Allianz Trade: Čínská hrozba pro evropské automobilky

Allianz Trade: Čínská hrozba pro evropské automobilky

O více než 7 miliard eur by se do roku 2030 mohly snížit zisky evropských automobilek. Podle aktuální analýzy pojišťovny Allianz Trade totiž přechod na alternativní pohony v čele s elektromobily mění pravidla hry; největším rizikem pro Evropu jsou čínští producenti, kteří mají výhodu prakticky ve všech aspektech.
Řešením jsou podle analytiků snaha o srovnání obchodních podmínek, zvýšení surovinové soběstačnosti, výzkum na poli baterií a v neposlední řadě i umožnění čínských investic.

Nástup vozidel s alternativním pohonem byl v roce 2022 strmý – 4,4 milionů prodaných vozů tvořilo téměř polovinu všech nově registrovaných vozidel na starém kontinentu, největší část tvořily elektromobily. „Česká republika se v rámci Evropské unie drží v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel v pozadí. Podle dat Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) skončila s podílem lehce nad 2% z celkového počtu registrací na předposledním místě před Slovenskem, přitom průměr Evropské unie činí 12%,“ říká úvěrová analytička české pobočky Allianz Trade Lenka Treglerová. Transformace průmyslu spolu s přijímanými politikami však představují největší výzvu.

I přes rychlý růst je ale Evropa s velkým odstupem na druhém místě. Trhu s elektromobily jasně dominuje Čína, kde jen loni byly registrovány dvě třetiny všech elektromobilů na světě. Čína totiž v posledních letech závratně investovala do budování konkurenceschopného ekosystému. Pokud by tamní automobilky do roku 2030 zvýšily podíl na domácím trhu na 75 %, zisky evropských výrobců by klesly o více než 7 miliard eur.

Nutnost zvýšit investice do výzkumu a surovinové soběstačnosti

Pro ekonomiky závislé právě na automobilovém průmyslu – mezi něž patří Německo, ale i Česká republika – by šlo o výrazný zásah. Podle analytiků Allianz Trade by dopad přidané hodnoty mohl být ve výši 0,3 až 0,4 % HDP, v celé Evropské unii by šlo přibližně o 0,15 % HDP regionu.

Analýza pojišťovny přináší návrhy možných opatření, které by tento scénáře mohly zmírnit. V první řadě je třeba usilovat o reciprocitu v obchodních podmínkách. Evropský trh je totiž na rozdíl od Číny, ale i USA mnohem otevřenější a nevyžaduje například montáž vozidel v regionu. Zdánlivě absurdním krokem by mohlo být i povolení čínských investic. Podobný krok udělaly v 80. letech Spojené státy s japonskými výrobci.

Vzhledem k velikosti čínského trhu je v krátkodobém horizontu třeba masivních investic do infrastruktury, aby byly dány co nejlepší podmínky pro rychlejší rozvoj elektromobility. „Jen v České republice bylo ke konci roku 2022 2 643 dobíjecích bodů, a přestože jejich počet roste, stále výrazně zaostáváme za Evropskou unií. Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl má u nás strategický význam, chce česká vláda elektromobilitu podporovat. D
o roku 2025 by mělo v České republice vzniknout až 800 tzv. rychlonabíjecích stanic a stát chce do nabíjecí infrastruktury investovat v nejbližších letech okolo pěti miliard korun. Další státní podpora by se měla týkat dotací na pořízení elektromobilů a aut na vodík nebo na nákup elektroaut pro veřejný sektor,“
dodává Treglerová s tím, že rozvinutý ekosystém ve výsledku povede i k nižším cenám a tím pádem vyšší dostupnosti elektromobilů.

V dlouhodobějším horizontu je podle Allianz Trade třeba se soustředit na zvýšení surovinové soběstačnosti, ale také výzkumu baterií nové generace, jakými by mohly být např. polovodičové baterie. Je totiž silný předpoklad, že postupně překonají a vytlačí v současné době dominující lithium-iontové technologie. 

Zdroj informací

Allianz Trade a NejBusiness.cz

Datum

17. května 2023

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

Reklama

Page generated in 1.2844 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál