Pandemie od svého počátku nejvíce zasáhla sektor výletních lodí. Obzvláště těžce byly zasaženy společnosti provozující výletní plavby, jejichž segment se ještě plně nevzpamatoval z „reputační rány“, kterou v roce 2012 způsobilo ztroskotání luxusní lodi Costa Concordia. O to zajímavější je sledovat, jak trhy věří v potenciál tohoto segmentu již pro letošní a zejména příští rok.
Podívejme se na jednoho z lídrů v segmentu výletních plaveb, společnost Norwegian Cruise Line. Ta nedávno představila Norwegian Viva, první loď zcela nové třídy Prima. Tato společnost vykázala v roce 2020 velmi slabá čísla, a přestože se její výsledky v loňském roce mírně zlepšily, jsou stále velmi nízké ve srovnání s obdobím před pandemií. Trhy očekávají podobný výkon i v letošním roce.Přestože vyšší zadlužení, správa a řízení
společnosti a přetrvávající problémy s covidem-19 na výletních lodích představují problémy, očekává se, že se společnost nakonec zotaví. Svědčí o tom cena akcií společnosti Norwegian Cruise Line, která od krachu v počátečních fázích pandemie do konce roku 2020 ztrojnásobila svou hodnotu. Přestože výsledky za rok 2021 byly zásadně pod očekáváním, akcie společnosti za poslední rok klesly pouze o 13 %. Tržby společnosti se za posledních dvanáct měsíců dramaticky snížily o 90 %. Tento propad byl způsoben především extrémně špatnými výsledky na přelomu let 2020 a 2021, ale zklamáním bylo i 3. čtvrtletí 2021. V tomto čtvrtletí bylo v provozu pouze 40 % flotily NCLH, což znamená, že 60 % aktiv společnosti bylo nevyužito a negenerovalo žádné příjmy ani peněžní toky. Společnost sice uvedla, že očekává zvýšené využití ve 4. čtvrtletí a na začátku roku 2022, ale to bylo ještě před rychlým rozšířením varianty omicron. Je tedy možné, že společnost NCLH nebyla schopna tyto sliby splnit.
Analytici předpokládají, že společnost NCLH dosáhne v letošním roce tržeb ve výši 6,2 miliardy dolarů. Největší naděje však vkládá do nasazení lodí Norwegian Viva v roce 2023. Ty by měly od června 2023 plout na nejatraktivnějších středomořských trasách s domovskými přístavy v Lisabonu, Benátkách (Terstu), Římě a Aténách (Pireu). Nové lodě slibují hostům lepší zážitky včetně prostornějších interiérů, promyšleného designu a výjimečných služeb. V zimní sezóně 2023-2024 plánuje společnost nasadit lodě na trasy v jižním Karibiku, které budou vyplouvat z přístavu San Juan v Portoriku.
Harry Sommer, prezident a generální ředitel společnosti Norwegian Cruise Line, řekl: „Norwegian Viva nastavuje standard v prémiovém segmentu a je příkladem našeho závazku posouvat hranice ve čtyřech klíčových oblastech: široké otevřené prostory, služby, které staví hosty na první místo, promyšlený design a zážitky, které překonávají očekávání. S touto zcela novou třídou lodí navrženou s ohledem na naše hosty jsme vše, co mají rádi, posunuli na další úroveň.“
A jak vidí analytici výhled společnosti Norwegian Cruise Line? Konsenzuální cílová cena skupiny 17 analytiků dosáhla 30,78 USD při 12měsíční prognóze. Nejvyšší odhad ceny akcií byl 39,00 USD a nejnižší 22,00 USD. V porovnání s předchozí odhadovanou cenou 21,03 USD naznačuje mediánová předpověď možný růst o 46,4 %. To svědčí o silné důvěře, že se segment cestovního ruchu poměrně rychle zotaví z pandemie a že se zejména výletní lodě v prémiovém segmentu opět vrátí mezi nejoblíbenější způsoby trávení volného času bonitních klientů.
Jozo Perić, hlavní analytik společnosti Panda Capital s.r.o.
21. ledna 2022