Česká e-commerce zažívá novou situaci. Poprvé v historii není na vzestupu a vzhledem k předchozímu meziročnímu růstu o 14 % vnímají české e-shopy pokles nebo v lepším případě stagnaci o to citlivěji. Množí se případy, kdy jsou e-shopy nuceny dokonce propouštět zaměstnance. Při snižování stavů ale musí být opatrní, paradoxně jsou to právě zaměstnanci, kdo pro svou kvalitu dokážou elektronické obchody v krizi podržet či dokonce zachránit.
Doslova žně zažívala česká e-commerce v období pandemie. Spotřebitelé často neměli jinou možnost než nakupovat prostřednictvím e-shopů, které tak získaly mnoho nových zákazníků. Akvizice nových klientů však nepřinesla vždy pouze pozitivní dopady. Mnoho elektronických obchodů nebylo na takový příliv zákazníků a růst svých společností připraveno a bylo nuceno fungovat na hranici svých sil. „Relativně rychlý růst v tomto období mohl být i na úkor kvality služeb, které byly e-shopy schopny poskytovat. Provozovatelé e-shopů se těšili ze zvýšených prodejů a věnovali méně pozornosti plánování a zajištění udržitelného růstu do budoucna.“ říká Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys.
Středoevropský trh e-commerce si aktuálně prochází bolestivým vystřízlivěním, čeští provozovatele elektronických obchodů musí čelit slabším výkonům než očekávali a potýkají se s nižšími zisky. Zaměření na další růst začíná vytlačovat prioritní snaha o to, aby si e-shopy dokázaly udržet nejen své místo na trhu, ale především své zákazníky. „Stále platí, že retence stávajících klientů je levnější než akvizice těch nových“ uvádí Kapošváry a dodává: „Mnoho provozovatelů e-shopů je v mínusu také kvůli špatnému plánování. V době pandemie tyto firmy zaznamenávaly enormní meziroční růsty a s vědomím, že to takto půjde dál, zapomněly na zadní vrátka“. Právě tyto společnosti se potýkají s problémy, které v některých případech mohou končit i propouštěním. E-shopy ale zároveň čeká zásadní výzva pro budoucnost, kterou je nutnost udržet si kvalitní a klíčové zaměstnance, kterých je aktuálně značný nedostatek.
Aktuálně by e-shopy měly věnovat pozornost tomu, jak za současné krize přežít a poučit se do příštích let. Doslova, jak se oklepat a znova postavit na nohy, a jak lépe plánovat. Příležitost, jak se novému standardu postavit a bojovat s poklesem budou mít na e-commerce konferenci ShopCamp, na které vystoupí např. Marek Liška z Reflex Capital, který má mnohaleté zkušenosti s řízením lidských zdrojů, Jan Kvasnička specializující se na UX a zástupci e-shopů, mezi které se řadí Ovečkárna.cz, nebo například Adam Pýcha zastupující Knihy Dobrovský. Devátý ročník konference ShopCamp se uskuteční 8. září 2022 v Praze a sestávat se bude z 12 přednášek. Pro účast na akci se stačí zájemcům z řad účastníků registrovat na stránkách konference, přičemž vstup zdarma mají e-shopeři, tedy majitelé či zaměstnanci e-shopů. Registrace se spouští 7. června 2022.
ShopCamp s.r.o. a NejBusiness.cz
30. května 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....