E-shopy díky koronaviru zažívají nebývalý boom. Pronikají i do zahraničí

E-shopy díky koronaviru zažívají nebývalý boom. Pronikají i do zahraničí

Vliv pandemie koronaviru ukázal, jak je důležité prodávat produkty a služby online. Přes počáteční chaos zažilo internetové obchodování v České republice, na Slovensku i v Maďarsku nevídaný růst. Z důvodu uzavření kamenných prodejen se nákupy přesunuly do online prostředí a změnilo se nákupní chování napříč segmenty. Online prodejci, kteří byli připraveni, zažili nejlepší rok ve své historii. E-shopy investovaly do rozvoje nákupních kanálů, inovací i digitálního marketingu. Internetoví prodejci, kteří na domácí půdě posílili, se navíc rozhlížejí i po zahraničních trzích.

„Loňský rok byl pro internetové obchodníky nebývale úspěšný. Výrazný nárůst oblasti e-commerce je podle našich údajů o investicích do reklamy od více než 340 středoevropských a východoevropských internetových obchodů patrný i v prvních měsících letošního roku, zejména v České republice, Slovensku, Rumunsku a Maďarsku,“ říká László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital, která spolupracuje s předními e-shopy na trzích střední a východní Evropy.

Pokles investic zaznamenala Česká republika pouze v prosinci. Rovněž do otevřených nákupních center před Vánoci, kdy byl prodej opět povolen, dorazilo méně lidí než před rokem. V důsledku nejistoty, zda vláda opatření před svátky rozvolní, si část lidí dárky obstarala na internetu ještě před otevřením kamenných prodejen. Obrovský nárůst zaznamenal český e-commerce právě v říjnu a listopadu. Z údajů Growww Digital o reklamě středoevropských a východoevropských e-shopů vyplývá, že s koncem roku, kdy se české obchody znovu uzavřely, se opět zvýšila poptávka u online obchodníků.

Z grafu je zřejmé, že už od konce loňského a začátku letošního roku vyčnívá nad všemi zeměmi Slovensko. To ještě před Vánoci uzavřelo kamenné prodejny a v online nakupování pak překonalo každý myslitelný rekord. A růst stále pokračuje. Stejná situace jako na Slovensku je v posledních 3 - 4 týdnech také v České republice a to právě kvůli stále trvajícím opatřením a uzavření obchodů.

Podobný trend nastal také v Maďarsku, kde zaznamenali výraznější nárůst nových e-shopových zákazníků, což je dlouhodobou výzvou pro každého online podnikatele. „U e-shopů, které zde působí, se už v prvním týdnu uzávěry prodejen zvýšila reklamní aktivita o 30 procent. Kromě stávajících zákazníků se zvýšil i prodej u nově příchozích, které do online prostoru přivedly právě uzavřené prodejny,“ doplňuje László Szabó.

„Od začátku omezení jsme zaznamenali znatelný nárůst v návštěvnosti, tržbách a počtu nových zákazníků. Je evidentní, že se do světa online nakupování dostali i ti, kteří se mu do té doby vyhýbali. Zásadní pro nás bylo především přesunout prodavače z prodejen na online chat, který od té doby skvěle funguje,” uvádí zkušenosti s pandemií Mikuláš Všelicha za Kytary.cz, významného hráče na trhu hudebních nástrojů a hudebnin, který spolupracuje s Growww Digital.

Pro internetové obchodníky je i letošní rok výzvou a příležitostí. Zažíváme boom u online nakupování a v dalších minimálně třech měsících Growww Digital očekává pokračování tohoto trendu. „E-shopy se ale musí připravit na nápor zákazníků, naskladnit zboží, rozšířit logistiku a zajistit subdodavatele, aby uspokojily nárůst poptávky. Předpokládáme, že i v případě, kdy se online poptávka po zrušení omezení zmírní, její dopad bude zachován podobně, jako tomu bylo v prvních vlnách uzávěr,“ uvádí Szabó.

Podle zkušeností Growww Digital si firmy více uvědomují důležitost e-commerce a pouští se do vylepšování nabídky produktů, zlepšení vlastního webu nebo investic do digitálního marketingu. Na začátku pandemie byla česká a slovenská e-commerce ve výdajích na marketing nejopatrnější ze všech zemí střední Evropy. Tržní poptávka v online se však v krátkém čase rapidně zvýšila, čímž se postupně posilovaly investice do marketingových aktivit. V Polsku, Maďarsku a na Slovensku jsme zaznamenali podobný trend se zpožděním,” dodává László Szabó.

Expanze láká

Výrazné posílení e-commerce v pandemickém období se promítlo také do uvažování firem o expanzi na další trhy. Přestože expanze českých e-shopů začíná obvykle na Slovensku, firmy se nebojí ani dalších zemí. Pokud mají ziskový a stabilní domácí trh a prodeje jim v době pandemie neklesly, může být ideálním krokem poohlížet se po nových trzích.

V roce 2020 expandovaly české a slovenské e-shopy nejvíce do Maďarska, Rumunska a Slovinska. Také letos se jeví expanze e-shopu do zahraničí jako skvělá příležitost. Kromě růstu e-commerce v dané zemi a oslovení nových zákazníků, je výhodou daňová optimalizace a globální obchodní vztahy. Do popředí zájmu se dostává Chorvatsko nebo Ukrajina.  V pohledu na profitabilitu je podle Growww Digital dobré uvažovat nad obdobím 1,5 až 3 roky v kterékoliv nové zemi.

Growww Digital

Digitální marketingovou agenturu založili před devíti lety László Szabó a Krisztian Dunder. Fullservisová agentura se sídlem v Budapešti působí v sedmi zemích střední a východní Evropy (Maďarsko, Česká republika, Slovensko, Rumunsko, Chorvatsko, Slovinsko, Srbsko). Pro přední internetové obchody zajišťuje podporu na míru, která přispívá k úspěchu celkové expanze na další trhy. Growww Digital se zaměřuje na online marketing – PPC kampaně a performance marketing, vytváření obsahu, správu sociálních médií ad.

Díky znalosti jednotlivých trhů a jejich zvyklostí přináší odbornou podporu za účelem rozvoje podnikání internetových obchodů a oslovení nových zákazníků. Spolupracuje se středními a velkými internetovými portály, ikonickými mezinárodními značkami (Geberit, Daikin, Kifli.hu/Rohlik.cz ad.). V posledních 5 letech byl průměrný meziroční růst klientů Growww Digital (v rámci kanálů agentury) přes 80 procent.

Agentura je členem CEE Digital Alliance, která sdružuje digitální agentury ze střední a východní Evropy s certifikátem Google Premier Partner.

László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje Growww Digital

László Szabó pracuje 16 let jako specialista na export mezi městy Praha-Bratislava-Budapešť. Před 8 lety založil spolu s Krisztianem Dunderem digitální marketingovou agenturu Growww Digital, kde se věnuje zejména online růstu firem napříč trhy střední a východní Evropy. László působí mj. jako Google Certified Trainer pro Česko a Slovensko se zaměřením na export firem. V rámci Google programu, který sdružuje odborníky v řadě oblastí, podporuje László Szabó start-upy, firmy, ale i studenty nebo neziskové organizace v získávání dovedností potřebných k rozvoji.

Zdroj informací

Growww Digital a NejBusiness.cz

Datum

31. března 2021

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Košík

Aktuální košík je prázdný

 

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.3437 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál