501/2004 Sb., 413/2005 Sb.
Změna: 234/2006 Sb.
Změna: 186/2006 Sb.
Změna: 298/2008 Sb.
Změna: 261/2007 Sb., 305/2008 Sb.
Změna: 477/2008 Sb.
Změna: 326/2009 Sb.
Změna: 281/2009 Sb., 118/2010 Sb., 199/2010 Sb., 347/2010 Sb.
Změna: 246/2011 Sb.
Změna: 364/2011 Sb.
Změna: 142/2012 Sb.
Změna: 239/2012 Sb.
Změna: 457/2011 Sb.
Změna: 303/2013 Sb.
Změna: 64/2014 Sb.
Změna: 24/2015 Sb.
Změna: 298/2015 Sb.
Změna: 106/2016 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
HLAVA I
OBECNÁ USTANOVENÍ
DÍL 1
Postavení krajů a jejich orgánů
§ 1
(1) Kraj je územním společenstvím občanů, které má právo na samosprávu.
(2) Kraj je veřejnoprávní korporací, která má vlastní majetek a vlastní
příjmy vymezené zákonem a hospodaří za podmínek stanovených zákonem
podle vlastního rozpočtu. Kraj vystupuje v právních vztazích svým
jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající.
(3) Kraj je samostatně spravován zastupitelstvem kraje (dále jen
"zastupitelstvo"); dalšími orgány kraje jsou rada kraje (dále jen
"rada"), hejtman kraje (dále jen "hejtman") a krajský úřad. Orgánem
kraje je též zvláštní orgán kraje (dále jen "zvláštní orgán") zřízený
podle zákona.
(4) Kraj pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých
občanů.
§ 2
(1) Kraj spravuje své záležitosti samostatně (dále jen "samostatná
působnost"). Státní orgány mohou do samostatné působnosti zasahovat,
jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem, který stanoví zákon.
Rozsah samostatné působnosti může být též omezen zákonem.
(2) Státní správu, jejíž výkon byl zákonem svěřen orgánům kraje,
vykonávají orgány kraje jako svou přenesenou působnost (§ 29 a 30).
Kraj je při výkonu státní správy správním obvodem. Kraj je povinen
zabezpečit výkon přenesené působnosti.
(3) Kraj při výkonu samostatné působnosti a přenesené působnosti chrání
veřejný zájem.
(4) Kraj zajišťuje výkon finanční kontroly podle rozpočtových pravidel
územních rozpočtů a podle zvláštního právního předpisu.^1)
§ 3
zrušen
§ 4
Pokud zvláštní zákon upravuje působnost krajů a nestanoví, že jde o
přenesenou působnost, platí, že jde vždy o činnosti patřící do
samostatné působnosti krajů.
§ 5
(1) Kraj může mít znak a vlajku.
(2) Předseda Poslanecké sněmovny může kraji, který nemá znak nebo
vlajku, na jeho návrh znak nebo vlajku udělit.
(3) Předseda Poslanecké sněmovny může na žádost kraje změnit znak nebo
vlajku kraje.
(4) Kraje a jimi zřízené nebo založené organizační složky a právnické
osoby mohou užívat znak a vlajku kraje. Jiné subjekty mohou užívat znak
kraje jen s jeho souhlasem. K užívání vlajky kraje není nutný jeho
souhlas.
DÍL 2
Obecně závazné vyhlášky kraje a nařízení kraje
§ 6
Obecně závaznou vyhláškou kraje vydanou zastupitelstvem v mezích jeho
samostatné působnosti lze ukládat povinnosti fyzickým a právnickým
osobám, jen stanoví-li tak zákon.
§ 7
Na základě a v mezích zákona rada vydává právní předpisy v přenesené
působnosti, je-li k tomu kraj zákonem zmocněn; tyto právní předpisy se
nazývají nařízení kraje.
§ 8
(1) Obecně závazné vyhlášky kraje musí být v souladu se zákony a
nařízení kraje musí být v souladu se zákony a právními předpisy
vydanými vládou a ústředními správními úřady.
(2) Obecně závazná vyhláška kraje a nařízení kraje (dále jen "právní
předpis kraje") nabývá platnosti dnem vyhlášení ve Věstníku právních
předpisů kraje (dále jen "Věstník").
(3) Dnem vyhlášení právního předpisu kraje je den rozeslání příslušné
částky Věstníku, který musí být uveden v jejím záhlaví.
(4) Právní předpis kraje nabývá účinnosti patnáctým dnem po vyhlášení
ve Věstníku, pokud v něm není stanoven pozdější počátek účinnosti.
(5) Vyžaduje-li to naléhavý obecný zájem, lze výjimečně stanovit
dřívější počátek účinnosti právního předpisu kraje, nejdříve však dnem
vyhlášení. Dřívější počátek účinnosti musí být v právním předpise kraje
uveden. V těchto případech se právní předpis kraje zveřejní též na
úřední desce^2) krajského úřadu (dále jen "úřední deska"), na úředních
deskách obecních úřadů obcí, kterých se dotýká, a v hromadných
informačních prostředcích.
(6) Věstník se vydává v postupně číslovaných částkách označených
pořadovými čísly. Právní předpisy kraje se ve Věstníku označují
pořadovými čísly. Číselná řada právních předpisů kraje, jakož i číselná
řada jednotlivých částek Věstníku, se uzavírá vždy koncem každého
kalendářního roku.
(7) Věstník musí být každému přístupný na krajském úřadu, na obecních
úřadech v kraji a na Ministerstvu vnitra (dále jen "ministerstvo").
(8) Kraj zveřejní stejnopis Věstníku i způsobem umožňujícím dálkový
přístup.
(9) Kraj zašle obecně závaznou vyhlášku kraje neprodleně po dni jejího
vyhlášení ministerstvu. Kraj zašle nařízení kraje neprodleně po dni
jeho vyhlášení věcně příslušnému ministerstvu nebo jinému ústřednímu
správnímu úřadu.
§ 9
zrušen
§ 10
zrušen
DÍL 3
Ukládání pokut právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám
§ 11
(1) Kraj může uložit pokutu až do výše 200 000 Kč právnické osobě a
fyzické osobě, která je podnikatelem (dále jen "osoba"), porušila-li
povinnost stanovenou právním předpisem kraje.
(2) Řízení o uložení pokuty lze zahájit do 1 roku ode dne, kdy se kraj
o porušení povinnosti podle odstavce 1 dozvěděl, nejpozději však do 2
let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.
(3) Při stanovení výše pokuty podle odstavce 1 kraj přihlíží zejména k
povaze, závažnosti, době trvání a následkům protiprávního jednání,
jakož i k přiměřenosti výše pokuty vzhledem k majetkovým poměrům osoby,
která se protiprávního jednání dopustila.
(4) Pokutu podle odstavce 1 nelze uložit, jestliže zákon stanoví za
porušení povinnosti podle odstavce 1 vyšší sankci.
(5) Uložení pokuty podle odstavce 1 nezbavuje osobu uvedenou v odstavci
1 povinnosti odstranit závadný stav ve lhůtě stanovené krajem s
přihlédnutím k okolnostem případu.
(6) Výnos pokut je příjmem kraje.
nadpis vypuštěn
DÍL 4
Občané kraje
§ 12
(1) Občanem kraje je fyzická osoba, která je státním občanem České
republiky a je přihlášena k trvalému pobytu^5) v některé obci nebo na
území vojenského újezdu v územním obvodu kraje.
(2) Občan kraje, který dosáhl věku 18 let, má právo
a) volit a být volen do zastupitelstva za podmínek stanovených
zákonem,^6)
b) vyjadřovat na zasedání zastupitelstva v souladu s jednacím řádem svá
stanoviska k projednávaným věcem,
c) nahlížet do rozpočtu kraje a do závěrečného účtu kraje, do zprávy o
výsledku přezkoumání hospodaření kraje za uplynulý kalendářní rok, do
usnesení a zápisů z jednání zastupitelstva, do usnesení rady, výborů
zastupitelstva (dále jen "výbory") a komisí rady (dále jen "komise") a
pořizovat si z nich výpisy, pokud tomu nebrání jiné zákony,
d) požadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné
působnosti radou nebo zastupitelstvem; je-li žádost podepsána nejméně 1
000 občany kraje, musí být projednána na jejich zasedání nejpozději do
60 dnů, jde-li o působnost zastupitelstva, nejdéle do 90 dnů,
e) podávat orgánům kraje návrhy, připomínky a podněty; orgány kraje je
vyřizují bezodkladně, nejdéle však do 60 dnů, jde-li o působnost
zastupitelstva, nejdéle do 90 dnů,
f) vyjadřovat se k návrhu rozpočtu kraje a k závěrečnému účtu kraje za
uplynulý kalendářní rok, a to buď písemně, ve lhůtě stanovené jednacím
řádem, nebo ústně na zasedání zastupitelstva,
g) hlasovat v krajském referendu za podmínek stanovených zvláštním
zákonem.
(3) Oprávnění uvedená v odstavci 2 písm. b) až f) má i fyzická osoba,
která dosáhla věku 18 let a vlastní na území kraje nemovitost.
§ 13
Oprávnění uvedená v § 12 odst. 2 má i fyzická osoba, která dosáhla věku
18 let, je cizím státním občanem a je přihlášena k trvalému pobytu v
některé obci nebo vojenském újezdu v územním obvodu kraje, stanoví-li
tak mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána a která byla
vyhlášena.
§ 13a
Kraj může ocenit významné životní události svých občanů.
HLAVA III
PŮSOBNOST KRAJE
DÍL 1
Samostatná působnost kraje
§ 14
(1) Do samostatné působnosti kraje patří záležitosti, které jsou v
zájmu kraje a občanů kraje, pokud nejde o přenesenou působnost kraje.
(2) Do samostatné působnosti kraje patří zejména záležitosti uvedené v
§ 11, 35, 36 a 59, s výjimkou vydávání nařízení kraje, a dále
záležitosti, které do samostatné působnosti svěří zákon.
(3) Kraj může pro výkon samostatné působnosti zakládat a zřizovat
právnické osoby a organizační složky kraje, pokud zákon nestanoví
jinak.
(4) Při výkonu samostatné působnosti kraj spolupracuje s obcemi; nesmí
přitom zasahovat do jejich samostatné působnosti. Proti takovému zásahu
může obec podat žalobu podle zvláštního zákona.
(5) Kraje jsou povinny, pokud je to možné, předem projednat s obcemi
opatření dotýkající se jejich působnosti.
§ 15
(1) Kraj je oprávněn vyjadřovat se k návrhům státních orgánů, které se
dotýkají působnosti kraje. Státní orgány jsou povinny, pokud je to
možné, předem projednat s krajem opatření dotýkající se působnosti
kraje.
(2) Státní orgány a orgány obcí poskytují orgánům kraje na požádání
bezplatně údaje a informace pro výkon jejich působnosti.
Tuto povinnost má i kraj vůči státním orgánům a orgánům obcí. Ochrana
údajů a utajovaných informací podle zvláštních právních předpisů^7)
zůstává nedotčena.
(3) Kraje jsou při výkonu své působnosti oprávněny využívat bezplatně
údajů katastru nemovitostí.
§ 15a
(1) Kraj je povinen vydávat potvrzení a vyhotovovat zprávy pro potřeby
právnických a fyzických osob, stanoví-li tak zvláštní právní předpis.
(2) Kraj vydává potvrzení potřebná pro uplatnění práva v cizině i v
případě, že právní předpis takovou povinnost neukládá, ale požadované
údaje jsou mu známy.
§ 16
Při výkonu samostatné působnosti se kraj řídí
a) při vydávání obecně závazných vyhlášek zákonem,
b) v ostatních záležitostech též jinými právními předpisy vydanými na
základě zákona.
Hospodaření kraje
§ 17
(1) Majetek kraje musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s
jeho zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti. Kraj
je povinen pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Kraj vede
účetnictví podle zákona o účetnictví.
(2) Majetek musí být chráněn před zničením, poškozením, odcizením nebo
zneužitím. S nepotřebným majetkem kraj naloží způsoby a za podmínek
stanovených zvláštními předpisy,^9) pokud tento zákon nestanoví jinak.
(3) Kraj nesmí ručit za závazky fyzických a právnických osob vyjma
a) závazků vyplývajících ze smlouvy o úvěru, jsou-li peněžní prostředky
určeny pro investici uskutečňovanou s finanční podporou ze státního
rozpočtu, státních fondů, nebo národního fondu,
b) závazků vyplývajících ze smlouvy o úvěru, jsou-li peněžní prostředky
určeny pro investici do krajem nebo obcí vlastněné nemovitosti,
c) těch, jejichž zřizovatelem je kraj, stát nebo obec,
d) těch, v nichž míra účasti kraje nebo spolu s jiným krajem (kraji),
obcí (obcemi) nebo státem přesahuje 50 %.
(4) Právní jednání učiněná v rozporu s ustanovením odstavce 3 jsou
neplatná.
(5) Stát neručí za hospodaření a závazky kraje, pokud tento závazek
nepřevezme stát smluvně.
(6) Kraj je povinen chránit svůj majetek před neoprávněnými zásahy a
včas uplatňovat právo na náhradu škody a právo na vydání bezdůvodného
obohacení.
(7) Kraj je povinen trvale sledovat, zda dlužníci včas a řádně plní své
závazky a zabezpečit, aby nedošlo k promlčení nebo zániku práv z těchto
závazků vyplývajících.
§ 18
(1) Záměr kraje prodat, směnit, darovat, pronajmout, propachtovat nebo
vypůjčit hmotnou nemovitou věc nebo právo stavby anebo je přenechat
jako výprosu a záměr kraje smluvně zřídit právo stavby k pozemku ve
vlastnictví kraje kraj zveřejní po dobu nejméně 30 dnů před rozhodnutím
v příslušném orgánu kraje vyvěšením na úřední desce,^2) aby se k němu
mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky. Nemovitá věc se v
záměru označí údaji podle zvláštního zákona^9a) platnými ke dni
zveřejnění záměru. Pokud kraj záměr po uvedenou dobu nezveřejní, je
právní jednání neplatné.
(2) Při úplatném převodu majetku se cena sjednává zpravidla ve výši,
která je v daném místě a čase obvyklá, nejde-li o cenu regulovanou
státem. Odchylka od ceny obvyklé musí být zdůvodněna, jde-li o cenu
nižší než obvyklou. Není-li odchylka od ceny obvyklé zdůvodněna, je
právní jednání neplatné.
(3) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije, jde-li o pronájem bytů, dále
jde-li o pronájem, pacht anebo výpůjčku majetku kraje na dobu kratší
než 90 dnů nebo jde-li o pronájem, pacht, výprosu nebo výpůjčku
právnické osobě, jejímž zřizovatelem nebo zakladatelem je kraj anebo
kterou kraj ovládá^30), nebo jde-li o pronájem silničního nebo
silničního pomocného pozemku v souvislosti se zvláštním užíváním silnic
podle zvláštního zákona^9b).
(4) Ustanovení odstavců 1 a 2 se nevztahují na výpůjčku, výprosu, pacht
nebo pronájem majetku svěřeného příspěvkovým organizacím zřízeným
krajem, nestanoví-li zvláštní předpis nebo zastupitelstvo ve zřizovací
listině jinak.
§ 19
Usnesení, jímž zastupitelstvo nebo rada rozhodly o nabytí věci v
dražbě, ve veřejné soutěži o nejvhodnější nabídku nebo o jejím nabytí
jiným obdobným způsobem, se až do ukončení dražby, veřejné soutěže o
nejvhodnější nabídku nebo jiného obdobného postupu nezpřístupňují podle
tohoto zákona ani neposkytují podle jiného právního předpisu^22).
§ 20
(1) Hospodaření kraje za uplynulý kalendářní rok přezkoumá Ministerstvo
financí. Ministerstvo financí může přezkoumáním hospodaření kraje
pověřit Generální finanční ředitelství nebo finanční úřad.
(2) Závěrečný účet spolu se zprávou o výsledcích přezkoumání
hospodaření kraje za uplynulý kalendářní rok projedná zastupitelstvo do
30. června následujícího roku a přijme opatření k nápravě nedostatků.
(3) Přezkoumání hospodaření upravuje zvláštní právní předpis.^9c)
§ 21
Hospodaření kraje s dotacemi ze státního rozpočtu republiky a ze
státních fondů republiky kontroluje Ministerstvo financí nebo jím
pověřený finanční úřad i v průběhu rozpočtového roku. V případě, že byl
porušen zákon, Ministerstvo financí uloží opatření k odstranění
zjištěných nedostatků.
§ 22
Sestavování rozpočtu a závěrečného účtu kraje a hospodaření s
prostředky tohoto rozpočtu se řídí zvláštním zákonem.
§ 23
(1) Podmiňuje-li tento zákon platnost právního jednání kraje předchozím
zveřejněním, schválením nebo souhlasem, opatří se listina o tomto
právním jednání doložkou, v níž bude potvrzeno, že tyto podmínky jsou
splněny. Je-li listina touto doložkou krajem opatřena, má se za to, že
povinnost předchozího zveřejnění, schválení nebo souhlasu byla splněna.
(2) Právní jednání, která vyžadují schválení zastupitelstva, popřípadě
rady, lze učinit jen po jejich předchozím schválení, jinak jsou tato
právní jednání kraje neplatná.
(3) K neplatnosti právního jednání z důvodů stanovených v odstavci 2, v
§ 17 odst. 4 a § 18 odst. 1 a 2 přihlédne soud i bez návrhu.
Spolupráce krajů
§ 24
(1) Kraje mohou spolupracovat s ostatními kraji a s obcemi.
(2) Na spolupráci krajů s ostatními kraji a s obcemi nelze použít
ustanovení občanského zákoníku o spolku^11) a o smlouvě o
společnosti^29).
§ 25
zrušen
§ 26
Kraj nemůže být členem svazku obcí.^12)
Spolupráce s ostatními subjekty
§ 27
Na spolupráci mezi kraji a právnickými a fyzickými osobami v
občanskoprávních vztazích lze použít ustanovení občanského zákoníku o
spolku^11) a o smlouvě o společnosti^29).
§ 28
Spolupráce s územními samosprávnými celky jiných států
Kraj může spolupracovat s územními samosprávnými celky jiných států a
být členem jejich mezinárodních sdružení.
DÍL 2
Přenesená působnost
§ 29
(1) Orgány kraje vykonávají na svém území přenesenou působnost ve
věcech, které stanoví zákon.
(2) Kraj obdrží ze státního rozpočtu příspěvek na výkon přenesené
působnosti. Výši příspěvku stanoví Ministerstvo financí po projednání s
ministerstvem.
§ 30
Při výkonu přenesené působnosti se orgány kraje řídí
a) při vydávání nařízení kraje zákony a jinými právními předpisy,
b) v ostatních případech též
1. usneseními vlády a směrnicemi ústředních správních úřadů; usnesení
vlády a směrnice ústředních správních úřadů nemohou ukládat orgánům
kraje povinnosti, pokud nejsou stanoveny zákonem; podmínkou platnosti
směrnic ústředních správních úřadů je jejich publikování ve Věstníku
vlády pro orgány krajů a orgány obcí;
2. opatřeními příslušných orgánů veřejné správy přijatými při kontrole
výkonu přenesené působnosti podle tohoto zákona.
HLAVA IV
ORGÁNY KRAJE
DÍL 1
Zastupitelstvo
§ 31
(1) Zastupitelstvo se skládá z členů zastupitelstva. Počet členů
zastupitelstva činí v kraji s počtem obyvatel
a) do 600 000 obyvatel 45 členů,
b) nad 600 000 do 900 000 obyvatel 55 členů,
c) nad 900 000 obyvatel 65 členů.
(2) Rozhodující pro stanovení počtu členů zastupitelstva je počet
obyvatel kraje k 1. lednu roku, v němž se konají volby.
(3) Počet členů zastupitelstva, který má být zvolen, zveřejní krajský
úřad nejpozději do 2 dnů od jeho stanovení na úřední desce^2) a dále ve
Věstníku.
§ 32
(1) Funkce člena zastupitelstva je veřejnou funkcí.^13) Člen
zastupitelstva nesmí být pro výkon své funkce zkrácen na právech
vyplývajících z jeho pracovního nebo jiného obdobného poměru.
(2) Podmínky vzniku a zániku mandátu člena zastupitelstva upravuje
zvláštní zákon.^6)
§ 33
(1) Mandát člena zastupitelstva kraje vzniká zvolením; ke zvolení dojde
ukončením hlasování.
(2) Člen zastupitelstva skládá na začátku prvního zasedání
zastupitelstva, jehož se po svém zvolení zúčastní, slib tohoto znění:
"Slibuji věrnost České republice. Slibuji na svou čest a svědomí, že
svoji funkci budu vykonávat svědomitě, v zájmu kraje a jeho občanů a
řídit se Ústavou a zákony České republiky."
(3) Člen zastupitelstva skládá slib před zastupitelstvem pronesením
slova "slibuji". Složení slibu potvrdí člen zastupitelstva svým
podpisem.
§ 34
(1) Člen zastupitelstva má při výkonu své funkce právo
a) předkládat zastupitelstvu a radě, jakož i výborům a komisím návrhy
na projednání,
b) vznášet dotazy, připomínky a podněty na radu a její jednotlivé
členy, na předsedy výborů, na statutární orgány právnických osob,
jejichž zakladatelem je kraj, a na vedoucí příspěvkových organizací a
organizačních složek, které kraj založil nebo zřídil; písemnou odpověď
musí obdržet do 30 dnů,
c) požadovat od zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu, jakož
i od zaměstnanců právnických osob, které kraj zřídil, informace ve
věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce; informace musí být
poskytnuta do 30 dnů.
(2) Člen zastupitelstva je povinen zúčastňovat se zasedání
zastupitelstva, popřípadě zasedání jiných orgánů kraje, je-li jejich
členem, plnit úkoly, které mu tyto orgány uloží, hájit zájmy občanů
kraje a jednat a vystupovat tak, aby nebyla ohrožena vážnost jeho
funkce.
(3) Člen zastupitelstva, u něhož skutečnosti nasvědčují, že by jeho
podíl na projednávání a rozhodování určité záležitosti v orgánech kraje
mohl znamenat výhodu nebo škodu pro něj samotného nebo osobu blízkou,
pro fyzickou nebo právnickou osobu, kterou zastupuje na základě zákona
nebo plné moci (střet zájmů), je povinen sdělit tuto skutečnost před
zahájením jednání orgánu kraje, který má danou záležitost projednávat.
Pravomoc zastupitelstva
§ 35
(1) Zastupitelstvo rozhoduje ve věcech patřících do samostatné
působnosti. Ve věcech přenesené působnosti zastupitelstvo rozhoduje,
jen stanoví-li tak zákon.
(2) Zastupitelstvu je vyhrazeno
a) předkládat návrhy zákonů Poslanecké sněmovně,
b) předkládat návrhy Ústavnímu soudu na zrušení právních předpisů,^15)
má-li za to, že jsou v rozporu se zákonem,
c) vydávat obecně závazné vyhlášky kraje,
d) koordinovat rozvoj územního obvodu, schvalovat strategie rozvoje
územního obvodu kraje podle zvláštních zákonů, zajišťovat jejich
realizaci a kontrolovat jejich plnění,
e) schvalovat koncepce rozvoje cestovního ruchu na území kraje,
zajišťovat jejich realizaci a kontrolovat jejich plnění,
f) volit zástupce kraje do regionálních rad regionů soudržnosti,
g) stanovit rozsah základní dopravní obslužnosti pro území kraje,
h) rozhodovat o spolupráci kraje s jinými kraji a o mezinárodní
spolupráci,
i) schvalovat rozpočet kraje, schvalovat závěrečný účet kraje a
schvalovat účetní závěrku kraje sestavenou k rozvahovému dni,
j) zřizovat a rušit příspěvkové organizace a organizační složky kraje;
k tomu schvalovat jejich zřizovací listiny,
k) rozhodovat o založení a rušení právnických osob, schvalovat jejich
zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a
stanovy, rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách,
l) delegovat zástupce kraje, s výjimkou § 59 odst. 1 písm. j), na
valnou hromadu obchodních společností, v nichž má kraj majetkovou
účast,
m) navrhovat zástupce kraje do ostatních orgánů obchodních společností,
v nichž má kraj majetkovou účast, a navrhovat jejich odvolání,
n) volit a odvolávat hejtmana, náměstka (náměstky) hejtmana a další
členy rady z řad svých členů a odvolávat je z funkce,
o) stanovit počet uvolněných členů rady, jakož i funkce, pro které
budou členové zastupitelstva uvolněni a od kterého dne,
p) zřizovat a zrušovat výbory, volit a odvolávat jejich předsedy a
členy,
q) rozhodovat o odměnách neuvolněným členům zastupitelstva a o odměnách
podle § 50 odst. 4 a 5,
r) stanovit zásady pro poskytování cestovních náhrad členům
zastupitelstva (§ 53),
s) rozhodovat o peněžitých plněních spojených s výkonem funkce členů
výborů, komisí a zvláštních orgánů fyzickým osobám, které nejsou členy
zastupitelstva,
t) udělovat ceny kraje,
u) rozhodovat o vyhlášení krajského referenda,
v) plnit další úkoly stanovené zákonem.
(3) Zastupitelstvo rozhoduje o zrušení usnesení rady, jsou-li mu
předložena k rozhodnutí podle § 62.
§ 36
Zastupitelstvu je dále vyhrazeno rozhodování o těchto právních
jednáních kraje:
a) nabytí a převod hmotných nemovitých věcí, s výjimkou inženýrských
sítí a pozemních komunikací,
b) poskytování věcných a peněžitých darů podle zvláštního zákona v
hodnotě nad 100 000 Kč jedné fyzické nebo právnické osobě v kalendářním
roce,
c) poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 200 000 Kč v
jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám v kalendářním roce
a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí, nejedná-li se o
účelové dotace z prostředků státního rozpočtu,
d) poskytování dotací obcím z rozpočtu kraje a kontrola jejich využití,
s výjimkou poskytování dotací v době vyhlášení krizového stavu podle
jiného právního předpisu ^28), je-li dotace poskytována v souvislosti s
vyhlášeným krizovým stavem,
e) vzdání se práva a prominutí dluhu vyšší než 200 000 Kč,
f) zastavení movitých věcí nebo práv v hodnotě vyšší než 200 000 Kč,
g) dohody o splátkách s lhůtou splatnosti delší než 18 měsíců,
h) postoupení pohledávky vyšší než 200 000 Kč,
i) uzavření smlouvy o přijetí a poskytnutí úvěru, zápůjčky, o převzetí
ručitelského závazku, o přistoupení k závazku a ke smlouvě o
společnosti,
j) zastavení nemovitostí,
k) vydání komunálních dluhopisů,
l) stanovení majetkové účasti na podnikání jiných právnických osob,
m) peněžité a nepeněžité vklady do právnických osob,
n) nabytí a převod práva stavby a smluvní zřízení práva stavby k
pozemku ve vlastnictví kraje,
o) zpeněžení hmotné nemovité věci ve vlastnictví kraje nebo práva
stavby ve veřejné dražbě a nabytí hmotné nemovité věci nebo práva
stavby krajem v dražbě, ve veřejné soutěži o nejvhodnější nabídku nebo
jiným obdobným způsobem; tuto pravomoc může zastupitelstvo zcela nebo
zčásti svěřit radě nebo hejtmanovi.
§ 37
Zastupitelstvo má právo vyhradit si další pravomoci v samostatné
působnosti mimo pravomoci vyhrazené radě podle § 59 odst. 1.
§ 38
zrušen
Jednání zastupitelstva
§ 39
(1) Ustavující zasedání nově zvoleného zastupitelstva svolává dosavadní
hejtman po uplynutí lhůty pro podání návrhu soudu na neplatnost voleb
nebo neplatnost hlasování tak, aby se konalo do 15 dnů ode dne uplynutí
této lhůty, a jestliže byl návrh na neplatnost voleb nebo na neplatnost
hlasování podán, do 15 dnů ode dne právní moci rozhodnutí soudu o
posledním z podaných návrhů, pokud žádnému z podaných návrhů nebylo
vyhověno.
(2) Ustavujícímu zasedání předsedá zpravidla nejstarší člen
zastupitelstva do doby, než je zvolen hejtman nebo náměstek hejtmana.
Ustavující zasedání zastupitelstva zvolí hejtmana, náměstka hejtmana a
další členy rady. Pokud se tak nestane, předsedající ustavující
zasedání přeruší. Současně zastupitelstvo rozhodne, kdy bude zasedání
pokračovat tak, aby se uskutečnilo nejdéle do 7 dnů od konání
přerušeného jednání.
(3) Jestliže se ustavující zasedání nově zvoleného zastupitelstva
nekonalo ve lhůtě podle odstavce 1, svolá je po uplynutí této lhůty
ministerstvo, ledaže soud vyhověl návrhu na neplatnost voleb nebo na
neplatnost hlasování. Informaci o svolání ustavujícího zasedání
zastupitelstva zveřejní ministerstvo v rozsahu stanoveném v § 42 po
dobu v tomto ustanovení stanovenou na své úřední desce.
§ 40
(1) Zastupitelstvo se schází podle potřeby, nejméně však jedenkrát za 3
měsíce. Zasedání zastupitelstva písemně svolává a řídí zpravidla
hejtman.
(2) K platnému usnesení, rozhodnutí nebo volbě zastupitelstva je třeba
souhlasu nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva.
§ 41
(1) Jestliže při zahájení zasedání zastupitelstva nebo v jeho průběhu
není přítomna nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva, ukončí
předsedající toto zasedání zastupitelstva. Do 15 dnů se koná jeho
náhradní zasedání.
(2) Požádá-li o to alespoň jedna třetina členů zastupitelstva, hejtman
je povinen svolat zasedání zastupitelstva tak, aby se uskutečnilo
nejpozději do 21 dnů ode dne doručení žádosti krajskému úřadu.
(3) Nesvolá-li hejtman zasedání zastupitelstva podle předchozích
odstavců, učiní tak náměstek hejtmana nebo jiný člen zastupitelstva.
§ 42
(1) Zasedání zastupitelstva je veřejné. Krajský úřad zveřejní informaci
o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání
zastupitelstva vždy nejméně 10 dnů předem na úřední desce^2) krajského
úřadu, kromě toho může informaci zveřejnit způsobem v místě obvyklým.
(2) V době vyhlášení krizového stavu podle jiného právního předpisu^28)
se informace o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání
zastupitelstva podle odstavce 1 zveřejní na úřední desce krajského
úřadu alespoň po dobu 2 dnů před zasedáním zastupitelstva; záležitosti,
které se netýkají vyhlášeného krizového stavu, mohou být na tomto
zasedání projednávány pouze tehdy, jestliže byla informace zveřejněna
nejméně 10 dnů před zasedáním zastupitelstva.
(3) Návrh programu jednání zastupitelstva připravuje a předkládá
zastupitelstvu ke schválení rada.
(4) O zařazení návrhů dalších bodů programu, přednesených v průběhu
zasedání zastupitelstva, rozhodne zastupitelstvo.
(5) Zúčastní-li se zasedání zastupitelstva člen vlády nebo jím pověřený
zástupce, poslanec, senátor a požádá-li o slovo, musí mu být vždy
uděleno.
§ 43
O průběhu zasedání zastupitelstva se pořizuje zápis, který podepisuje
hejtman nebo náměstek hejtmana a zvolení ověřovatelé. Zápis, který je
nutno pořídit do 10 dnů po skončení zasedání, musí obsahovat údaj o
počtu přítomných členů zastupitelstva, schválený program jednání,
průběh a výsledek hlasování a přijatá usnesení a musí být uložen u
krajského úřadu k nahlédnutí. O námitkách člena zastupitelstva proti
zápisu rozhodne nejbližší zasedání zastupitelstva.
§ 44
Zastupitelstvo vydá jednací řád, v němž stanoví podrobnosti o jednání
zastupitelstva a výborů.
§ 45
(1) Klesne-li počet členů zastupitelstva o více než polovinu oproti
počtu stanovenému v § 31 odst. 1 a nejsou-li náhradníci, do doby, než
bude zvoleno zastupitelstvo nové, zabezpečuje jeho úkoly stávající
zastupitelstvo. V takovém případě však nepřísluší zastupitelstvu
vykonávat působnost podle § 35 odst. 2 a § 36, s výjimkou přijímání
rozpočtových opatření a stanovení pravidel rozpočtového provizoria.
Tuto skutečnost krajský úřad bezodkladně oznámí ministerstvu.
(2) Jestliže se zastupitelstvo nesejde po dobu delší než 6 měsíců tak,
aby bylo schopno se usnášet, nebo nezvolí-li hejtmana do 6 měsíců ode
dne, kdy byl odvolán nebo se funkce vzdal, nebo do 6 měsíců ode dne
ustavujícího zasedání, ministerstvo je rozpustí a ministr vnitra
vyhlásí nové volby. Proti rozhodnutí o rozpuštění zastupitelstva může
kraj podat žalobu k soudu. Ustanovení § 60a a 64b se použijí obdobně.
Odměňování členů zastupitelstva
§ 46
(1) Členům zastupitelstva, kteří jsou pro výkon funkce dlouhodobě
uvolněni,^16) a členům, kteří před zvolením do funkce člena
zastupitelstva nebyli v pracovním poměru, ale vykonávají funkci ve
stejném rozsahu jako dlouhodobě uvolnění členové zastupitelstva, (dále
jen "uvolnění členové zastupitelstva") přísluší za výkon funkce
uvolněného člena zastupitelstva odměna podle tohoto zákona. Odměna se
vyplácí z rozpočtových prostředků kraje.
(2) Odměnou se rozumí peněžitá plnění poskytovaná krajem uvolněným
členům zastupitelstva za výkon jejich funkce; za odměnu se nepovažují
plnění poskytovaná v souvislosti s výkonem jejich funkce podle
zvláštních právních předpisů, zejména cestovní náhrady.
(3) Odměnou podle odstavce 1 je
a) měsíční odměna (§ 48),
b) odměna při skončení funkčního období (§ 50).
(4) Členům zastupitelstva, kteří nejsou uvedeni v odstavci 1, (dále jen
"neuvolnění členové zastupitelstva"), jsou-li v pracovním poměru,
poskytne zaměstnavatel pro výkon funkce pracovní volno s náhradou
mzdy;^17) rozsah doby potřebné k výkonu funkce v konkrétním případě
určí kraj. Náhradu mzdy uhradí kraj jejich zaměstnavateli podle
zvláštního předpisu.^17) Neuvolněným členům zastupitelstva, kteří
nejsou v pracovním nebo jiném obdobném poměru, poskytuje kraj ze svých
rozpočtových prostředků náhradu výdělku ušlého v souvislosti s výkonem
jejich funkce paušální částkou, jejíž výši stanoví zastupitelstvo vždy
na příslušný kalendářní rok.
§ 47
Neuvolněným členům zastupitelstva může být za výkon funkce poskytnuta
měsíční odměna. Její maximální výši stanoví prováděcí právní předpis.
§ 48
(1) Měsíční odměna je peněžité plnění poskytované měsíčně podle druhu
vykonávané funkce a podle počtu obyvatel kraje a ve výši stanovené
prováděcím právním předpisem.
(2) Nevykonává-li uvolněný člen zastupitelstva funkci z důvodu dočasné
pracovní neschopnosti, karantény, těhotenství nebo péče o dítě do 3 let
věku, měsíční odměna mu nenáleží, pokud se nestanoví jinak v odstavci
3; v kalendářním měsíci, v němž z těchto důvodů uvolněný člen
zastupitelstva vykonával funkci jen po část měsíce, náleží mu měsíční
odměna v poměrné výši.
(3) Uvolněnému členu zastupitelstva měsíční odměna za první 3
kalendářní dny dočasné pracovní neschopnosti nenáleží, za první 3
kalendářní dny karantény náleží měsíční odměna za každý kalendářní den
ve výši 60 % jedné třicetiny měsíční odměny a od čtvrtého kalendářního
dne dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény do čtrnáctého
kalendářního dne a v období od 1. ledna 2012 do 31. prosince 2013 do
dvacátého prvního kalendářního dne dočasné pracovní neschopnosti nebo
karantény mu náleží měsíční odměna za každý kalendářní den ve výši 60 %
jedné třicetiny měsíční odměny. Pro účely stanovení výše měsíční odměny
ve snížené výši podle věty první se jedna třicetina měsíční odměny
upraví stejným způsobem, jakým se upravuje denní vyměřovací základ pro
stanovení nemocenského z nemocenského pojištění. Měsíční odměna ve
snížené výši stanovená podle věty první se snižuje o 50 %, jde-li o
případy, kdy se nemocenské podle předpisů o nemocenském pojištění
snižuje na polovinu. Výše měsíční odměny ve snížené výši stanovené
podle věty první a třetí za jednotlivý kalendářní den se zaokrouhluje
na celé koruny směrem nahoru.
§ 49
zrušen
§ 50
(1) Uvolněnému členu zastupitelstva a neuvolněnému členu
zastupitelstva, pokud vykonává funkci hejtmana, jemuž ke dni voleb do
zastupitelstva příslušela měsíční odměna, náleží tato odměna ještě po
dobu 3 měsíců od konání voleb do zastupitelstva, pokud mu nevznikl
opětovný nárok na měsíční odměnu.
(2) Pokud dosavadní hejtman nebo náměstek hejtmana vykonává pravomoci
podle § 64b, náleží mu měsíční odměna v dosavadní výši.
(3) Členovi zastupitelstva, který vykonává pravomoc podle § 64b, náleží
měsíční odměna ve stejné výši, která by podle prováděcího právního
předpisu náležela hejtmanovi.
(4) Uvolněnému členovi zastupitelstva a neuvolněnému členovi
zastupitelstva, který vykonával funkci hejtmana, za niž náleží měsíční
odměna, a jemuž zanikl mandát přede dnem voleb do zastupitelstva, může
být tato odměna poskytována ještě po dobu 3 měsíců ode dne zániku
mandátu.
(5) Uvolněnému členovi zastupitelstva a neuvolněnému členovi
zastupitelstva, který vykonával funkci hejtmana, za niž náleží měsíční
odměna, a byl z této funkce odvolán nebo se jí vzdal, může být tato
odměna poskytována ještě po dobu 3 měsíců ode dne vzdání se funkce nebo
odvolání z funkce.
§ 51
Splatnost a výplata odměny členům zastupitelstva, jakož i srážky z
odměny se řídí právními předpisy upravujícími platové poměry
zaměstnanců obcí^18) a zákoníkem práce. Pro rozsah a pořadí srážek z
odměny se použije zákoník práce obdobně. Pro tyto účely se posuzuje
odměna členům zastupitelstva jako plat zaměstnance v pracovním poměru
ke kraji, kraj se posuzuje jako zaměstnavatel a členové zastupitelstva
se posuzují jako zaměstnanci.
§ 52
(1) Odměna se uvolněnému členovi zastupitelstva poskytuje ode dne, kdy
byl zvolen nebo jmenován do funkce, za kterou odměna náleží.
(2) Odměna se neuvolněnému členovi zastupitelstva poskytuje ode dne,
který stanoví zastupitelstvo.
(3) V případě souběhu výkonu několika funkcí
a) náleží uvolněnému členovi zastupitelstva měsíční odměna podle
funkce, za kterou se poskytuje nejvyšší odměna,
b) lze neuvolněnému členovi zastupitelstva poskytnout měsíční odměnu až
do výše souhrnu odměn za jednotlivé funkce.
§ 53
Členovi zastupitelstva náleží v souvislosti s výkonem jeho funkce
cestovní náhrady ve výši a za podmínek stanovených právními předpisy
platnými pro zaměstnance v pracovním poměru.^19)
§ 54
(1) Uvolněný člen zastupitelstva má nárok na dovolenou podle tohoto
zákona v délce 5 týdnů za kalendářní rok.
(2) Pokud jeho funkční období netrvalo po dobu celého kalendářního
roku, má nárok na poměrnou část dovolené, která činí za každý i
započatý kalendářní měsíc trvání výkonu jeho funkce jednu dvanáctinu
dovolené za kalendářní rok.
(3) Měsíční odměna podle tohoto zákona náleží i po dobu dovolené.
(4) Kraj poskytne uvolněnému členovi zastupitelstva též tu část
dovolené, kterou nevyčerpal před uvolněním k výkonu veřejné funkce.
Nevyčerpal-li uvolněný člen zastupitelstva dovolenou před uplynutím
doby uvolnění k výkonu veřejné funkce, poskytne mu ji uvolňující
zaměstnavatel.
§ 55
Na vztahy vyplývající z výkonu funkce uvolněného člena zastupitelstva
se vztahují ustanovení zákoníku práce, pokud tento zákon nestanoví
jinak.
§ 56
zrušen
DÍL 2
Rada
§ 57
(1) Rada je výkonným orgánem kraje v oblasti samostatné působnosti. Při
výkonu své působnosti odpovídá rada zastupitelstvu. Rada může
rozhodovat ve věcech přenesené působnosti, jen stanoví-li tak zákon.
(2) Radu tvoří hejtman, náměstek hejtmana (náměstci hejtmana) a další
členové rady, kteří jsou voleni z členů zastupitelstva.. Počet členů
rady činí v kraji s počtem
a) do 600 000 obyvatel 9 členů,
b) nad 600 000 obyvatel 11 členů.
(3) Je-li hejtman nebo náměstek hejtmana odvolán z funkce nebo na tuto
funkci rezignoval, přestává být i členem rady.
§ 58
(1) Rada se schází ke svým schůzím podle potřeby. Schůze rady svolává
hejtman. Schůze rady jsou neveřejné. Rada může k jednotlivým bodům
svého jednání přizvat i dalšího člena zastupitelstva nebo jiné osoby.
(2) K platnému usnesení, volbě nebo rozhodnutí je třeba souhlasu
nadpoloviční většiny všech členů rady.
(3) O průběhu schůze rady se pořizuje zápis, ve kterém se vždy uvede
počet přítomných členů rady, schválený program schůze rady, průběh a
výsledek hlasování a přijatá usnesení. Zápis podepisuje hejtman nebo
náměstek hejtmana, spolu s ověřovateli. Zápis, který je nutno pořídit
do 10 dnů po skončení schůze, musí být uložen u krajského úřadu k
nahlédnutí členům zastupitelstva kraje. O námitkách člena rady proti
zápisu rozhodne nejbližší schůze rady.
(4) Rada podává na každém zasedání zastupitelstva zprávu o své
činnosti.
§ 59
(1) Rada připravuje návrhy a podklady pro jednání zastupitelstva a
zabezpečuje plnění jím přijatých usnesení. Radě je vyhrazeno
a) zabezpečovat hospodaření podle schváleného rozpočtu, provádět
rozpočtová opatření v rozsahu svěřeném zastupitelstvem,
b) stanovit počet zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu, do
zvláštních orgánů kraje a do organizačních složek a objem prostředků na
platy těchto zaměstnanců,
c) na návrh ředitele krajského úřadu (dále jen "ředitel") jmenovat a
odvolávat vedoucí odborů krajského úřadu v souladu se zvláštním
zákonem; jmenování nebo odvolání vedoucích odborů bez návrhu ředitele
je neplatné,
d) zřizovat a zrušovat podle potřeby komise rady (dále jen "komise"),
jmenovat a odvolávat z funkce jejich předsedy a členy,
e) ukládat krajskému úřadu úkoly v oblasti samostatné působnosti a
kontrolovat jejich plnění,
f) přezkoumávat opatření přijatá krajským úřadem v samostatné
působnosti,
g) vyřizovat návrhy, připomínky a podněty obcí a právnických osob z
územního obvodu kraje,
h) stanovit pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností,
i) vykonávat zakladatelské a zřizovatelské funkce ve vztahu k
právnickým osobám, organizačním složkám, které byly zřízeny nebo
založeny krajem nebo které byly na kraj převedeny zvláštním zákonem,
včetně jmenování a odvolávání jejich ředitelů a stanovení jejich platu
a odměn; k tomu pravidelně jedenkrát ročně projednávat zprávu o jejich
činnosti, o plnění jejich úkolů, pro které byly založeny nebo zřízeny,
a přijímat příslušná opatření k nápravě,
j) rozhodovat ve věcech kraje jako jediného společníka obchodní
společnosti,
k) vydávat nařízení kraje,
l) projednávat a řešit návrhy, připomínky a podněty předložené jí členy
zastupitelstva nebo komisemi rady,
m) plnit úkoly stanovené zvláštním právním předpisem,
n) schvalovat účetní závěrku krajem zřízené příspěvkové organizace
sestavenou k rozvahovému dni.
(2) Rada rozhoduje o těchto právních jednáních kraje:
a) o poskytování dotací a návratných finančních výpomocí do 200 000 Kč
v jednotlivém případě fyzickým nebo právnickým osobám v kalendářním
roce a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí, nejedná-li
se o účelové dotace z prostředků státního rozpočtu,
b) o vzdání se práva a prominutí dluhu nepřevyšující 200 000 Kč,
c) o zastavení movitých věcí nebo práv v hodnotě nepřevyšující 200 000
Kč,
d) o uzavírání dohod o splátkách s lhůtou splatnosti nepřevyšující 18
měsíců,
e) o nabytí a převodu movitých věcí na kraj včetně peněz,
f) o poskytování věcných a finančních darů do 100 000 Kč v jednotlivých
případech.
(3) Rada zabezpečuje rozhodování v ostatních záležitostech patřících do
samostatné působnosti kraje, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu nebo
pokud si je zastupitelstvo nevyhradilo.
(4) Rada může svěřit hejtmanovi, popřípadě krajskému úřadu rozhodování
podle odstavce 2 písm. e). Dále může svěřit hejtmanovi nebo krajskému
úřadu zcela nebo zčásti rozhodování podle odstavce 3.
§ 60
(1) Poklesne-li v průběhu funkčního období počet členů rady tak, že
rada není usnášeníschopná (§ 58 odst. 2) a na nejbližším zasedání
zastupitelstva nebude počet členů rady doplněn tak, aby usnášeníschopná
byla, vykonává její působnost, až do zvolení potřebného počtu členů
rady, zastupitelstvo. V těchto případech zastupitelstvo může svěřit
hejtmanovi výkon pravomoci rady.
(2) Je-li rada odvolána jako celek a není-li současně s tím zvolena
nová rada, vykonává dosavadní rada své pravomoci až do zvolení nové
rady.
§ 60a
(1) Rada vykonává své pravomoci podle tohoto zákona i po ukončení
funkčního období zastupitelstva až do zvolení nové rady.
(2) Jestliže soud vyhoví návrhu na neplatnost voleb nebo hlasování, je
rada ode dne právní moci rozhodnutí soudu do dne, ve kterém se koná
ustavující zasedání nově zvoleného zastupitelstva, kromě pravomocí
stanovených v odstavci 1, oprávněna stanovit pravidla rozpočtového
provizoria a schvalovat rozpočtová opatření^19a).
DÍL 3
Hejtman
§ 61
(1) Hejtman zastupuje kraj navenek.
(2) Hejtmana a náměstka hejtmana (náměstky hejtmana) volí
zastupitelstvo z řad svých členů. Hejtman a náměstek hejtmana musí být
občany České republiky. Odpovídají za výkon své funkce zastupitelstvu.
Rada může ukládat úkoly hejtmanovi jen v rozsahu své působnosti.
(3) Hejtman
a) s náměstkem hejtmana podepisuje právní předpisy kraje,
b) po předchozím souhlasu ministra vnitra jmenuje a odvolává ředitele v
souladu se zvláštním zákonem; jmenování nebo odvolání ředitele bez
předchozího souhlasu ministra vnitra je neplatné,
c) stanoví podle zvláštního předpisu^21) plat řediteli a ukládá mu
úkoly,
d) na základě zmocnění v zákoně zřizuje pro výkon přenesené působnosti
zvláštní orgány,
e) odpovídá za včasné objednání přezkoumání hospodaření kraje za
uplynulý kalendářní rok,
f) odpovídá za informování občanů o činnosti kraje,^22)
g) vykonává další úkoly v samostatné nebo přenesené působnosti, pokud
jsou mu svěřeny zastupitelstvem, radou nebo tak stanoví zákon.
h) plní obdobné úkoly jako statutární orgán zaměstnavatele podle
zvláštních předpisů vůči uvolněným členům zastupitelstva a řediteli.
(4) Hejtman svolává a zpravidla řídí zasedání zastupitelstva a rady,
podepisuje spolu s ověřovateli zápis z jednání zastupitelstva a zápis z
jednání rady.
§ 62
Hejtman pozastaví výkon usnesení rady, má-li za to, že je usnesení
nesprávné. Věc pak předloží k rozhodnutí nejbližšímu zasedání
zastupitelstva.
§ 63
zrušen
§ 64
Hejtmana zastupuje náměstek hejtmana. Zastupitelstvo může zvolit více
náměstků hejtmana a svěřit jim některé úkoly. Náměstek hejtmana,
kterého určí zastupitelstvo, zastupuje hejtmana v době jeho
nepřítomnosti nebo v době, kdy hejtman nevykonává funkci (§ 48 odst. 2
a § 54).
§ 64a
Je-li hejtman ze své funkce odvolán nebo se funkce vzdal a není-li
současně zvolen nový hejtman, vykonává jeho pravomoci podle tohoto
zákona náměstek hejtmana, kterého určilo zastupitelstvo k zastupování
hejtmana (§ 64). Neurčilo-li zastupitelstvo takového náměstka hejtmana
nebo byl-li náměstek hejtmana z funkce odvolán nebo se funkce vzdal
současně s hejtmanem, pověří zastupitelstvo výkonem pravomocí hejtmana
některého z členů rady.
§ 64b
Dosavadní hejtman v období ode dne voleb do zastupitelstva do zvolení
nového hejtmana nebo náměstka hejtmana vykonává pravomoci podle § 61; v
tomto období vykonává své pravomoci též dosavadní náměstek hejtmana.
Nevykonává-li dosavadní hejtman své pravomoci podle věty první,
vykonává je dosavadní náměstek hejtmana, a je-li dosavadních náměstků
hejtmana více, ten, kterého přede dnem voleb pověřilo zastupitelstvo
zastupováním hejtmana, jinak ten, kterého pověřil dosavadní hejtman.
Vykonával-li ke dni voleb pravomoci hejtmana člen rady podle § 64a,
použijí se věty první a druhá obdobně.
§ 64c
(1) Hejtman má právo užívat při významných příležitostech závěsný
odznak. Závěsný odznak má uprostřed velký státní znak a po obvodu
odznaku je uveden název Česká republika.
(2) Rada může stanovit, v kterých případech může tento odznak užívat
jiný člen zastupitelstva nebo ředitel krajského úřadu.
DÍL 4
Zvláštní orgány
§ 65
(1) Hejtman zřizuje pro výkon přenesené působnosti zvláštní orgány,
pokud tak stanoví zvláštní zákon.
(2) V čele zvláštního orgánu může být jen osoba, která, nestanoví-li
zvláštní zákon^23) jinak, prokázala zvláštní odbornou způsobilost v
oblasti přenesené působnosti, pro jejíž výkon byl zvláštní orgán
zřízen. Pro prokázání zvláštní odborné způsobilosti osoby stojící v
čele zvláštního orgánu platí obdobně ustanovení zvláštních právních
předpisů upravujících toto prokázání pro úředníky územních
samosprávných celků.
(3) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na případy, kdy v čele
zvláštního orgánu stojí na základě ustanovení zákona hejtman.
DÍL 5
Krajský úřad
§ 66
Krajský úřad plní úkoly v samostatné působnosti uložené mu
zastupitelstvem a radou a napomáhá činnosti výborů a komisí. Rada může
ukládat úkoly krajskému úřadu jen v rozsahu své působnosti svěřené jí
zákonem. Krajský úřad rozhoduje v samostatné působnosti v případech
stanovených tímto zákonem nebo zvláštním zákonem^23a).
§ 67
(1) Krajský úřad vykonává přenesenou působnost s výjimkou věcí, které
jsou zákonem svěřeny zastupitelstvu a radě nebo zvláštnímu orgánu.
Krajský úřad
a) přezkoumává rozhodnutí vydaná orgány obce v řízení podle zvláštních
zákonů,^22a) pokud není zákonem tato působnost svěřena zvláštnímu
orgánu nebo zákon nestanoví jinak,
b) ukládá sankce podle zákona,
c) poskytuje odbornou a metodickou pomoc obcím,
d) zabezpečuje koordinaci výstavby a provozu informačního systému
kompatibilního s informačními systémy veřejné správy,
e) provádí kontrolu výkonu přenesené působnosti obcí,
f) zřizuje funkci koordinátora pro romské záležitosti,^22c)
g) vykonává další působnosti svěřené mu zákonem.
(2) Krajský úřad kontroluje v potřebném rozsahu a prostředky, které
zákon dává k dispozici, činnost orgánů obcí při výkonu přenesené
působnosti.
§ 68
(1) Krajský úřad tvoří ředitel a zaměstnanci kraje zařazení do
krajského úřadu (dále jen "zaměstnanec"). V čele krajského úřadu stojí
ředitel. Ředitele v případě nepřítomnosti zastupuje zástupce ředitele.
(2) Krajský úřad se člení na odbory a oddělení.
§ 69
(1) Ředitel je zaměstnancem kraje. Za plnění úkolů svěřených krajskému
úřadu v samostatné a přenesené působnosti je odpovědný hejtmanovi.
(2) Ředitel
a) zajišťuje úkoly v přenesené působnosti kraje vyplývající ze
zvláštních zákonů,
b) podává Ústavnímu soudu návrh na zrušení nařízení obce za podmínek
stanovených zvláštním právním předpisem^22d),
c) podle zvláštních předpisů plní vůči zaměstnancům kraje zařazeným do
krajského úřadu funkci statutárního orgánu zaměstnavatele,
d) stanoví podle zvláštních předpisů^21) platy zaměstnancům kraje
zařazeným do krajského úřadu,
e) je nadřízeným všech zaměstnanců kraje zařazených do krajského úřadu
a kontroluje jejich činnost,
f) vydává zejména organizační a pracovní řád, spisový řád a skartační
řád krajského úřadu,
g) je oprávněn předkládat radě návrhy na vydání nařízení kraje,
h) určuje po projednání s hejtmanem své zástupce,
i) plní úkoly uložené mu zastupitelstvem, radou nebo hejtmanem,
j) plní úkoly stanovené v samostatné působnosti zastupitelstvem a radou
a další úkoly stanovené zákonem.
(3) Ředitel je oprávněn zúčastňovat se zasedání zastupitelstva a schůzí
rady s hlasem poradním.
(4) Ředitel nesmí vykonávat funkce v politických stranách a v
politických hnutích. Jeho funkce je neslučitelná s funkcí poslance a
senátora Parlamentu České republiky a s funkcí člena zastupitelstva
územního samosprávného celku.
§ 69a
Krajský úřad v přenesené působnosti provádí dozor nad výkonem přenesené
působnosti svěřené orgánům obcí podle zvláštního právního
předpisu^22e).
§ 70
(1) Všechny písemnosti vyhotovené orgány kraje týkající se samostatné
působnosti se v záhlaví označují názvem kraje s uvedením názvu
příslušného orgánu, který písemnost vyhotovil.
(2) Všechny písemnosti vyhotovené orgány kraje týkající se přenesené
působnosti se v záhlaví označují slovy "Krajský úřad" s uvedením názvu
kraje a současně se uvede i název odboru či zvláštního orgánu, který
písemnost vyhotovil. Toto neplatí pro nařízení kraje.
§ 70a
Razítko kraje
Kraj může používat vlastní razítko. Razítko může kraj používat jen v
případech, kdy zákonem není stanoveno povinné užívání úředního razítka
s malým státním znakem.
§ 71
zrušen
§ 72
zrušen
§ 73
zrušen
§ 74
zrušen
§ 75
zrušen
HLAVA V
ORGÁNY ZASTUPITELSTVA A RADY
Výbory
§ 76
(1) Zastupitelstvo může zřídit jako své iniciativní a kontrolní orgány
výbory. Svá stanoviska a návrhy předkládají výbory zastupitelstvu.
(2) Předsedou výboru je vždy člen zastupitelstva.
§ 77
(1) Výbory plní úkoly, kterými je pověří zastupitelstvo. Ze své
činnosti odpovídají výbory zastupitelstvu.
(2) Počet členů výborů je vždy lichý. Výbory se schází podle potřeby.
(3) K přijetí usnesení je třeba nadpoloviční většiny hlasů všech členů
výborů. Usnesení výborů se vyhotovují písemně a podepisuje je předseda
výboru.
§ 78
(1) Zastupitelstvo zřizuje vždy výbor finanční, výbor kontrolní a výbor
pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost. Tyto výbory jsou nejméně
pětičlenné.
(2) Kraj, v jehož územním obvodu žije podle posledního sčítání lidu
alespoň 5% občanů kraje hlásících se k národnosti jiné než české,
zřizuje výbor pro národnostní menšiny, pokud o to písemně požádá spolek
zastupující zájmy národnostní menšiny^31). Nejméně polovinu členů
výboru musí tvořit příslušníci národnostních menšin, ledaže tuto
podmínku nelze splnit pro nedostatek kandidátů z řad národnostních
menšin.
(3) Členy finančního a kontrolního výboru nemohou být hejtman, zástupce
hejtmana, ředitel ani osoby zabezpečující rozpočtové a účetní práce na
krajském úřadu.
(4) Finanční výbor
a) provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky
kraje,
b) provádí kontrolu hospodaření právnických osob a zařízení založených
nebo zřízených krajem, nebo které na kraj byly převedeny,
c) provádí kontrolu využití dotací a návratných finančních výpomocí
poskytnutých krajem z jeho prostředků obcím; za tímto účelem je výbor
oprávněn požadovat od obcí příslušné podklady a obce jsou povinny
poskytnout výboru požadovanou součinnost,
d) plní další úkoly ve finanční oblasti, kterými jej pověří
zastupitelstvo.
(5) Kontrolní výbor
a) kontroluje plnění usnesení zastupitelstva a rady,
b) kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory a krajským
úřadem na úseku samostatné působnosti,
c) plní další kontrolní úkoly, kterými jej pověří zastupitelstvo.
(6) Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost
a) v návaznosti na demografický vývoj a vývoj zaměstnanosti posuzuje a
vyjadřuje se k síti škol a školských zařízení, studijních a učebních
oborů a k jejich změnám v působnosti kraje,
b) předkládá návrhy na zkvalitnění péče poskytované školami a školskými
zařízeními, popřípadě předškolními zařízeními, které kraj zřizuje,
c) vyjadřuje se k záměrům na poskytování dotací v oblasti mládeže,
tělovýchovy a sportu,
d) projednává zprávy o výsledcích výchovně vzdělávací činnosti škol,
školských zařízení a předškolních zařízení, které kraj zřizuje,
e) plní další úkoly v oblasti výchovy a vzdělávání, kterými jej pověří
zastupitelstvo.
§ 79
(1) O provedené kontrole výbor pořídí zápis, který obsahuje předmět
kontroly, jaké nedostatky byly zjištěny a návrhy na opatření směřující
k odstranění nedostatků. Zápis podepisuje člen výboru a zaměstnanec,
jehož činnosti se kontrola týkala.
(2) Výbor předloží zápis zastupitelstvu; v případě kontrolního zápisu
se k zápisu připojí vyjádření orgánu, případně zaměstnanců, jejichž
činnosti se kontrola týkala.
§ 80
Komise
(1) Rada zřizuje jako své iniciativní a poradní orgány komise. Svá
stanoviska a náměty předkládají komise radě.
(2) Komise se usnáší většinou hlasů všech svých členů.
(3) Komise je ze své činnosti odpovědna radě.
HLAVA VI
DOZOR
§ 80a
zrušen
DÍL 1
Dozor nad vydáváním a obsahem obecně závazných vyhlášek krajů a
usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů krajů v samostatné
působnosti
§ 81
(1) Odporuje-li obecně závazná vyhláška kraje zákonu, vyzve
ministerstvo kraj ke zjednání nápravy. Nezjedná-li kraj nápravu do 60
dnů od doručení výzvy, rozhodne ministerstvo o pozastavení účinnosti
této obecně závazné vyhlášky. Účinnost obecně závazné vyhlášky kraje je
pozastavena dnem doručení rozhodnutí ministerstva kraji. Ministerstvo v
rozhodnutí současně stanoví kraji přiměřenou lhůtu ke zjednání nápravy.
Zjedná-li zastupitelstvo kraje nápravu ve stanovené lhůtě, ministerstvo
své rozhodnutí o pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky kraje
zruší neprodleně poté, co obdrží sdělení kraje o zjednání nápravy,
jehož přílohou je i obecně závazná vyhláška kraje, kterou byla zjednána
náprava.
(2) V případě zřejmého rozporu obecně závazné vyhlášky kraje s lidskými
právy a základními svobodami může ministerstvo pozastavit její účinnost
bez předchozí výzvy ke zjednání nápravy. Účinnost obecně závazné
vyhlášky kraje je pozastavena dnem doručení rozhodnutí ministerstva
kraji. Ministerstvo v rozhodnutí současně stanoví kraji lhůtu ke
zjednání nápravy. Zjedná-li zastupitelstvo kraje nápravu ve stanovené
lhůtě, ministerstvo své rozhodnutí o pozastavení účinnosti obecně
závazné vyhlášky kraje zruší neprodleně poté, co obdrží sdělení kraje o
zjednání nápravy, jehož přílohou je i obecně závazná vyhláška kraje,
kterou byla zjednána náprava.
(3) Nezjedná-li zastupitelstvo kraje nápravu ve stanovené lhůtě a
není-li proti rozhodnutí ministerstva podle odstavce 1 a 2 podán
rozklad, podá ministerstvo do 30 dnů od uplynutí lhůty pro podání
rozkladu Ústavnímu soudu návrh na zrušení obecně závazné vyhlášky
kraje. Je-li proti rozhodnutí ministerstva podle odstavce 1 a 2 podán
rozklad, podá ministerstvo takový návrh Ústavnímu soudu do 30 dnů ode
dne právní moci rozhodnutí o rozkladu, kterým byl rozklad zamítnut.
Jestliže Ústavní soud tento návrh odmítne, zamítne nebo řízení zastaví,
rozhodnutí ministerstva o pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky
kraje pozbývá platnosti dnem, kdy rozhodnutí Ústavního soudu nabude
právní moci.
(4) Zjedná-li zastupitelstvo kraje nápravu před rozhodnutím Ústavního
soudu o návrhu podle odstavce 3, sdělí kraj neprodleně tuto skutečnost
Ústavnímu soudu a ministerstvu. Ministerstvo své rozhodnutí o
pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky kraje zruší do 15 dnů od
doručení sdělení kraje o zjednání nápravy, jehož přílohou je i obecně
závazná vyhláška kraje, kterou byla zjednána náprava.
§ 82
(1) Je-li usnesení, rozhodnutí nebo jiné opatření orgánu kraje v
samostatné působnosti v rozporu se zákonem nebo jiným právním předpisem
a nejde-li o obecně závaznou vyhlášku kraje, vyzve ministerstvo kraj ke
zjednání nápravy. Nezjedná-li příslušný orgán kraje nápravu do 60 dnů
od doručení výzvy, pozastaví ministerstvo výkon takového usnesení,
rozhodnutí nebo jiného opatření orgánu kraje v samostatné působnosti.
Výkon usnesení, rozhodnutí nebo jiného opatření orgánu kraje v
samostatné působnosti je pozastaven dnem doručení rozhodnutí
ministerstva kraji. Ministerstvo v rozhodnutí současně stanoví kraji
přiměřenou lhůtu ke zjednání nápravy. Zjedná-li příslušný orgán kraje
nápravu ve stanovené lhůtě, ministerstvo své rozhodnutí o pozastavení
výkonu usnesení, rozhodnutí nebo jiného opatření orgánu kraje v
samostatné působnosti zruší neprodleně poté, co obdrží sdělení kraje o
zjednání nápravy, jehož přílohou je i usnesení, rozhodnutí nebo jiné
opatření orgánu kraje v samostatné působnosti, kterým byla zjednána
náprava.
(2) V případě zřejmého a závažného rozporu usnesení, rozhodnutí nebo
jiného opatření orgánu kraje v samostatné působnosti se zákonem může
ministerstvo pozastavit výkon takového usnesení, rozhodnutí nebo jiného
opatření orgánu kraje v samostatné působnosti bez předchozí výzvy ke
zjednání nápravy. Výkon takového usnesení, rozhodnutí nebo jiného
opatření orgánu kraje v samostatné působnosti je pozastaven dnem
doručení rozhodnutí ministerstva kraji. Ministerstvo v rozhodnutí
současně stanoví kraji lhůtu ke zjednání nápravy. Zjedná-li příslušný
orgán kraje nápravu ve stanovené lhůtě, ministerstvo své rozhodnutí o
pozastavení výkonu usnesení, rozhodnutí nebo jiného opatření orgánu
kraje v samostatné působnosti zruší neprodleně poté, co obdrží sdělení
kraje o zjednání nápravy, jehož přílohou je i usnesení, rozhodnutí nebo
jiné opatření orgánu kraje v samostatné působnosti, kterým byla
zjednána náprava.
(3) Nezjedná-li příslušný orgán kraje ve stanovené lhůtě nápravu a
není-li proti rozhodnutí ministerstva podle odstavce 1 a 2 podán
rozklad, podá ministerstvo do 30 dnů od uplynutí lhůty pro podání
rozkladu příslušnému soudu návrh na zrušení usnesení, rozhodnutí nebo
jiného opatření orgánu kraje v samostatné působnosti. Je-li proti
rozhodnutí ministerstva podle odstavce 1 a 2 podán rozklad, podá
ministerstvo takový návrh příslušnému soudu do 30 dnů ode dne právní
moci rozhodnutí o rozkladu, kterým byl rozklad zamítnut. Jestliže soud
tento návrh odmítne, zamítne nebo řízení zastaví, rozhodnutí
ministerstva o pozastavení výkonu usnesení, rozhodnutí nebo jiného
opatření orgánu kraje v samostatné působnosti pozbývá platnosti dnem,
kdy rozhodnutí soudu nabude právní moci.
(4) Zjedná-li příslušný orgán kraje před rozhodnutím soudu o návrhu
podle odstavce 3 nápravu, sdělí kraj neprodleně tuto skutečnost soudu a
ministerstvu. Ministerstvo své rozhodnutí o pozastavení výkonu
usnesení, rozhodnutí nebo jiného opatření orgánu kraje v samostatné
působnosti zruší do 15 dnů od doručení sdělení kraje o zjednání
nápravy, jehož přílohou je usnesení, rozhodnutí nebo jiné opatření
orgánu kraje v samostatné působnosti, kterým byla zjednána náprava.
(5) Ministerstvo o pozastavení výkonu usnesení, rozhodnutí nebo jiného
opatření orgánu kraje v samostatné působnosti nerozhodne, jestliže již
bylo vykonáno; v takovém případě podá pouze návrh soudu na jeho
zrušení.
(6) Ustanovení odstavců 1 až 5 se nepoužijí v případě porušení právních
předpisů občanského, obchodního nebo pracovního práva a v případě, kdy
jsou dozor nebo kontrola výkonu samostatné působnosti krajů upraveny
zvláštním právním předpisem^25).
DÍL 2
Dozor nad vydáváním a obsahem nařízení krajů a usnesení, rozhodnutí a
jiných opatření orgánů krajů v přenesené působnosti
§ 83
(1) Odporuje-li nařízení kraje zákonu nebo jinému právnímu předpisu,
vyzve věcně příslušné ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad kraj
ke zjednání nápravy. Nezjedná-li příslušný orgán kraje nápravu do 60
dnů od doručení výzvy, rozhodne věcně příslušné ministerstvo nebo jiný
ústřední správní úřad o pozastavení účinnosti tohoto nařízení kraje.
Účinnost nařízení kraje je pozastavena dnem doručení rozhodnutí věcně
příslušného ministerstva nebo jiného ústředního správního úřadu kraji.
Věcně příslušné ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad v
rozhodnutí současně stanoví kraji přiměřenou lhůtu ke zjednání nápravy.
Zjedná-li příslušný orgán kraje nápravu ve stanovené lhůtě, věcně
příslušné ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad své rozhodnutí o
pozastavení účinnosti nařízení kraje zruší neprodleně poté, co obdrží
sdělení kraje o zjednání nápravy, jehož přílohou je i nařízení kraje,
kterým byla zjednána náprava.
(2) V případě zřejmého rozporu nařízení kraje s lidskými právy a
základními svobodami může věcně příslušné ministerstvo nebo jiný
ústřední správní úřad pozastavit jeho účinnost bez předchozí výzvy ke
zjednání nápravy. Účinnost nařízení kraje je pozastavena dnem doručení
rozhodnutí věcně příslušného ministerstva nebo jiného ústředního
správního úřadu kraji. Věcně příslušné ministerstvo nebo jiný ústřední
správní úřad v rozhodnutí současně stanoví kraji přiměřenou lhůtu ke
zjednání nápravy. Zjedná-li příslušný orgán kraje nápravu ve stanovené
lhůtě, věcně příslušné ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad své
rozhodnutí o pozastavení účinnosti nařízení kraje zruší neprodleně
poté, co obdrží sdělení kraje o zjednání nápravy, jehož přílohou je i
nařízení kraje, kterým byla zjednána náprava.
(3) Nezjedná-li příslušný orgán kraje nápravu ve stanovené lhůtě, podá
věcně příslušné ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad do 30 dnů
ode dne uplynutí lhůty pro nápravu Ústavnímu soudu návrh na zrušení
nařízení kraje. Jestliže Ústavní soud tento návrh odmítne, zamítne nebo
řízení zastaví, rozhodnutí věcně příslušného ministerstva nebo jiného
ústředního správního úřadu o pozastavení účinnosti nařízení kraje
pozbývá platnosti dnem, kdy rozhodnutí Ústavního soudu nabude právní
moci.
(4) Zjedná-li příslušný orgán kraje před rozhodnutím Ústavního soudu o
návrhu podle odstavce 3 nápravu, sdělí kraj neprodleně tuto skutečnost
Ústavnímu soudu a věcně příslušnému ministerstvu nebo jinému ústřednímu
správnímu úřadu. Věcně příslušné ministerstvo nebo jiný ústřední
správní úřad rozhodnutí o pozastavení účinnosti nařízení kraje zruší do
15 dnů od doručení sdělení kraje o zjednání nápravy, jehož přílohou je
i nařízení kraje, kterým byla zjednána náprava.
nadpis vypuštěn
§ 84
(1) Odporuje-li usnesení, rozhodnutí nebo jiné opatření orgánu kraje v
přenesené působnosti zákonu, jinému právnímu předpisu a v jejich mezích
též usnesení vlády, směrnici ústředního správního úřadu nebo opatření
věcně příslušného ministerstva nebo jiného ústředního správního úřadu
přijatému při kontrole výkonu přenesené působnosti, vyzve věcně
příslušné ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad kraj ke zjednání
nápravy. Nezjedná-li kraj nápravu do 60 dnů od doručení výzvy, věcně
příslušné ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad takové usnesení,
rozhodnutí nebo jiné opatření orgánu kraje zruší a o rozhodnutí o
zrušení usnesení, rozhodnutí nebo jiného opatření orgánu kraje v
přenesené působnosti informuje krajský úřad.
(2) V případě zřejmého a závažného rozporu usnesení, rozhodnutí nebo
jiného opatření orgánu kraje v přenesené působnosti se zákonem může
věcně příslušné ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad takové
usnesení, rozhodnutí nebo jiné opatření orgánu kraje zrušit bez
předchozí výzvy ke zjednání nápravy.
DÍL 3
Společná ustanovení k dozoru
§ 85
(1) Kraj vyvěsí neprodleně na úřední desce krajského úřadu po dobu
nejméně 15 dnů
a) rozhodnutí soudu, kterým se zrušuje usnesení, rozhodnutí nebo jiné
opatření orgánu kraje v samostatné působnosti,
b) rozhodnutí Ústavního soudu o odmítnutí nebo zamítnutí návrhu nebo o
zastavení řízení o návrhu na zrušení právního předpisu kraje.
(2) Ve Věstníku kraj neprodleně oznámí
a) rozhodnutí o pozastavení účinnosti právního předpisu kraje,
b) rozhodnutí o zrušení pozastavení účinnosti právního předpisu kraje,
c) nález Ústavního soudu, kterým se zrušuje právní předpis kraje nebo
jeho jednotlivá ustanovení,
d) rozhodnutí Ústavního soudu, na jehož základě pozbývá rozhodnutí o
pozastavení účinnosti právního předpisu kraje platnosti.
(3) Kraj na požádání zašle neprodleně ministerstvu usnesení, rozhodnutí
a jiná opatření orgánů kraje v samostatné působnosti. Kraj na požádání
zašle neprodleně věcně příslušnému ministerstvu nebo jinému ústřednímu
správnímu úřadu usnesení, rozhodnutí a jiná opatření orgánů kraje v
přenesené působnosti.
(4) Na rozhodování o pozastavení účinnosti nařízení kraje a o zrušení
usnesení, rozhodnutí nebo jiného opatření orgánu kraje v přenesené
působnosti se ustanovení správního řádu nepoužijí, s výjimkou
ustanovení o základních zásadách činnosti správních orgánů.
(5) Ustanovení dílů 1 a 2 se nevztahují na rozhodnutí a jiné úkony
orgánů kraje učiněné podle správního řádu nebo podle daňového řádu.
HLAVA VII
KONTROLA VÝKONU SAMOSTATNÉ A PŘENESENÉ PŮSOBNOSTI
§ 86
(1) Nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak, kontrolují výkon
samostatné působnosti svěřené orgánům krajů ministerstvo a výkon
přenesené působnosti svěřené orgánům krajů věcně příslušná ministerstva
nebo jiné ústřední správní úřady.
(2) Kontrolou se pro účely tohoto zákona rozumí činnost orgánů veřejné
správy uvedených v odstavci 1, při které se zjišťuje, zda orgány krajů
dodržují
a) při výkonu samostatné působnosti zákony a jiné právní předpisy, s
výjimkou právních předpisů občanského, obchodního nebo pracovního
práva,
b) při výkonu přenesené působnosti zákony, jiné právní předpisy a v
jejich mezích též usnesení vlády, směrnice ústředních správních úřadů a
opatření příslušných orgánů veřejné správy přijatá při kontrole výkonu
přenesené působnosti.
nadpis vypuštěn
§ 87
Kontrola výkonu samostatné působnosti
(1) Požádá-li kraj o doporučení opatření k nápravě nedostatků
zjištěných kontrolou, uvede kontrolující tato doporučení v protokolu o
kontrole.
(2) Hejtman, popřípadě jím pověřený zástupce, na nejbližším zasedání
zastupitelstva konaném po ukončení kontroly seznámí zastupitelstvo s
výsledky uskutečněné kontroly.
(3) V případě, že byl kontrolou shledán nezákonný postup kraje,
předloží hejtman, popřípadě jím pověřený zástupce, spolu se seznámením
s výsledky uskutečněné kontroly zastupitelstvu též návrh opatření k
nápravě kontrolou zjištěných nedostatků a k zamezení jejich opakování,
popřípadě jej seznámí se způsobem, jakým se tak již stalo. Informaci o
jednání zastupitelstva v této věci včetně návrhu opatření k nápravě,
popřípadě sdělení o způsobu nápravy, kraj neprodleně vyvěsí na úřední
desce krajského úřadu po dobu nejméně 15 dnů. Současně tuto informaci
zašle kraj ministerstvu.
(4) Kraj je povinen zajistit nápravu nedostatků zjištěných kontrolou.
§ 88
Kontrola výkonu přenesené působnosti
(1) Při kontrole výkonu přenesené působnosti svěřené orgánům krajů
jedná za tyto orgány v případě krajského úřadu ředitel nebo jím
pověřená osoba a v případě ostatních orgánů kraje hejtman nebo jím
pověřená osoba.
(2) Osoba uvedená v odstavci 1 je povinna zajistit nápravu nedostatků
zjištěných kontrolou a splnění uložených opatření.
§ 89
zrušen
§ 90
zrušen
§ 91
zrušen
§ 91a
zrušen
HLAVA VIII
VZTAH MINISTERSTEV A VLÁDY K ÚZEMNÍM SAMOSPRÁVNÝM CELKŮM
§ 92
(1) Při výkonu přenesené působnosti jsou orgány územní samosprávy
podřízeny příslušnému ministerstvu.
(2) Příslušná ministerstva, do jejichž působnosti náleží úseky státní
správy vykonávané orgány územní samosprávy, řídí v rámci zákonů výkon
státní správy vydáváním právních předpisů a směrnic; podmínkou
platnosti směrnice je její publikace, ve výjimečném případě oznámení o
vydání ve Věstníku vlády pro orgány krajů a orgány obcí.
§ 92a
Vztah ministerstev ke krajům
Příslušná ministerstva, do jejichž působnosti náleží úseky státní
správy vykonávané orgány kraje,
a) přezkoumávají rozhodnutí orgánů kraje vydaná na úseku přenesené
působnosti ve správním řízení;^4) na přezkoumávání rozhodnutí orgánů
kraje vydaných ve správním řízení se vztahují ustanovení správního
řádu,
b) kontrolují výkon přenesené působnosti orgány kraje na svěřeném
úseku.
§ 93
Ministerstvo ve vztahu ke krajům na úseku přenesené působnosti
a) koordinuje vydávání směrnic ministerstev a jiných ústředních
správních úřadů, jež se dotýkají přenesené působnosti kraje nebo
přenesené působnosti obce; k tomu vydává Věstník vlády pro orgány krajů
a orgány obcí; podmínkou platnosti směrnic ústředních správních úřadů
je jejich vyhlášení ve Věstníku vlády pro orgány krajů a orgány obcí,
b) kontroluje dodržování usnesení a opatření vlády v činnosti
příslušných orgánů kraje a poskytování odborné pomoci krajským úřadem
obcím,
c) organizuje porady ředitelů krajských úřadů,
d) ve spolupráci s příslušnými ústředními správními úřady organizuje
provádění kontrol na vybraných úsecích činnosti orgánů kraje,
vyhodnocuje jejich výsledky a předkládá vládě návrhy na potřebná
opatření,
e) řídí a ve spolupráci s příslušnými ministerstvy koordinuje výstavbu
a realizaci informačních systémů krajů a zabezpečuje řešení a realizaci
projektů.
nadpis vypuštěn
§ 93a
zrušen
nadpis vypuštěn
§ 93b
zrušen
§ 93c
zrušen
nadpis vypuštěn
§ 93d
zrušen
§ 93e
zrušen
§ 93f
zrušen
§ 93g
zrušen
§ 93h
zrušen
§ 93i
zrušen
HLAVA IX
USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ
Společná ustanovení
§ 94
(1) Je-li orgánům kraje svěřeno rozhodování o právech a povinnostech
fyzických a právnických osob ve věcech patřících do samostatné
působnosti kraje, k řízení je příslušný krajský úřad; na jeho
rozhodování se vztahuje správní řád,^4) pokud tento nebo zvláštní zákon
nestanoví jinak. K přezkoumávání těchto rozhodnutí je příslušné
ministerstvo, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak^25a); odvolací orgán
nemůže rozhodnutí změnit.
(2) Skutečnosti nasvědčující vyloučení zaměstnance zařazeného do
krajského úřadu^27) z projednávání a rozhodování věci ve správním
řízení se oznamují příslušnému vedoucímu odboru krajského úřadu;
skutečnosti nasvědčující vyloučení vedoucího odboru krajského úřadu
nebo vedoucího nebo člena zvláštního orgánu se oznamují řediteli
krajského úřadu. O podjatosti rozhoduje zaměstnanec, jemuž se
skutečnosti nasvědčující vyloučení oznamují; ten také v případě
rozhodnutí o vyloučení pro podjatost učiní potřebná opatření k
zajištění dalšího řízení.
(3) Orgány kraje samy vykonávají správní rozhodnutí jimi vydaná, pokud
není podán návrh na soudní výkon rozhodnutí. Pokuty uložené krajem
vybírá a vymáhá kraj;^26) výnos pokut je příjmem kraje, pokud zvláštní
zákon nestanoví jinak.
(4) Správní řízení pravomocně neskončená před nabytím účinnosti tohoto
zákona se dokončí podle dosavadních předpisů.
§ 94a
(1) Orgány kraje, ministerstvo a věcně příslušná ministerstva nebo jiné
ústřední správní úřady využívají ze základního registru obyvatel pro
výkon působnosti podle tohoto zákona tyto referenční údaje:
a) příjmení,
b) jméno, popřípadě jména,
c) adresa místa pobytu,
d) datum, místo a okres narození, u subjektu údajů, který se narodil v
cizině, datum, místo a stát, kde se narodil,
e) datum, místo a okres úmrtí, jde-li o úmrtí subjektu údajů mimo území
České republiky, datum úmrtí, místo a stát, na jehož území k úmrtí
došlo; je-li vydáno rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého, den,
který je v rozhodnutí uveden jako den smrti nebo den, který nepřežil, a
datum nabytí právní moci tohoto rozhodnutí,
f) státní občanství, popřípadě více státních občanství.
(2) Orgány kraje, ministerstvo a věcně příslušná ministerstva nebo jiné
ústřední správní úřady využívají z informačního systému evidence
obyvatel pro výkon působnosti podle tohoto zákona tyto údaje:
a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
b) datum narození,
c) pohlaví,
d) místo a okres narození, v případě narození v cizině místo a stát,
e) rodné číslo,
f) státní občanství, popřípadě více státních občanství,
g) adresa místa trvalého pobytu, včetně předchozích adres místa
trvalého pobytu, případně též adresa, na kterou mají být doručovány
písemnosti podle zvláštního právního předpisu,
h) počátek trvalého pobytu, popřípadě datum zrušení údaje o místu
trvalého pobytu nebo datum ukončení trvalého pobytu na území České
republiky,
i) omezení svéprávnosti, jméno, popřípadě jména, příjmení a rodné číslo
opatrovníka, nebylo-li mu přiděleno, datum, místo a okres jeho narození
a u opatrovníka, který se narodil v cizině, místo a stát, kde se
narodil,
j) jméno, popřípadě jména, příjmení a rodné číslo otce, matky,
popřípadě jiného zákonného zástupce,
k) datum, místo a okres úmrtí; jde-li o úmrtí občana mimo území České
republiky, datum úmrtí, místo a stát, na jehož území k úmrtí došlo,
l) den, který byl v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden
jako den smrti, popřípadě jako den, který nepřežil.
(3) Orgány kraje, ministerstvo a věcně příslušná ministerstva nebo jiné
ústřední správní úřady využívají z informačního systému cizinců pro
výkon působnosti podle tohoto zákona tyto údaje:
a) jméno, popřípadě jména, příjmení,
b) datum narození,
c) rodné číslo,
d) pohlaví,
e) místo a stát, kde se cizinec narodil; v případě, že se cizinec
narodil na území České republiky, místo a okres narození,
f) státní občanství, popřípadě více státních občanství,
g) druh a adresa místa pobytu na území České republiky,
h) počátek pobytu, popřípadě datum ukončení pobytu,
i) omezení svéprávnosti,
j) jméno, popřípadě jména, příjmení otce, matky, popřípadě jiného
zákonného zástupce,
k) datum, místo a okres úmrtí; jde-li o úmrtí mimo území České
republiky, stát, na jehož území k úmrtí došlo, popřípadě datum úmrtí,
l) den, který byl v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden
jako den smrti, popřípadě jako den, který nepřežil.
(4) Z údajů podle odstavců 1 až 3 lze v konkrétním případě použít vždy
jen takové údaje, které jsou nezbytné ke splnění daného úkolu. Údaje,
které jsou vedeny jako referenční údaje v základním registru obyvatel,
se využijí z informačního systému evidence obyvatel nebo informačního
systému cizinců, pouze pokud jsou ve tvaru předcházejícím současný
stav.
§ 95
Tento zákon se nevztahuje na hlavní město Prahu.
Přechodná ustanovení
§ 96
(1) Přednosta okresního úřadu v sídle kraje přijme do pracovního poměru
k okresnímu úřadu zaměstnance, kteří budou určeni ministerstvem na
základě výsledků výběrového řízení organizovaného ministerstvem. Tito
zaměstnanci zabezpečí přípravu zahájení činnosti nově zvolených orgánů
kraje a výkon působnosti krajského úřadu.
(2) Pro Brněnský kraj zabezpečí úkoly podle odstavce 1 Okresní úřad
Brno-venkov, pro Ostravský kraj Okresní úřad Karviná a pro Plzeňský
kraj Okresní úřad Plzeň-sever.
(3) Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů zaměstnanců přijatých
podle odstavců 1 a 2 přecházejí ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona z
okresních úřadů na příslušné kraje.
§ 97
Ustavující zasedání zastupitelstev zvolených ve volbách v roce 2000
svolá ministr vnitra. Termín jeho konání stanoví tak, aby se
uskutečnila do 40 dnů od vyhlášení výsledků voleb.
§ 97a
(1) Kraje obdrží ze státního rozpočtu příspěvek^27a) určený na úhradu
nákladů spojených s převzetím výkonu státní správy v souvislosti s
druhou fází reformy veřejné správy v celkovém objemu 536 mil. Kč pro
rok 2003.
(2) Výši příspěvku pro jednotlivé kraje určí vláda svým usnesením.
(3) Příspěvek neobdrží kraje, které budou dlouhodobě využívat
administrativní budovy v majetku státu nebo na něž tento majetek
přejde.
(4) V případě, že kraje budou administrativní budovy dlouhodobě
využívat pouze částečně, odstavec 3 se použije přiměřeně.
Závěrečná ustanovení
§ 98
Zmocňovací ustanovení
Vláda vydá nařízení k provedení § 47 a 48.
§ 99
Účinnost
(1) Tento zákon nabývá účinnosti dnem voleb do zastupitelstev v
krajích, s výjimkou ustanovení § 7, 29, 30 a 67, která nabývají
účinnosti dnem 1. ledna 2001.
(2) Ustanovení § 96 nabývá účinnosti dnem vyhlášení tohoto zákona ve
Sbírce zákonů.
Klaus v. r.
Havel v. r.
v z. Rychetský v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl.IV zákona č. 234/2006 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Řízení o pozastavení účinnosti právního předpisu kraje, zahájená
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se dokončí podle dosavadních
právních předpisů.
2. Řízení o pozastavení výkonu usnesení, rozhodnutí nebo opatření
orgánu kraje v samostatné působnosti, zahájená přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona, se dokončí podle dosavadních právních
předpisů.
3. Kontrola výkonu přenesené působnosti krajů, zahájená přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona, se dokončí podle dosavadních právních
předpisů.
Čl.LV zákona č. 261/2007 Sb.
Přechodné ustanovení
Byl-li uvolněný člen zastupitelstva uznán dočasně práce neschopným nebo
mu byla nařízena karanténa před 1. lednem 2009, měsíční odměna ve
snížené výši mu nenáleží a poskytuje se mu po 31. prosinci 2008 nadále
nemocenské za podmínek, ve výši a po dobu podle právních předpisů
účinných ke dni 31. prosince 2008.
Čl. XXII zákona č. 347/2010 Sb.
zrušen
Čl. XIX zákona č. 364/2011 Sb.
Přechodné ustanovení
Jestliže dočasná pracovní neschopnost vznikla nebo karanténa byla
nařízena před 1. lednem 2014 a trvá ještě v roce 2014, náleží
uvolněnému členu zastupitelstva kraje měsíční odměna podle § 48 odst. 3
zákona č. 129/2000 Sb., ve znění účinném ke dni 31. prosince 2013.
Čl. XVIII zákona č. 239/2012 Sb.
Přechodné ustanovení
Schvalování účetní závěrky podle § 35 odst. 2 písm. i) a § 59 odst. 1
písm. o) zákona č. 129/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona, se poprvé provede za účetní období roku 2012.
Čl. IV zákona č. 106/2016 Sb.
Přechodné ustanovení
Pokud orgán kraje rozhodl přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona o
majetkoprávním jednání, posoudí se splnění podmínek pro toto jednání,
které jsou stanoveny krajským zřízením, podle krajského zřízení ve
znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
1) Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o
změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole).
1a) Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o
změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole).
2) § 26 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.
4) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění
zákona č. 29/2000 Sb.
5) Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o
změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel).
Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o
změně některých zákonů.
6) Zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně
některých zákonů.
7) Například zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a
o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve
znění pozdějších předpisů a zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické
službě, ve znění pozdějších předpisů.
9) Například občanský zákoník.
9a) § 8 zákona č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální
zákon).
9b) § 25 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění
pozdějších předpisů.
9c) Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních
samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí.
10) Obchodní zákoník.
11) § 214 a násl. občanského zákoníku.
12) § 49 až 53 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení).
13) § 2 odst. 1, § 124, 206 zákoníku práce.
15) § 64 odst. 2 písm. e) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu.
16) § 124 zákoníku práce.
17) § 17 nařízení vlády č. 108/1994 Sb., kterým se provádí zákoník
práce a některé další zákony.
18) § 16 až 18 zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní
pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a
orgánech, ve znění pozdějších předpisů.
19) Například zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění
pozdějších předpisů.
19a) § 13 odst. 2 a § 16 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů.
21) Zákon č. 143/1992 Sb.
22) Zákon č. 106/1999 Sb.
22a) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění
pozdějších předpisů.
Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů.
22b) § 129 a 129b zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve
znění zákona č. 234/2006 Sb.
22c) § 6 odst. 7 zákona č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků
národnostních menšin a o změně některých zákonů.
22d) § 125 zákona č. 128/2000 Sb., ve znění zákona č. 234/2006 Sb.
22e) § 125 a 126 zákona č. 128/2000 Sb., ve znění zákona č. 234/2006
Sb.
23) § 53 odst. 4 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zákona
č. 67/1993 Sb.
23a) Například § 22 odst. 7 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů, ve znění zákona č. 477/2008 Sb.
25) Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o
změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších
předpisů.
Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních
samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění zákona č.
413/2005 Sb.
25a) Například § 22 odst. 8 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů, ve znění zákona č. 477/2008 Sb.
26) Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů.
27) § 9 zákona č. 71/1967 Sb.
27a) § 7 odst. 1 písm. r) zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech a o změnách některých souvisejících zákonů (rozpočtová
pravidla).
28) § 2 písm. b) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně
některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů.
29) § 2716 a násl. občanského zákoníku.
30) § 74 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech
(zákon o obchodních korporacích).
31) § 5 zákona č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních
menšin a o změně některých zákonů.
§ 214 občanského zákoníku.