Omezení požadavků na vznik parkovacích míst v nových pražských budovách je krok správným směrem. Připravovaná novela Pražských stavebních předpisů, kterou projednali pražští radní, totiž dává volnější ruku trhu. Norem a vyhlášek, které by měly redukovat zbytečné požadavky vedoucí ke komplikacím a prodražení výstavby, je ale celá řada.
K jakýmkoliv změnám norem je potřeba přistoupit komplexně a vyhodnotit všechny jejich důsledky, protože vedlejším účinkem změn a zpřísňování jsou nezbytně komplikace při tvorbě projektové dokumentace stavby a následně prodražení výstavby.
Příkladem z poslední doby jsou návrhy změn právních norem, které řeší požadavky pro bezpečnost při nabíjení elektromobilů a parkování vozidel s alternativním pohonem v hromadných podzemních garážích. Místo širší odborné diskuse a společného hledání schůdných řešení, která zohledňují více faktorů, případně zpřísňují normy pro tyto vozy, totiž legislativci přišli s návrhem výrazných zásahů do projektování a vybavení garáží.
Mění totiž pohled na požární úseky garáží a nařizují povinnost umožnit vjezd a nabíjení nejen elektromobilům, ale i vjezd a parkování vozidlům na alternativní pohon. Proto zavádějí povinnost instalace několika nákladných technologií, což znamená nutný větší obestavěný prostor a další konstrukční změny.
Ty v případě již stojících staveb nejsou ani reálně splnitelné, což by znamenalo nutnost odpojit již existující elektronabíjecí stanice. Nové stavby by sice bylo možné realizovat, ale například u nové rezidenční výstavby s parkovacími místy pro 40 vozů a více se výstavba jednoho parkovacího místa prodraží o zhruba 450 tisíc Kč. To se následně promítne do ceny bytů.
Než se najde technické řešení pro bezpečné nabíjení elektromobilů anebo efektivní a levnější hasicí technologie, bylo by rozumné v PSP ponechat povinnost instalování přípravy pro nabíjení elektromobilů, ale nabíjení a vjezd vozidel na jiný alternativní pohon dočasně zakázat.
Michaela Tomášková, výkonná ředitelka CENTRAL GROUP a.s.
27. října 2022