Nová revoluční pravidla pro e-shopy

Nová revoluční pravidla pro e-shopy

Přichází novela o zákoně spotřebitele, která by měla vstoupit v platnost na přelomu roku. E-shopy tak budou muset dodržovat přísnější pravidla. Změny vycházejí ze směrnice Evropské unie z listopadu 2019. Nová pravidla měla začít platit nejpozději do 28. května 2022. Předchozí vláda to však nestihla. A zpoždění teď dohání ta současná. E-shopy, jejichž provozovateli jsou většinou drobní podnikatelé, tak můžou dostat balík povinností akorát k Vánocům. A pozor by měli dávat i spotřebitelé. Pojďme si shrnout to nejdůležitější.

Novela zákona se týká vztahu na úrovni B2C a je tedy zaměřená na ochranu běžného spotřebitele. „Řeší především větší transparentnost online nákupů a e-shopy budou muset od některých praktik upustit (např. umělé navyšování cen před slevou – tzv. falešné slevy, automatické přihazování zboží do košíku, ...). Pro e-shopy by tyto změny po technické stránce neměly být složité. E-shopové systémy se na novelu připravují delší dobu a řadu funkcí už mají implementovanou,“ říká Jan Bindr, majitel digitální agentury Optimio.

Tlačítko „Objednat“ se musí přejmenovat na: Objednávka zavazující k platbě

Tlačítko „Objednat“ se musí nově pojmenovat jako „Objednávka zavazující k platbě“ nebo podobně, ale se stejným významem. Pokud se tak neučiní, smlouva bude neplatná a zákazník nemusí zboží přijmout ani zaplatit. Nejen že tak obchodník zbytečně utratí peníze za dopravu, ale zkomplikuje si komunikaci se spotřebitelem a může čelit pokutě až 1 milion korun od České obchodní inspekce.

Změny v obchodních podmínkách: odstoupení od smlouvy stačí potvrdit přes Messenger

Co povinně obsahují obchodní podmínky dnes:

• konkrétní údaje o podnikateli,
• údaje o typu zboží/služeb, které e-shop prodává/nabízí,
• informace o plátcovství DPH,
• způsob uzavření smlouvy,
• možnosti dopravy a platby,
• způsob řešení reklamací,
• informace o možnosti odstoupení od smlouvy,
• formulář pro odstoupení od smlouvy,
• informace o EET (pokud e-shop přijímá hotovost),
• údaje o mimosoudním řešení sporů prostřednictvím ČOI,
• a další.

Zásadní úpravy:

• Vedle identity, adresy, IČO a dalších informací musí údaje o podnikateli nově obsahovat také kontaktní telefon, e-mail a adresu provozovny (pokud se liší od sídla).
• Provozovatel e-shopu bude mít povinnost dodat zboží spotřebiteli do 30 dnů, pokud se spolu obě strany nedomluví jinak.
• Spotřebitel bude moci odstoupit od kupní smlouvy jakýmkoliv jednoznačným prohlášením, a to klidně i e-mailem, zprávou na Messengeru nebo telefonátem.
• Nové směrnice spotřebiteli dovolí také odstoupit od kupní smlouvy předplatného novin a časopisů, musí ale zaplatit za již dodané kusy.
• Zákazník nebude moci odstoupit od kupní smlouvy, pokud se jedná o:
◦ rozbalené zboží, které nelze z hygienických důvodů vrátit (například spodní prádlo),
◦ digitální obsah, jehož zapečetěný obal byl spotřebitelem porušen (například online hra na nosiči),
◦ potřebný díl při opravě a údržbě na místě (například servisní díly při opravě pračky),
◦ pronájem dopravního prostředku, případně o přepravu zboží s pevně domluveným datem.
Pokud nebudou obchodní podmínky vhodně upraveny, čekají obchodníka zbytečné komplikace při jednání se zákazníky, neplatnost kupní smlouvy nebo pokuta až 1 milion korun od ČOI.

Reklamační podmínky myslí hlavně na spotřebitele

Nové podmínky se nevyhnou ani reklamacím, konkrétně vlastnostem objednaného zboží.

Co může zákazník reklamovat

Zboží, které neodpovídá uvedeným vlastnostem (jako je třeba jakost, provedení, míry, váha nebo množství). Reklamovat zboží lze i v případě, že životnost, funkčnost a bezpečnost například nové pračky neodpovídá běžným vlastnostem jiných praček v podobné cenové kategorii.

Kde může zákazník reklamovat

Nově může zákazník reklamovat zboží v jakékoliv provozovně nebo sídle podnikání, a také na dálku. Všechny tyto možnosti musí být uvedené v obchodních podmínkách nebo reklamačním řádu. Odpadá tak nutnost nosit zboží pouze na konkrétní prodejnu, kde ho zákazník zakoupil, ale může zboží reklamovat i v sídle firmy.

Delší reklamační lhůta

Pokud v současnosti spotřebitel reklamuje produkt během 6 měsíců od nákupu, tak e-shop, aby mohl zamítnout jeho reklamaci, musí prokázat, že vada vznikla na straně spotřebitele. Nově se tato lhůta prodlouží na 1 rok. Pokud tedy zákazník přijde do 1 roku například s rozbitým napájením k vysavači s tím, že chyba vznikla už při výrobě, má e-shop 2 možnosti:
• reklamaci uznat
• nebo dokázat, že nejde o výrobní chybu, ale kabel si spotřebitel zničil sám špatným zacházením.

Už žádné umělé šroubování cen těsně před Black Friday!

Umělé navyšování cen před velkými slevovými akcemi není in. Jako „původní cenu“ produktu bude obchodník muset nově uvádět nejnižší částku, za kterou produkt nabízel na e-shopu za posledních 30 dní. Pokud e-shop nabízí personalizované ceny, musí o tom spotřebitele informovat v obchodních podmínkách.

Více transparentnosti při online nakupování

Spotřebitel musí vědět, podle čeho je zboží ve výpisech produktů srovnané – nejprodávanější, dle hodnocení či ceny. Řekněme, že má e-shop například kategorii Top produkty. Slovíčko top může mít ale více významů. Podobné sekce je nutné vysvětlit (například v textu kategorie). V tomto případě třeba – top produkty, které doporučuje odborník na mobilní telefony. „Od příštího roku bude také zakázáno vkládat falešné recenze nebo manipulovat s už zadaným uživatelským hodnocením. E-shop má povinnost toto zajistit a v případě potřeby i prokázat. Například pomocí toho, že hodnocení bude vázáno na konkrétní objednávku,“ říká Jan Bindr, majitel digitální agentury Optimio,

Zdroj informací

Optimio a NejBusiness.cz

Datum

9. prosince 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Košík

Aktuální košík je prázdný

 

E-shop NejBusiness.cz

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 2.0331 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál