Český železniční průmysl má v letošním roce pozitivní růstová očekávání a předpokládá opět další meziroční nárůst produkce. Mohl by být dokonce o něco vyšší než loni, a to kolem deseti procent. Očekávání jsou poměrně velká a vycházejí z již kontrahovaných smluv, které pokrývají dodávky na delší období. Predikce Asociace podniků českého železničního průmyslu tak bývá zpravidla velice přesná.
Českým firmám sdruženým v ACRI přitom loni vzrostl meziročně obrat o 7 % na celkových 130 miliard korun a objem exportu byl 65 miliard korun. Letos by tak celkový obrat mohl dosáhnout více než 140 miliard korun.
Například ŠKODA GROUP, lídr v oblasti výroby kolejové techniky, považuje za klíčové milníky v prvním pololetí výrobu a představení jednotky RegioPanter osazené bateriemi nebo výrobu dalších příměstských jednotek pro České dráhy včetně příměstských jednotek RegioPanter v barevnosti PID.
Z exportních aktivit pak byly pro firmu mimořádně významné dodávky vozidel do Lotyšska a zahájení převozu jednotek do Estonska, převoz prvních tramvají do Frankfurtu nad Odrou a Chotěbuzi (SRN) či dokončení dodávek 30 tramvají pro Bratislavu.
V oblasti městské mobility to bylo také zahájení výroby tramvají 52T pro Prahu či výroba nejdelší tramvaje na světě pro zákazníka rnv - Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg. Mezi nově uzavřené významné zakázky pak ŠKODA GROUP řadí dodávky 15 bateriových elektrických jednotek pro České dráhy, kontrakt na 35 trolejbusů pro České Budějovice a trakční výzbroj pro 112 trolejbusů do italského Janova.
Pozitivně hodnotí první pololetí také další člen ACRI, společnost RETEX, která je lídrem v oblasti dodávek moderních textilií pro interiérové vybavení dopravních prostředků včetně drážních vozidel - vlaků a tramvají. První polovina roku byla pro RETEX obdobím změn a inovací. Společnost se zaměřila na získávání zakázek v nových segmentech trhu v souladu se svou strategií a vizí a na uvedení nové pokročilé technologie výroby izolací z recyklovaných tkanin.
Příležitostí pro další expanzi českého železničního průmyslu je celá řada. Soutěžení objednávaných výkonů ve veřejné vlakové dopravě do roku 2035 je spojené s dodávkami nových vozidel. Zároveň sílí tlak na bezemisní udržitelnou mobilitu. A nejen v rámci železnice, ale také v oblasti MHD - tedy v tramvajové a v trolejbusové dopravě.
Současně v řadě zemí včetně ČR probíhají projekty zásadní modernizace železniční infrastruktury. To vytváří další příležitosti jak pro dodávky špičkových technologií v oblasti moderních digitálních systémů pro zabezpečení a řízení provozu, tak v oblasti komponentů pro kompletní výstavbu nových tratí, což je doménou například AŽD Praha.
„V členských zemích EU se také jedná o příležitosti v rámci čerpání Fondu pro obnovu, kde například Itálie má aktuálně alokováno 800 milionů EUR pro nákup kolejových vozidel. Železniční doprava všude v Evropě zažívá boom. Bez nadsázky se dá říci, že nastává zlatý věk železnice coby páteře udržitelné mobility. A to přirozeně vytváří prostředí pro další růst českého železničního průmyslu,“ dodává Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI.
Právě oblast inovací, výzkumu a vývoje je jednou z hlavních konkurenčních výhod, o kterou se český železniční průmysl opírá i v letošním roce. Inovace a vlastní výzkumná základna nebo spolupráce s technickými univerzitami z něj dělají technologicky vysoce vyspělé odvětví, které vyrábí produkty s nejvyšší přidanou hodnotou.
Současně slouží český železniční průmysl pro výzkum, vědu a inovace jako hnací motor, a pozitivní přínosy jsou tak vzájemné. Díky nejvyspělejším technologiím jsou české firmy dodavateli kompletních výrobků i komponentů pro nejvýznamnější hráče vyrábějící například vysokorychlostní železniční vozidla či digitální zabezpečovací technologie určené pro železniční infrastrukturu.
Vysoký podíl exportních aktivit je jedním z pilířů dlouhodobého růstu českého železničního průmyslu a také v letošním roce se bude pohybovat na úrovni kolem 60 %. A s ohledem na celkový očekávaný růst sektoru předpokládá český železniční průmysl i zde nárůst objemu realizovaného exportu v rozmezí 5-10 % na cca 70 miliard korun.
V září pak čeká ACRI letošní nejvýznamnější mezinárodní aktivita z hlediska prezentace českého železničního průmyslu – účast na veletrhu Innotrans v Berlíně 24. – 27. září. Také letos zde bude mít ACRI svůj vlastní expozici s prezentací aktivit členů, kde představí ty nejvyspělejší a nejžádanější produkty české provenience.
Stejně jako v minulých letech je očekáván obrovský zájem ze strany potenciálních zákazníků, odborné i laické veřejnosti. Je to nejdůležitější mezinárodní setkání v oblasti železničního průmyslu a Česká republika a ACRI zde již mnoho let mají své pevné místo.
ACRI a NejBusiness.cz
Foto: ACRI
3. září 2024
Celkem 18 969 provedených kontrol, 5 595 udělených pokut v celkové výši 468 994 500 korun, ale i 1 934...
První vysokorychlostní trať v České republice uspěla v procesu posouzení vlivů na životní prostředí (EIA)...
Členské firmy Asociace podniků českého železničního průmyslu - ACRI letos nabízejí stovky pracovních míst,...
Společnost Samsung Electronics oznámila, že uzavřela dohodu o převzetí veškerých akcií skupiny FläktGroup,...
Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...
Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...
Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...
V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...
ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...
České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...