Bezpečnost dat je jedním z nejčastějších důvodů pro přechod do cloudu

Bezpečnost dat je jedním z nejčastějších důvodů pro přechod do cloudu

Mít v podniku veškeré IT jako on premise řešení, nebo poslat svá data, systémy, aplikace i servis do cloudu a o nic se nestarat? Tato otázka v mnoha firmách rezonovala dlouhé roky. Některé společnosti se kroku do neznáma nebály, jiné váhaly a raději si ponechávaly IT ve vlastní režii. Odpověď přišla v roce 2020 a byla velmi stručná. Ten, kdo měl svá data dostupná, získal velkou konkurenční výhodu. Ovšem dostupnost není jedinou předností, migrace do cloudu se totiž vyplatí i v jiných ohledech.

Začněme ale popořádku. On premise řešení, tedy stav, kdy má firma svou vlastní infrastrukturu u sebe v podniku a sama si obstarává licence systémů, dalších aplikací i komplexní péči, může na první pohled vypadat lákavě. Má vše pod vlastní kontrolou, což nahrává dojmu, že taková varianta je levnější a bezpečnější. V některých případech tomu tak opravdu může být, ale většinou je tato domněnka mylná. Proč? Péče o primární i záložní infrastrukturu je totiž velmi nákladná, hardware rychle zastarávává, takže je třeba jej poměrně často obměňovat a zároveň i navyšovat kapacity datových úložišť. To samé platí o softwaru, u nějž navíc platí, že licenční politika je pro on premise řešení méně výhodná než pro ta cloudová. Pokud tedy firma neinvestuje do on premise řešení finance i čas specialistů, zvyšuje se pravděpodobnost nejen technického problému, ale i bezpečnostního incidentu, přičemž fatální pro ni mohou být oba případy. Nedostupnost dat je problém bez ohledu na příčinu.

Takovou zkušenost má za sebou například společnost Kaňák, která se zabývá výrobou výsekových nástrojů. Na vlastní infrastruktuře zažila závažný bezpečnostní incident a to pro ni byl jeden z velkých impulzů, aby začala hledat řešení v podobě přechodu do cloudu. „Dalším důvodem byl fakt, že naše on premise řešení už bylo zastaralé a hojně vyžadovalo nové licence. Když jsme si porovnali pořizovací náklady, vycházela obě řešení podobně. Viděli jsme ty výhody, které s sebou cloud nese, a nakonec se pro něj rozhodli,” říká Radek Němeček, IT specialista z firmy Kaňák.

Šaty dělají člověka a poskytovatel dělá cloud

A právě výběru poskytovatele cloudových služeb je třeba dát velkou péči, protože tak jako se vším, i mezi nimi jsou výrazné cenové, technické i kvalitativní rozdíly. Někteří poskytovatelé například nemají svá datacentra v České republice, což může vést až ke kolizi s legislativními požadavky na zacházení s určitým typem dat. A i když si nakonec firma poskytovatele vybere a svěří se mu do rukou, nemusí se její představy o fungování cloudu i poskytované péči shodovat s realitou. „Ano, i s tímto máme bohužel své zkušenosti. Zmigrovali jsme do cloudu, ale náš poskytovatel nesplnil to, co slíbil a náklady byly nakonec ještě vyšší než upgrade našeho původního řešení. Potýkali jsme se s častou nedostupností, dlouhými reakčními dobami aplikací, což například hodně zdržovalo naše konstruktéry. Celá infrastruktura byla nestabilní, komunikace s poskytovatelem dost vázla a náprava taktéž,” pokračuje Radek Němeček s tím, že postupem času se ve firmě stala z cloudu noční můra.

„I tak jsme si ale byli vědomi jeho výhod a přemýšleli, jak z toho ven a jak to to udělat lépe.”

Nakonec padla volba na společnost Algotech, která ale v podstatě musela infrastrukturu navrhnout znovu tak, aby byl její chod bezproblémový. Tím, že už v Kaňáku měli s cloudem zkušenosti, mohli jej lépe uchopit a dát si pozor na věci, které předtím nefungovaly dle jejich představ. I proto bylo třeba upravit některé aplikace, aby se konstruktérům práce v cloudu konečně správně zrychlila. „Když jsme do cloudu přecházeli, jedním z těch očekávání byla právě rychlost. Doufali jsme, že aplikace budou pracovat rychleji než na naší původní on premise infrastruktuře. Ale to se nestalo, i základní operace typu přihlášení do systému trvaly desítky vteřin,” vzpomíná Radek Němeček a dodává, že právě na tento aspekt se novým poskytovatelem hodně zaměřovali. Ten proto před samotnou migrací vytvořil testovací prostředí, na němž probíhaly jak základní zkoušky, tak i zkoušky s vytěžováním serverů.

Následně pak proběhl samotný přechod od původního cloudového poskytovatele. „Zajímavostí je to, že jejich systémy jsou poměrně specifické a mají určité modely licencování. Museli jsme tedy komunikovat i s výrobci aplikací a s nimi dotvořit infrastrukturu tak, aby bylo vše licenčně správně uchopené. Dokonce jsme byli úplně první, komu se podařilo aplikaci CAD Impact přenést a bezproblémově zprovoznit v cloudu,“ říká Lukáš Pirkl, vedoucí obchodního týmu Algotech.

Dostupnost, škálovatelnost a úspora nákladů

I když migrace k Algotechu nebyla variantou on premise – cloud, protože společnost Kaňák již data v „oblacích“ měla předtím, teprve nyní měla možnost poznat všechny výhody, které cloudové řešení přináší. Díky škálovatelnosti i pružné reakci poskytovatele mohl najednou prakticky online pracovat s kapacitou úložišť, může ji navyšovat či naopak snižovat dle aktuálních potřeb, což je zrovna v případě průmyslové firmy s velkým množstvím výkresů a projektové dokumentace velmi důležité.

A v neposlední řadě má svá data dostupná odkudkoliv, což se právě s příchodem pandemie a vládních opatření ukázalo jako nesmírně důležité. „Doba covidu ukázala, že být v cloudu je to nejlepší, co nás mohlo potkat. Nebyli jsme postavení před složité plánování logistiky zaměstnanců, nemuseli jsme řešit, jaká opatření v kanceláři budeme muset zavést, abychom tam vůbec mohli být. Díky cloudu jsme všichni plnohodnotně pracovali z domova, protože všechno fungovalo tak, jak má. Firma tak mohla dostát svým závazkům a nezklamat zákazníky,” hodnotí přínosy cloudu Radek Němeček.

Zdroj informací

Algotech a NejBusiness.cz

Datum

12. července 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

Reklama

Page generated in 1.1367 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál