Stále více lidí přemýšlí nad tím, kde a jak vzniká oblečení, které si kupují. Až 80 % evropských spotřebitelů chce vědět o dopadech jeho výroby, říká studie Fashion Revolution. I v České republice lze sledovat trend změny. Lidé chtějí vědět, kdo jejich oblečení šije, jakého původu je použitý materiál, v jakých podmínkách se výrobky zhotovují a jaký je dopad výroby zejména na svět a klima. Pomáhají v tom nastupující generace mileniálů i nové technologie.
Zájem dokazuje i studie Fashion Revolution, která byla provedena v pěti největších evropských zemích (Velká Británie, Španělsko, Německo, Itálie a Francie), kde bylo dotazováno 5 000 respondentů. Cílem studie bylo zjistit, jakými parametry jsou lidé ovlivňováni při nákupu oděvů, obuvi nebo módních doplňků a jaké informace chtějí, aby výrobci sdíleli. Výsledky prokázaly, že 80 % dotazovaných si myslí, že by měly módní značky informovat o sociálních dopadech a dopadech na životní prostředí. Nejdůležitější pro respondenty bylo, aby výrobci snížili své dlouhodobé dopady na svět (84 %), konkrétně pak změny klimatu (85 %), ochranu životního prostředí (88 %) a genderovou nerovnost (77 %).
Také spotřebitelé v České republice jsou stále citlivější na původ a dopady výroby módy, kterou kupují a nosí. O tuto problematiku se zajímají především mileniálové, pro které je odívání velmi důležitou součástí života. Snaží se, aby je to, co si oblékají, charakterizovalo a vyjadřovalo jejich postoje. Potrpí si na etický rozměr svého šatníků a dělají maximum pro to, aby svými nákupy co nejméně škodili planetě, proto jejich šatní skříně plní módní kousky etické a udržitelné módy. Tyto postoje hlasitě propagují a tím také problematiku dostávají do povědomí a na tato témata upozorňují.
Etická móda se zabývá etickou stránkou výroby oblečení. Jedná se především o důsledné dodržování lidských práv. Cíleně jej nakupují ti, kteří odmítají nosit oblečení, které šili dětští dělníci v naprosto nelidských podmínkách. Etická móda je také ekologická, stejně, jako móda udržitelná. V čem spočívá tolik opěvovaná a s vysokým zájmem poptávaná udržitelná móda? Výrobci těchto produktů pečlivě dbají na co nejnižší negativní dopad výroby oblečení na životní prostředí. Zaměřují se především na ekologické pěstování bavlny, na hospodaření s vodou, spotřebu energií, využívání recyklovatelných materiálů, typu a využití barviv. V tomto případě se hlídá také ekologičnost oděvních obalů a distribuce zboží.
Pravost produktu a sledování každého kroku celého životního cyklu oděvních výrobků pomáhají také nové technologie. Příkadem je americká společnost EON, která ve spolupráci s řadou módních výrobců po celém světě vytváří značky Digital Identity, které umožňují inteligentní sledování produktu v celém jeho životním řetězci.
Tato společnost představila jednu z prvních značek integrované digitální identifikace (RFID) ve formě nitě, která se během výroby vkládá přímo do oděvu. Tak dává každému produktu jedinečné ID a možnost prokázat jeho výrobu. „Vytvoření značky průkazné identity umístěné přímo v oděvu přináší prodejcům i zákazníkům naprostou transparentnost. Otevírá také dříve nepředstavitelné příležitosti pro sledování celého výrobního a dodavatelského řetězce, autentizaci produktu, ale i zapojení spotřebitele do příběhu jeho nového výrobku,“ říká zakladatelka EON Natasha Franck. RFID tak nabízí nejen účinný nástroj proti výrobě a prodeji padělků, ale také nutné informace pro recyklaci produktů.
A právě recyklace je dalším trendem v oděvním průmyslu. Existují dva typy recyklace – oblečení se znovu vrátí do prodeje prostřednictvím second-handů, předá se charitativním organizacím, které s ním naloží dle svého uvážení a zaměření, anebo se použije na výrobu dalších výrobků. Oblečení recyklují také velké módní značky, jako je například společnost H&M, která propaguje svůj program sběru oblečení jako globální iniciativu, ve které usiluje o udržitelnou budoucnost módy.
Protože za sebou textilní průmysl stále i přes snahy o optimalizaci zanechává nemalou ekologickou stopu, mnoho výrobců se rozhodlo jít jinou cestou a vyrábí produkty z recyklovatelných materiálů. Například česká firma KAVE, objevila způsob, jak využít k výrobě obuvi kávový lógr. Kreativní využití takového produktu má za cíl změnit obuvnický průmysl pomocí pouze existujících materiálů a nástrojů, které v kombinaci s kreativním myšlením vytváří zcela nový nadčasový produkt. Jejich tenisky vyrobené z odpadních či zbytkových materiálů s důrazem na minimální ekologickou stopu získávají na popularitě.
Ručně ušité oblečení nese punc originality, má svůj vlastní příběh a dá se říci, že i duši. Společně s rychlým vývojem technologií, které bezpochyby napomáhají lidstvu ulehčit mnoho věcí a zpříjemňovat život, lidé často tíhnou spíše k přírodě a řemeslu.
Příkladem může být znovuzrozená česká módní značka Styx. „Rozlišovacími prvky spodního prádla značky Styx je originální design a kvalitní materiály. Od samotné látky, potisku, přes gumu až po pečlivý výběr nití. Zde jsou zlaté ruce našich českých a moravských švadlen nenahraditelné, a právě dokonalý výsledek ruční práce naši zákazníci nejvíce oceňují. Každý vyrobený kus prádla navíc projde dvojitou ruční kontrolou,“ říká Adam Rožánek, spolumajitel e-shopu a sítě obchodů Trenýrkárna.cz, která značku Styx vlastní.
„Zákazníci preferují tuzemské výrobce také kvůli tomu, že se s nimi mohou ztotožnit a vybudovat si k nim vztah. Dalším důvodem může být menší uhlíková stopa, či snaha podporovat české výrobce,“ říká Karel Kotoun, manažer Consulting & Strategy společnosti Accenture.
Accenture a NejBusiness.cz
9. dubna 2020
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...