Nová revoluční pravidla pro e-shopy

Nová revoluční pravidla pro e-shopy

Přichází novela o zákoně spotřebitele, která by měla vstoupit v platnost na přelomu roku. E-shopy tak budou muset dodržovat přísnější pravidla. Změny vycházejí ze směrnice Evropské unie z listopadu 2019. Nová pravidla měla začít platit nejpozději do 28. května 2022. Předchozí vláda to však nestihla. A zpoždění teď dohání ta současná. E-shopy, jejichž provozovateli jsou většinou drobní podnikatelé, tak můžou dostat balík povinností akorát k Vánocům. A pozor by měli dávat i spotřebitelé. Pojďme si shrnout to nejdůležitější.

Novela zákona se týká vztahu na úrovni B2C a je tedy zaměřená na ochranu běžného spotřebitele. „Řeší především větší transparentnost online nákupů a e-shopy budou muset od některých praktik upustit (např. umělé navyšování cen před slevou – tzv. falešné slevy, automatické přihazování zboží do košíku, ...). Pro e-shopy by tyto změny po technické stránce neměly být složité. E-shopové systémy se na novelu připravují delší dobu a řadu funkcí už mají implementovanou,“ říká Jan Bindr, majitel digitální agentury Optimio.

Tlačítko „Objednat“ se musí přejmenovat na: Objednávka zavazující k platbě

Tlačítko „Objednat“ se musí nově pojmenovat jako „Objednávka zavazující k platbě“ nebo podobně, ale se stejným významem. Pokud se tak neučiní, smlouva bude neplatná a zákazník nemusí zboží přijmout ani zaplatit. Nejen že tak obchodník zbytečně utratí peníze za dopravu, ale zkomplikuje si komunikaci se spotřebitelem a může čelit pokutě až 1 milion korun od České obchodní inspekce.

Změny v obchodních podmínkách: odstoupení od smlouvy stačí potvrdit přes Messenger

Co povinně obsahují obchodní podmínky dnes:

• konkrétní údaje o podnikateli,
• údaje o typu zboží/služeb, které e-shop prodává/nabízí,
• informace o plátcovství DPH,
• způsob uzavření smlouvy,
• možnosti dopravy a platby,
• způsob řešení reklamací,
• informace o možnosti odstoupení od smlouvy,
• formulář pro odstoupení od smlouvy,
• informace o EET (pokud e-shop přijímá hotovost),
• údaje o mimosoudním řešení sporů prostřednictvím ČOI,
• a další.

Zásadní úpravy:

• Vedle identity, adresy, IČO a dalších informací musí údaje o podnikateli nově obsahovat také kontaktní telefon, e-mail a adresu provozovny (pokud se liší od sídla).
• Provozovatel e-shopu bude mít povinnost dodat zboží spotřebiteli do 30 dnů, pokud se spolu obě strany nedomluví jinak.
• Spotřebitel bude moci odstoupit od kupní smlouvy jakýmkoliv jednoznačným prohlášením, a to klidně i e-mailem, zprávou na Messengeru nebo telefonátem.
• Nové směrnice spotřebiteli dovolí také odstoupit od kupní smlouvy předplatného novin a časopisů, musí ale zaplatit za již dodané kusy.
• Zákazník nebude moci odstoupit od kupní smlouvy, pokud se jedná o:
◦ rozbalené zboží, které nelze z hygienických důvodů vrátit (například spodní prádlo),
◦ digitální obsah, jehož zapečetěný obal byl spotřebitelem porušen (například online hra na nosiči),
◦ potřebný díl při opravě a údržbě na místě (například servisní díly při opravě pračky),
◦ pronájem dopravního prostředku, případně o přepravu zboží s pevně domluveným datem.
Pokud nebudou obchodní podmínky vhodně upraveny, čekají obchodníka zbytečné komplikace při jednání se zákazníky, neplatnost kupní smlouvy nebo pokuta až 1 milion korun od ČOI.

Reklamační podmínky myslí hlavně na spotřebitele

Nové podmínky se nevyhnou ani reklamacím, konkrétně vlastnostem objednaného zboží.

Co může zákazník reklamovat

Zboží, které neodpovídá uvedeným vlastnostem (jako je třeba jakost, provedení, míry, váha nebo množství). Reklamovat zboží lze i v případě, že životnost, funkčnost a bezpečnost například nové pračky neodpovídá běžným vlastnostem jiných praček v podobné cenové kategorii.

Kde může zákazník reklamovat

Nově může zákazník reklamovat zboží v jakékoliv provozovně nebo sídle podnikání, a také na dálku. Všechny tyto možnosti musí být uvedené v obchodních podmínkách nebo reklamačním řádu. Odpadá tak nutnost nosit zboží pouze na konkrétní prodejnu, kde ho zákazník zakoupil, ale může zboží reklamovat i v sídle firmy.

Delší reklamační lhůta

Pokud v současnosti spotřebitel reklamuje produkt během 6 měsíců od nákupu, tak e-shop, aby mohl zamítnout jeho reklamaci, musí prokázat, že vada vznikla na straně spotřebitele. Nově se tato lhůta prodlouží na 1 rok. Pokud tedy zákazník přijde do 1 roku například s rozbitým napájením k vysavači s tím, že chyba vznikla už při výrobě, má e-shop 2 možnosti:
• reklamaci uznat
• nebo dokázat, že nejde o výrobní chybu, ale kabel si spotřebitel zničil sám špatným zacházením.

Už žádné umělé šroubování cen těsně před Black Friday!

Umělé navyšování cen před velkými slevovými akcemi není in. Jako „původní cenu“ produktu bude obchodník muset nově uvádět nejnižší částku, za kterou produkt nabízel na e-shopu za posledních 30 dní. Pokud e-shop nabízí personalizované ceny, musí o tom spotřebitele informovat v obchodních podmínkách.

Více transparentnosti při online nakupování

Spotřebitel musí vědět, podle čeho je zboží ve výpisech produktů srovnané – nejprodávanější, dle hodnocení či ceny. Řekněme, že má e-shop například kategorii Top produkty. Slovíčko top může mít ale více významů. Podobné sekce je nutné vysvětlit (například v textu kategorie). V tomto případě třeba – top produkty, které doporučuje odborník na mobilní telefony. „Od příštího roku bude také zakázáno vkládat falešné recenze nebo manipulovat s už zadaným uživatelským hodnocením. E-shop má povinnost toto zajistit a v případě potřeby i prokázat. Například pomocí toho, že hodnocení bude vázáno na konkrétní objednávku,“ říká Jan Bindr, majitel digitální agentury Optimio,

Zdroj informací

Optimio a NejBusiness.cz

Datum

9. prosince 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Košík

Aktuální košík je prázdný

 

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.3526 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál