Asociace WIACA začala se zálohováním nápojových plechovek v ČR. Jako první na trhu

Asociace WIACA začala se zálohováním nápojových plechovek v ČR. Jako první na trhu

Zálohování nápojových plechovek se v Česku dočkalo reálné podoby. Tři výrobci nápojů v plechovkách, sdružení v asociaci WIACA, dávají svým zákazníkům možnost vrátit na vybraných místech prodeje plechovky od jejich produktů do speciálních košů. Za každou vrácenou plechovku následně dostane zákazník zpět jednu korunu. Vytříděné plechovky členové asociace na vlastní náklady dopraví do recyklačního zařízení v zahraničí. V České republice totiž žádné takové zařízení není. Hlavním cílem kampaně #replechuj, kterou asociace spustila souběžně se zavedením vratné zálohy, je zahájení veřejné debaty o zálohování a recyklaci nápojových plechovek.

Kampaň #replechuj, která informuje o zálohování nápojových plechovek ze strany asociace WIACA, tvořenou třemi tuzemskými značkami nápojů, si klade za cíl jít příkladem ostatním hráčům na trhu. Hlavně výrobcům piva a nealkoholických či energetických nápojů. Ti totiž dohromady emitují miliony plechovek ročně, jenž končí ve směsném odpadu a svoje zákazníky nijak nemotivují k jejich recyklaci. Zálohování nápojových plechovek je přitom osvědčenou metodou, která již dlouhodobě funguje v několika státech Evropy. Statistiky říkají, že například v Německu se díky záloze vytřídí a poté zrecykluje sedm z deseti nápojových plechovek.

„Ve vyspělých státech Evropy je zálohování a recyklace plechovek naprosto běžným standardem.“

Hlavní myšlenkou projektu #replechuj je zavedení celoplošné zálohy na nápojové plechovky v České republice a zvýšení podílu vytříděných a zrecyklovaných plechovek. „Chceme ukázat trhu, že zálohování plechovek je možný a správný krok zodpovědný směrem k životnímu prostředí a jeho ochraně. Stačí chtít a začít pro to něco dělat. Ve vyspělých státech Evropy je zálohování a recyklace plechovek naprosto běžným standardem. Pokud tedy společnosti vyváží své produkty do zahraničí, nebo ze zahraničí pocházejí, tak o zálohování a recyklaci plechovek vědí. V České republice však směrem k celoplošnému zálohování plechovek neudělal nikdo nic. Ani stát, ani soukromý sektor,“ vysvětluje současnou situaci Jan Langhans, výkonný ředitel společnosti Vi WINE, která je členem asociace a dodává, „my, jako asociace WIACA, jsme se rozhodli, že podstoupíme zvýšení nákladů i větší nápor na kapacity a zavedeme na naše produkty vratnou zálohu jednu korunu, která bude zákazníky motivovat k zodpovědnosti a vrácení plechovek. Jde totiž o správnou věc. To, že v této oblasti zatím selhávají státní instituce, neznamená, že se zodpovědnosti nemůžeme my, výrobci a prodejci, chopit sami.“

Miliony plechovek končí ve směsném odpadu. WIACA to chce změnit

Prakticky všechny vyprodukované nápojové plechovky nyní končí v koších na směsný odpad. To však bude již minulostí. Na vybraných prodejních místech produktů asociace WIACA jsou ode dneška rozmístěny speciální koše na recyklaci plechovek. Po jejich naplnění členové asociace na vlastní náklady všechny vytříděné plechovky odvezou do recyklačního centra v zahraničí, kde je bezztrátově zrecyklují na nové plechovky. V České republice totiž žádné zařízení, které by dokázalo plechovky zrecyklovat neexistuje. Pro posílení motivace zákazníků třídit plechovky hodlá asociace na své produkty zavést vratnou zálohu 1 Kč, kterou zákazníci obdrží při vytřídění plechovky do speciálního koše.

„Trh chceme formovat a motivovat ke změně také pomocí petice, která ostatním ukáže, že změnu si přejí lidé této země, a ne pouze několik výrobců s pár set tisíci plechovkami. Podepsat ji mohou všichni, kdo vnímají recyklaci plechovek jako krok správným směrem, na webu asociace www.wiaca.org,“ říká Dominik Hašek, výkonný ředitel společnosti Smarty.

Recyklace plechovek je bezztrátová. Jsou nejekologičtějším obalem

Recyklace plechovek se oproti ostatním typům obalů jako je papír, plast nebo sklo pyšní takzvanou bezztrátovostí. Plechovky je totiž možné recyklovat jedna k jedné. Od momentu, co prázdnou plechovku vytřídíte, to trvá přibližně osm týdnů, než z té samé zrecyklované plechovky pijete znovu. Tento proces recyklace lze navíc opakovat prakticky donekonečna.

„Hliníku, ze kterého se plechovky vyrábějí, je na planetě omezené množství. Jako národ, natož lidstvo, si tedy nemůžeme dovolit s ním jen tak plýtvat a kvůli jeho získávání ničit životní prostředí. Přesně kvůli tomu jsme se rozhodli na vlastní náklady, bez dotací či pomoci státu, tuto iniciativu zrealizovat, abychom veřejnosti ukázali, že společně můžeme věci změnit k lepšímu a být o něco zodpovědnější,“ říká Jana Drozdová, ředitelka provozu společnosti Vi WINE a předsedkyně asociace WIACA, jejíž členové dohromady ročně emitují plechovky v řádech statisíců, přičemž velkou většinu jich vyprodukuje Smarty. Pro úplnost je třeba dodat, že se započtením plechovek výrobců piva či energetických a jiných nealkoholických nápojů, se roční produkce plechovek v České republice rázem dostává do řádu desítek milionů kusů.

„Plechovky jako nápojový obal mají mnoho výhod a silných stránek. Jednak jsou bezztrátově recyklovatelné. Oproti sklu jsou dále značně odolnější a své o tom ví každý výrobce i přepravce. Když se převrátí kamion s lahvemi, je to pro výrobce pohroma, jelikož jsou všechny produkty zničené. Když se to samé stane s kamionem plným plechovek, tak jsou škody na zboží minimální,“ popisuje výhody plechovek Tomáš Polák, výkonný ředitel společnosti Secco+, která je také členem asociace WIACA a dodává, „plechovky jsou také lehčí a skladnější než skleněné lahve. Na přepravu stejného množství nápoje při plnění do plechovek zatížíte kamion výrazně méně. To vám dovoluje převést větší objem produktů na jednu jízdu a méně tak zatěžujete životní prostředí. Plechovky zároveň poskytují nápojům nejdelší trvanlivost. Navíc na rozdíl od skleněných lahví nepropouští světlo ani vzduch přes korek, což ocení hlavně vinaři. Víno nedozná během čekání na zákazníka žádnou změnu a ponechá si všechny správné chutě a vlastnosti. Kdo by se chtěl o plechovkách jako obalu dozvědět více, může se podívat na stránky naší asociace www.wiaca.org.“

Zdroj informací

WIACA a NejBusiness.cz

Datum

4. prosince 2018

Diskuse

Žádný komentář dosud nebyl vložen

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

2. března 2024

AČCKA: Cestující autem tvoří 13 % rezervací u CK/CA

Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...

O platformě Trh firem




Reklama

Page generated in 1.1905 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál