Exportéři mírně optimističtí. Brexit jim zatím neublížil, ale bojí se dopadů covidu

Exportéři mírně optimističtí. Brexit jim zatím neublížil, ale bojí se dopadů covidu

Mezi exportéry zavládla mírně optimističtější nálada než v roce 2019. Nárůst vývozu v příštích 12 měsících očekává 38 procent exportérů, pokles pouze 7 procent. Index exportního sebevědomí díky tomu narostl na 31 procent, což je ale stále pod dlouhodobým průměrem. Navzdory zmíněnému optimismu přibylo oproti roku 2019 exportérů zastávajících názor, že podmínky pro export firem v ČR se zhoršily. Myslí si to třetina z nich, před dvěma lety to byla jenom desetina.

Vyplynulo to z velkého Exportního výzkumu, který pro společnost DHL Express během letošního podzimu provedla mezi 500 českými exportéry výzkumná agentura Confess Research a který se s výjimkou roku 2020 koná každoročně. Výzkum se kromě toho zaměřil na řadu dalších témat, například na vnímání Brexitu, exportních příležitostí do Německa, Ruska a Číny, rozpohybovaného kurzu koruny či pandemie Covid-19.

„Zajímavé byly například závěry našeho výzkumu ohledně dopadů Brexitu na české exportéry. 70 procent společností exportujících do Velké Británie sice vnímá dopady Brexitu negativně, přesto se ale podíl firem exportujících do Británie oproti situaci před Brexitem zatím významně nezměnil. Do Velké Británie nyní vyváží 38 procent českých exportérů,“ komentoval výsledky obchodní ředitel DHL Express Jakub Tomšovský.

Hrozby pro export včetně Covidu-19

Globální pandemie Covid-19 představuje hrozbu pro export podle více než poloviny českých exportérů. Z nich byla 4 procenta v důsledku pandemie donucena propouštět zaměstnance, 8 procent omezilo jejich nábor, výrobu pak omezilo 9 procent.

Jako hlavní výzvy pro export vidí firmy také riziko dalšího růstu přepravních nákladů a riziko nedostatku čipů, materiálu, ale i základních surovin. To potvrzuje například i Radek Pelda, manažer nákupu logistických služeb Doosan Bobcat EMEA, výrobce rypadel, nakladačů a další stavební a zemědělské techniky.

V menší míře pak vývozci vidí jako riziko rovněž nedostupnost dopravy. „Nepochybně v době pandemie dochází k problémům v nákladní námořní přepravě, a to ovlivňuje celý dodavatelský řetězec. Problémem je i nedostatek nákladního prostoru v pasažérské letecké přepravě,“ dokládá toto riziko příklady z praxe Jakub Tomšovský z DHL Express. Když se naopak měli vývozci vyjádřit k hlavním příležitostem pro růst exportu, zmiňovali růst poptávky, inovace a nové trhy.

Vnímání exportních příležitostí

Silná pozice Německa se nezměnila, v žebříčku očekávaných exportních příležitostí si udrželo první místo. Významně rovněž posílila pozice Slovenska, které se dostalo na třetí místo těsně za Rusko. Naopak v letošním roce nastal posun ve vnímání Ruska a Číny mezi českými exportéry. Když vývozci hodnotili očekávané největší exportní příležitosti do budoucna, obě tyto země si oproti roku 2019 v jejich očích pohoršily o polovinu. Například Rusko nyní jmenovalo jako největší exportní příležitost do budoucna sedm procent vývozců. Před dvěma lety to přitom bylo čtrnáct procent. U Číny pak nastal pokles z deseti procent na pět a pád ze třetího na šesté místo.

Vliv kurzu koruny

Podle exportérů był nejvýznamnějším externím faktorem pomáhajícím exportu kurz koruny. Zmíněné vyjádření pravděpodobně reflektuje zejména první polovinu roku 2020, kdy díky nástupu koronavirové pandemie koruna vůči euru výrazně zeslábla. Nyní se naopak kurz koruny stává kvůli svému růstu pro exportéry spíše hrozbou.

Export a eEcommerce

Zajímavý je také pohled na český export z hlediska eCommerce. Online prodej nyní provozuje více exportérů než před nástupem pandemie koronaviru v roce 2019. Konkrétně je to teď 27 procent, předtím 21 procent vývozců. V průměru přitom tento prodej tvoří 12 procent celkového obratu dotazovaných firem. Přes e-shop exportéři nejčastěji prodávají vlastní výrobky, které směřují přímo ke koncovým zákazníkům.

V současné chvíli e-shopy exportují své zboží nejčastěji do zemí střední a východní Evropy. Na druhém místě je západní Evropa. Mezi faktory, které by napomohly k větší expanzi do zahraničí prostřednictvím eCommerce, exportéři zmiňují například marketingovou podporu, vyšší rychlost přepravy nebo rozvoj zahraničních partnerství. Často jsou uváděny i různé aspekty zahraničního platebního styku.

Projektový manažer společnosti Fillamentum vyrábějící a vyvážející vlákna pro 3D tisk Vladimír Bartoň k tomu dodává: „Další zvyšování rychlosti přepravy by nám při exportu do zahraničí opravdu výrazně pomohlo. Naše výrobky mohou být sebekvalitnější, ale posledním článkem celého procesu je doručení zboží a pokud v této fázi nastane nějaký problém, zákazník si to hned v paměti spojí i s naší značkou.“

Exportní výzkum DHL se koná pravidelně každý rok, a jednotlivé trendy je tak možné dobře porovnávat. Výjimkou byl rok 2020, kdy výzkum neproběhl kvůli opatřením spojeným s Covidem-19. Letošní výzkum byl realizován agenturou Confess Research v září-říjnu 2021. Odpovídalo v něm 501 českých exportních firem (tedy společností, kde alespoň část obratu tvoří export). Výzkum proběhl metodou CATI (telefonické dotazování) a respondenty byli firemní decision makeři, tedy ředitelé nebo jiní členové top managementu zodpovědní za export.

Zdroj informací

DHL Express (Czech Republic) s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

14. prosince 2021

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

Reklama

Page generated in 1.1326 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál