Česká e-commerce zažívá novou situaci. Poprvé v historii není na vzestupu a vzhledem k předchozímu meziročnímu růstu o 14 % vnímají české e-shopy pokles nebo v lepším případě stagnaci o to citlivěji. Množí se případy, kdy jsou e-shopy nuceny dokonce propouštět zaměstnance. Při snižování stavů ale musí být opatrní, paradoxně jsou to právě zaměstnanci, kdo pro svou kvalitu dokážou elektronické obchody v krizi podržet či dokonce zachránit.
Doslova žně zažívala česká e-commerce v období pandemie. Spotřebitelé často neměli jinou možnost než nakupovat prostřednictvím e-shopů, které tak získaly mnoho nových zákazníků. Akvizice nových klientů však nepřinesla vždy pouze pozitivní dopady. Mnoho elektronických obchodů nebylo na takový příliv zákazníků a růst svých společností připraveno a bylo nuceno fungovat na hranici svých sil. „Relativně rychlý růst v tomto období mohl být i na úkor kvality služeb, které byly e-shopy schopny poskytovat. Provozovatelé e-shopů se těšili ze zvýšených prodejů a věnovali méně pozornosti plánování a zajištění udržitelného růstu do budoucna.“ říká Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys.
Středoevropský trh e-commerce si aktuálně prochází bolestivým vystřízlivěním, čeští provozovatele elektronických obchodů musí čelit slabším výkonům než očekávali a potýkají se s nižšími zisky. Zaměření na další růst začíná vytlačovat prioritní snaha o to, aby si e-shopy dokázaly udržet nejen své místo na trhu, ale především své zákazníky. „Stále platí, že retence stávajících klientů je levnější než akvizice těch nových“ uvádí Kapošváry a dodává: „Mnoho provozovatelů e-shopů je v mínusu také kvůli špatnému plánování. V době pandemie tyto firmy zaznamenávaly enormní meziroční růsty a s vědomím, že to takto půjde dál, zapomněly na zadní vrátka“. Právě tyto společnosti se potýkají s problémy, které v některých případech mohou končit i propouštěním. E-shopy ale zároveň čeká zásadní výzva pro budoucnost, kterou je nutnost udržet si kvalitní a klíčové zaměstnance, kterých je aktuálně značný nedostatek.
Aktuálně by e-shopy měly věnovat pozornost tomu, jak za současné krize přežít a poučit se do příštích let. Doslova, jak se oklepat a znova postavit na nohy, a jak lépe plánovat. Příležitost, jak se novému standardu postavit a bojovat s poklesem budou mít na e-commerce konferenci ShopCamp, na které vystoupí např. Marek Liška z Reflex Capital, který má mnohaleté zkušenosti s řízením lidských zdrojů, Jan Kvasnička specializující se na UX a zástupci e-shopů, mezi které se řadí Ovečkárna.cz, nebo například Adam Pýcha zastupující Knihy Dobrovský. Devátý ročník konference ShopCamp se uskuteční 8. září 2022 v Praze a sestávat se bude z 12 přednášek. Pro účast na akci se stačí zájemcům z řad účastníků registrovat na stránkách konference, přičemž vstup zdarma mají e-shopeři, tedy majitelé či zaměstnanci e-shopů. Registrace se spouští 7. června 2022.
ShopCamp s.r.o. a NejBusiness.cz
30. května 2022
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...