Bankovní identitu už použily čtyři miliony uživatelů, což je meziročně dvakrát více, a představuje tak nejrozšířenější digitální identitu. Lidé s Bank iD loni uskutečnili 15 milionů transakcí v portálech státní správy a 4 milionů ověření na firemních webech. Celkově má bankovní identitu dostupnou 6 milionu občanů u deseti bank.
Zhruba 1,6 milionu lidí se loni přihlásilo na portálech soukromých společností, což ukazuje na rostoucí důvěru v tuto digitální službu. V letošním roce mohou Bank iD využít rodiče žáků devátých tříd a zájemců o víceletá gymnázia pro online přihlášení na střední školy, které připravuje CERMAT a MŠMT.
Během pouhých tří let se bankovní identita stala pro většinu lidí v ČR absolutní samozřejmostí. Významné také je, že cizinci (EU i non EU) mohou nyní získat bankovní identitu u tří bank (MONETA Money Bank, Fio banka a Raiffeisenbank), pokud mají osobní doklad vydaný českým státem.
„V tuto chvíli spolupracujeme s více než 400 subjekty. Jsem rád, že se digitalizace čím dál více prosazuje v oblastech, kde doposud nebyla, jako jsou například bezobslužné prodejny v menších obcích. V loňském roce bylo otevřeno 30 nových prodejen s bezobslužným režimem a přes bankovní identitu lidé uskutečnili 100 000 nákupů.
Z bezobslužných prodejen se stává řešení pro český venkov, jelikož personální náklady představují až 75 % nákladů pro provozovatele, což v tomto případě odpadá,“ vysvětluje jednu z výhod Marek Růžička, výkonný ředitel Bankovní identita, a.s.
Letos poprvé v přijímacím řízení na střední školy odpadá povinnost fyzicky odevzdat nebo poslat přihlášku. Žáci si letos poprvé vybírají tři střední školy. Systém žáky na základě jejich výsledků přijímacích zkoušek automaticky rozřadí podle jejich preferencí. Tento krok bude velkou úlevu pro rodiče 106 tisíc deváťáků.
„Statistiky žádostí o jednorázový příspěvek na dítě ukázaly, že přes 82 % žádostí bylo podáno elektronicky. Podobný trend lze očekávat také u letošních přijímacích zkoušek. Elektronický systém usnadní administrativu školám a možnost přihlášování pomocí bankovní identity by měl zjednodušit celý proces a eliminovat stres rodičů. Je důležité zmínit, že některé banky zřídí bankovní identitu i těm rodičům, kteří z nejrůznějších důvodů nemají bankovní účet,“ vysvětluje Jan Blažek, předseda představenstva Bankovní identita, a.s. Elektronickou přihlášku bude možné podat od 1.2.2024 do 20.2.2024, více informací najdou zájemci na doméně www.prihlaskynastredni.cz. Systém se týká také přihlášek na víceletá gymnázia.
V případě, že rodiče nemají bankovní účet, mohou si zřídit samostatnou bankovní identitu u České spořitelny, ČSOB, FIO banky, Komerční banky a MONETA Money bank.
Vedle toho první čtyři univerzity začaly využívat Bank iD pro přihlášky k vysokoškolskému studiu nebo zápis do ročníku, což je další krok k digitální transformaci vzdělávacího sektoru.
V současném prostředí e-commerce v České republice se objevuje významný problém: většina e-shopů na trhu nedostatečně ověřuje věk při prodeji produktů, u kterých je to zákonem vyžadováno. Tento problém se týká především prodeje tabáku, alkoholu, nikotinových sáčků a pyrotechniky. Tento nedostatek v dodržování zákonných předpisů je alarmující, zejména vzhledem k nedávným zjištěním Státní zemědělské a potravinářské inspekce, která odhalila, že 77 % online prodejců tabákových výrobků a nikotinových sáčků neplní své zákonné povinnosti.
Zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, jasně stanovuje, že prodejci musí elektronicky ověřovat věk nakupujících. Jednoduché zaškrtnutí políčka „Je mi 18 let“ je považováno za nedostatečné. Tento nedostatek ve splnění zákonných požadavků představuje vážné riziko pro veřejné zdraví a bezpečnost, zvláště mezi mladými lidmi.
Bankovní identita a NejBusiness.cz
Foto: Andrea Piacquadio, Pexels.com
14. ledna 2024
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...