Allianz Trade: Čínská hrozba pro evropské automobilky

Allianz Trade: Čínská hrozba pro evropské automobilky

O více než 7 miliard eur by se do roku 2030 mohly snížit zisky evropských automobilek. Podle aktuální analýzy pojišťovny Allianz Trade totiž přechod na alternativní pohony v čele s elektromobily mění pravidla hry; největším rizikem pro Evropu jsou čínští producenti, kteří mají výhodu prakticky ve všech aspektech.
Řešením jsou podle analytiků snaha o srovnání obchodních podmínek, zvýšení surovinové soběstačnosti, výzkum na poli baterií a v neposlední řadě i umožnění čínských investic.

Nástup vozidel s alternativním pohonem byl v roce 2022 strmý – 4,4 milionů prodaných vozů tvořilo téměř polovinu všech nově registrovaných vozidel na starém kontinentu, největší část tvořily elektromobily. „Česká republika se v rámci Evropské unie drží v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel v pozadí. Podle dat Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) skončila s podílem lehce nad 2% z celkového počtu registrací na předposledním místě před Slovenskem, přitom průměr Evropské unie činí 12%,“ říká úvěrová analytička české pobočky Allianz Trade Lenka Treglerová. Transformace průmyslu spolu s přijímanými politikami však představují největší výzvu.

I přes rychlý růst je ale Evropa s velkým odstupem na druhém místě. Trhu s elektromobily jasně dominuje Čína, kde jen loni byly registrovány dvě třetiny všech elektromobilů na světě. Čína totiž v posledních letech závratně investovala do budování konkurenceschopného ekosystému. Pokud by tamní automobilky do roku 2030 zvýšily podíl na domácím trhu na 75 %, zisky evropských výrobců by klesly o více než 7 miliard eur.

Nutnost zvýšit investice do výzkumu a surovinové soběstačnosti

Pro ekonomiky závislé právě na automobilovém průmyslu – mezi něž patří Německo, ale i Česká republika – by šlo o výrazný zásah. Podle analytiků Allianz Trade by dopad přidané hodnoty mohl být ve výši 0,3 až 0,4 % HDP, v celé Evropské unii by šlo přibližně o 0,15 % HDP regionu.

Analýza pojišťovny přináší návrhy možných opatření, které by tento scénáře mohly zmírnit. V první řadě je třeba usilovat o reciprocitu v obchodních podmínkách. Evropský trh je totiž na rozdíl od Číny, ale i USA mnohem otevřenější a nevyžaduje například montáž vozidel v regionu. Zdánlivě absurdním krokem by mohlo být i povolení čínských investic. Podobný krok udělaly v 80. letech Spojené státy s japonskými výrobci.

Vzhledem k velikosti čínského trhu je v krátkodobém horizontu třeba masivních investic do infrastruktury, aby byly dány co nejlepší podmínky pro rychlejší rozvoj elektromobility. „Jen v České republice bylo ke konci roku 2022 2 643 dobíjecích bodů, a přestože jejich počet roste, stále výrazně zaostáváme za Evropskou unií. Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl má u nás strategický význam, chce česká vláda elektromobilitu podporovat. D
o roku 2025 by mělo v České republice vzniknout až 800 tzv. rychlonabíjecích stanic a stát chce do nabíjecí infrastruktury investovat v nejbližších letech okolo pěti miliard korun. Další státní podpora by se měla týkat dotací na pořízení elektromobilů a aut na vodík nebo na nákup elektroaut pro veřejný sektor,“
dodává Treglerová s tím, že rozvinutý ekosystém ve výsledku povede i k nižším cenám a tím pádem vyšší dostupnosti elektromobilů.

V dlouhodobějším horizontu je podle Allianz Trade třeba se soustředit na zvýšení surovinové soběstačnosti, ale také výzkumu baterií nové generace, jakými by mohly být např. polovodičové baterie. Je totiž silný předpoklad, že postupně překonají a vytlačí v současné době dominující lithium-iontové technologie. 

Zdroj informací

Allianz Trade a NejBusiness.cz

Datum

17. května 2023

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 1.5903 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál