Odložená platba po vyzkoušení, kterou v Česku uvedlo Twisto před devíti lety, představuje v oblasti e-commerce platební metodu s největším potenciálem. Metodu využívá či při placení zvažuje téměř čtvrtina českých zákazníků. Odloženou platbu nabízí 13 % e-shopů a dalších 18 % její zavedení zvažuje. Data vychází z průzkumu Platební trendy roku 2022 vypracovaného agenturou Ipsos pro Twisto.
Jeho cílem bylo ukázat, jak Češi při nakupování na internetu platí, jak e-shopy přistupují k různým platebním metodám a jaké změny v českém e-commerce během pandemie nastaly. Třetina lidí v jejím průběhu vyzkoušela nové platební metody, na což svou nabídkou reagovaly i tuzemské e-shopy. Do realizace průzkumu se zapojily také společnosti Mastercard, Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
„V rámci průzkumu Platební trendy roku 2022 jsme se zaměřili na to, jaké trendy v současnosti v online placení panují a co lze očekávat v nejbližší budoucnosti,“ říká Jan Hanzlík, CZ country manager v Twistu. „Průzkum tak odráží vliv pandemie v posledních třech letech, ale také aktuální ekonomickou krizi, ve které již 70 % e-shopů zaznamenalo změny chování svých zákazníků. Pozoruhodný je zejména vzestup mobilních plateb, ale i potenciál služeb typu buy now pay later,“ dodává k průzkumu, pro který agentura Ipsos sbírala odpovědi od zákazníků i e-shopů od poloviny srpna do poloviny září.
„Česká e-commerce si stále drží svůj skokový nárůst z předchozích let a vzhledem k tomu, že se online nákupy staly každodenní součástí našich životů, očekávám, že se obraty e-commerce budou pohybovat na podobné úrovni i v příštích letech. Věřím, že její budoucnost stojí především na personalizaci, zákaznicky orientovaném přístupu a jednoduchosti a s tím je i úzce spojený celý proces plateb. Zákazníci v dnešní době očekávají jednoduché, intuitivní, rychlé a bezpečné řešení při zaplacení svého nákupu,“ říká k aktuální situaci v e-commerce Michal Čarný, generální ředitel Mastercard Česká republika a Slovensko.
Průzkum Twisto ukázal, že zákazníci při nákupu online pravidelně využívají průměrně 2,3 platební metody, vyzkoušeli by však až 4,6. V průměru zná český zákazník až 6,3 z celkových 8 druhů plateb, jež na českých e-shopech najdeme. Přes stále značnou popularitu platby na dobírku, kterou dle výsledků při nákupu na internetu pravidelně používá až 58 % zákazníků, se Češi nebojí zkoušet nové způsoby plateb na internetu. V průběhu pandemie třetina z nich změnila způsob placení. 30 % zákazníků poprvé přes internet zaplatilo kartou, 28 % pak poprvé vyzkoušelo Google Pay či Apple Pay.
„Pandemie rozvoj české e-commerce významně akcelerovala, což zjištění průzkumu o třetině zákazníků, kteří během této doby vyzkoušeli nějakou novou platební metodu, jenom potvrzuje,“ říká Jan Mayer, managing director nákupního rádce Heureka.cz, a dodává: „Zajímavější je zjištění, že stále velmi oblíbenou dobírku si mnoho zákazníků asociuje s bezpečností. Tady vidím velký prostor pro e-shopy i pro nás jako e-commerce hráče v neustálé edukaci zákazníků a informování, že při správném výběru e-shopu, čtení recenzí a chytrém nakupování jsou online i jakékoli jiné platební metody bezpečné, rychlé a velmi často levnější než dobírka.“
„Výsledky průzkumu potvrdily, že v současnosti zákazníci nejčastěji při koupi zboží na internetu využívají online platbu kartou nebo různé druhy dobírky. A to včetně úhrad při osobních odběrech balíčků z výdejen a boxů. Z našeho pohledu vnímáme především posun k online úhradám, což je jednoznačný důkaz stále rostoucí důvěry nakupujících k českým e-shopům. Do budoucna bude zajímavé sledovat, jak se bude dařit alternativním způsobům plateb nebo jestli se ještě více přiblížíme západní Evropě. V té kromě platebních karet zákazníci využívají také dalších specializovaných online služeb,“ komentuje průzkum Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Mobilní platby už vyzkoušelo 60 % respondentů a 10 % zvažuje jejich využití, začínají se tak blížit svému potenciálu. Nejvyšší potenciál aktuálně mají odložené platby po vyzkoušení zboží, které umožňují za zboží zaplatit až po jeho doručení a vyzkoušení, typicky do 30 dnů po nákupu. Zájem o platbu až poté, co si zboží osobně prohlédnou, momentálně využívá či při placení zvažuje 24 % respondentů. Na tento zájem reagují i české e-shopy. Během pandemie se zdvojnásobil počet těch, které odloženou platbu po vyzkoušení svým zákazníkům nabízí. Aktuálně jich je 13 %, ale dalších 18 % je zvažuje zařadit. Jako nejčastější důvody přitom uvádí očekávanou poptávku po platbě ze strany zákazníků a možnost nabídnout službu navíc oproti konkurenci.
„Výsledky průzkumu naznačují, že platbu po vyzkoušení a další moderní platební produkty čeká ještě velká budoucnost. Potěšilo nás také to, že si zákazníci ve spojitosti s platbou po vyzkoušení vybavili nejčastěji právě Twisto Pay, podobně je na tom i Nákup na třetiny, který umožňuje rozložení platby do tří měsíců – bez jakýchkoli poplatků či úroků, na rozdíl od splátek. Nyní je na nás a na e-shopech, abychom zákazníkům dokázali dobře a srozumitelně vysvětlit všechny benefity, které jim tyto služby přinášejí, a ukázali, že nemají nic společného s mikropůjčkami, za které je někteří lidé stále považují,“ dodává Hanzlík.
Twisto a NejBusiness.cz
14. října 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....