Internetové Vánoce. Růst obratů e-shopů dosáhne rekordů

Internetové Vánoce. Růst obratů e-shopů dosáhne rekordů

Nákupní horečka startuje. Češi nakupují na Vánoce obvykle s předstihem a letos tomu není jinak. Vystrašeni nedostatkem zboží nebo komplikacemi při doručení se už začínají poohlížet po dárcích. V listopadu navíc e-commerce trh čekají oblíbené nákupní akce Black Friday nebo Cyber Monday, které každoročně přilákají tisíce zákazníků. I když někteří lidé za nákupy vyrážejí do obchodních center, stále více jich pořizuje zboží na internetu. COVID-19 urychlil přechod k online nákupům, i ti nejkonzervativnější zákazníci začali na internetu nakupovat a zjistili, jak snadné a pohodlné to je. Obchodníky čekají rekordní tržby. Ti, kteří se poučili z pandemie, nepředpokládají ani problémy v logistice či zásobování.

Vlivem pandemie, kdy se e-shopy musely přizpůsobit situaci, online nákupy v regionu střední a východní Evropy stále rostou. Zákazníci si zvykli na nákup online a před Vánoci se chystají utrácet. Ve střední Evropě má přístup k internetu 89 procent populace a 78 procent uživatelů si vloni koupilo zboží nebo služby online, což je o 11 procent více než před pandemií v roce 2019. Ve východní Evropě nakupovalo vloni online 44 procent z celkového počtu 78 procent populace, která má přístup k internetu. Jde o meziroční nárůst o 7 procent.

Obchodníci navyšují také rozpočty svých kampaní v rámci výkonnostního marketingu. Už od září se výdaje na reklamu v segmentu e-commerce v regionu střední a východní Evropy postupně zvyšují.

V loňském roce v Česku dosáhly tržby online prodeje za první dva prosincové týdny 7 miliard korun. Češi v hlavní nákupní sezóně (listopad a prosinec) utratili 68 miliard korun. Celkově online nakupování v roce 2020 vzrostlo o 25 procent. Nejvíce objednávají Češi hračky, knihy, oblečení nebo kosmetiku a výrobky spojené se zdravím.

Slevové akce

Oblíbené jsou v regionu nákupní akce typu Black Friday (26. listopadu) nebo Cyber Monday (29. listopadu), které zvyšují prodeje zejména před vánoční sezónou. Probíhají obvykle celý listopad a lákají zákazníky na výhodné ceny. Například Rumunsko realizuje tyto „výprodeje“ i jindy během roku a zákazníci si už bez nich neumí „výhodné“ nakupování představit. Žádané produkty jako například PlayStation nebo Xbox se obvykle vyprodají během několika sekund. Rovněž doručovatelé zaznamenávají v tomto období rekordní zpracování balíků.

„Zákazníci plánují své objednávky dopředu. Jakmile prodejní akce začne, jednají rychle. I když jsou nakupující připraveni, e-shopům nestačí jen zlevnit své zboží a doufat v nějaké prodeje, práh citlivosti zákazníka se v tomto období zvyšuje a konkurence je velká,“ říká László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital, která spolupracuje s předními e-shopy na trzích střední a východní Evropy.

Podle něj lze letos očekávat velký boj o zákazníky. E-shopy jsou však díky pandemii lépe připraveny zejména z hlediska logistiky a zásobování. Rostoucí trend představují také automatické boxy k vyzvednutí zboží, které jsou oblíbené už i mezi malými internetovými obchody. „Navíc e-shopy, které expandovaly do zahraničí, budou mít významnou konkurenční výhodu, protože se očekává růst na mezinárodních trzích. Internetové obchody také investovaly do digitalizace, lepších procesů a sezónních pracovníků s cílem zlepšit služby. Pokud navíc v regionu dojde k omezení v souvislosti s COVID-19, čeká nás zajímavé vánoční období,“ upřesňuje László Szabó.

Povánoční výprodeje

Jak ale Szabó upozorňuje, po vánočních svátcích startuje nová nákupní horečka a to v rámci povánočních výprodejů. Zákazníci navíc využívají k nákupům hotovost, kterou dostali místo vánočního dárku. „V regionu střední a východní Evropy je více než jinde zvykem dostávat k Vánocům peníze v hotovosti,“ dodává.

Tipy pro e-shopy

• Propojení - strategie by měla propojit kamenné prodejny i internetové obchody. Pokud zákazník nakoupí v prodejně, je větší pravděpodobnost, že v budoucnu nakoupí na vašem e-shopu.

• Web - očekávejte zvýšený provoz na webu a ujistěte se, že to váš hosting zvládne. Pracujte na zlepšení rychlosti webu, protože netrpěliví nakupující obvykle odcházejí, pokud se stránka nenačte do 3 vteřin.

• PPC reklamy - ujistěte se, že vaše reklamní strategie a klíčové ukazatele výkonu berou v úvahu, že reklamy během nákupních akcí typu Black Friday a Vánoc zdraží. Upravte rozpočet, případně počítejte s dalšími financemi, pokud potřebujete rychle reagovat na obrovskou konkurenci.

• Zákaznická podpora - připravte svůj tým na zvýšený počet dotazů. Zaveďte systémy, které jsou efektivní a vytvářejí skvělý zákaznický zážitek. Spokojení zákazníci se mohou během roku vrátit.

• Doprava a doručení - mějte přehled o situaci vámi zvolených služeb a buďte připraveni nabízet kupóny se slevami zákazníkům, u kterých došlo k výraznému zpoždění. To vás může odlišit od konkurence a zákazníky si tím získáte.

• Platební systém - ujistěte se, že jsou vaše systémy schopny zpracovat vyšší množství transakcí. Některé systémy mají integrované limity, o kterých firmy nevědí, dokud nenastane problém. Potom už je příliš pozdě.

• Sezónní pracovníci - mnoho internetových obchodů najímá sezónní pracovníky, aby zvládli zvýšené množství objednávek.

“E-shopy musí na situaci reagovat rychle. Sezóna rekordních nákupů začala, konkurence je obrovská, investice do marketingu se zvyšují. E-commerce hráčům jde o hodně, zejména těm, kteří chtějí růst nejen v tržbách, ale i podílem na trhu,” dodává László Szabó.

Zdroj informací

Growww Digital a NejBusiness.cz

Datum

27. října 2021

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Košík

Aktuální košík je prázdný

 

Zajímavosti a tiskové zprávy

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

Reklama

Page generated in 1.2301 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál