Zájem o dobírku stále klesá

Zájem o dobírku stále klesá

Češi milují nakupování na internetu a zdejší trh e-commerce patří mezi nejrozvinutější v Evropě. Zákazníci očekávají, že služby prodejců budou na špičkové úrovni a stále více z nich preferuje pohodlnější formy nákupu. O 15 % meziročně klesly objednávky na dobírku, zatímco online platby kartou přibyly o desetinu. V následujícím roce získají na popularitě zejména odložené platby, expresní doručení objednávek a také e-shopy zakládající si na udržitelnosti, predikuje analýza společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

V Česku existuje 45 tisíc e-shopů, což je nejvíce na obyvatele v regionu. V oblasti e-commerce se tak řadíme mezi nejrozvinutější trhy na starém kontinentu. To se pojí s vysokými očekáváními zákazníků, kteří požadují služby na velmi vysoké úrovni. Jaké trendy čekají e-shopaře v novém roce?

Zboží ideálně do druhého dne

Stále více obchodníků zejména ve větších městech nabízí expresní formu doručování zboží, které zákazník obdrží ještě týž den, obvykle v řádu několika hodin po uskutečnění objednávky. „Spotřebitelé jsou ochotnější připlatit si za rychlejší doručení objednávek. Běžně však očekávají, že jim zboží dorazí druhý, maximálně třetí den po objednání,“ vysvětluje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.

Odložené platby restartují e-commerce

Objednávek na dobírku dlouhodobě ubývá, což dokládá meziroční pokles o 15 %. Pozvolna získávají na popularitě alternativní druhy plateb. Odložené nebo takzvané rozložené platby patří v Česku mezi nejrychleji rostoucí platební metody. Rostou sice z malého základu, ale jejich využití se s každým rokem zvyšuje.

„V příštím roce přibude objednávek s takzvanou odloženou platbou, která má potenciál nahradit klasickou dobírku. Ta je pro mnoho obchodníků oprávněně nejméně oblíbeným způsobem uhrazení objednávky. Odložená platba je tak ideální volbou pro nedůvěřivé zákazníky, kteří preferují dobírku. Nejčastěji mají na uhrazení zboží 14 dnů, prodejce však získá peníze záhy po objednávce,“ říká Martin Pech a dodává, že odložené platby jsou ideální jak pro zákazníky, kteří díky nim mohou platit jen za zboží, které si vyzkouší a ponechají, tak obchodníky, pro které bude jednoduché a férové placení klíčovým benefitem v době stagnující e-commerce.

Dokazuje to i zájem o Skip Pay. Ten letos zprostředkuje platby v hodnotě 1 miliardy korun – tedy zhruba třikrát více než loni. A růst je možné očekávat také v příštím roce, kdy by odloženou platbu v Česku mohl využít rekordní počet zákazníků. A e-shopy jí půjdou naproti.

„Našli jsme lék na pokles e-commerce,“ zmiňuje Richard Kotrlík, CEO Skip Pay. „Nejen v Česku je platba nadále jedním z důvodů, proč zákazník nakonec nedokončí svůj nákup. Skip Pay dokáže vyřešit nejen tuto výzvu, ale v rámci konceptu ‚chytrého placení‘ dát e-shopům tak silný mix pohodlných nástrojů od platby po vratku zboží, že nákup u nich budou zákazníci vždy hodnotit skvěle.“

Součástí odložené platby totiž může být celá řada dalších benefitů. V případě Skip Pay je to například prodloužení záruky zdarma nebo roční pojištění proti krádeži nebo rozbití.

Přibývá okamžitých plateb kartou online

Na oblíbenosti roste také platba kartou online. Oproti loňskému roku se zvýšil počet okamžitých plateb za zboží o 10 %. Trendu jde naproti také zavádění virtuálních platebních karet. Některé banky již v Česku umožňují svým klientům platbu jednorázovou virtuální kartou, což mimo jiné přispívá k bezpečnějšímu nakupování na internetu.

Spotřebitelé hledí na udržitelný přístup prodejců

Zákazníci jsou také stále ve větší míře ochotni připlatit si za odpovědné chování e-shopu, které se odráží v naplňování principů udržitelnosti. Nejedná se však pouze o recyklování obalových materiálů či používání ekologické výplně. Například Heureka v rámci projektu Udržitelný e-shop hodnotí také přístup k zaměstnancům, přehled o chování dodavatelů nebo dopad na místní komunitu.

Podle průzkumu organizace pro elektronickou komerci (APEK) si více či méně podle zodpovědného přístupu k životnímu prostředí vybírá e-shop polovina zákazníků. Můžeme očekávat, že tento podíl do budoucna dále poroste. „Ruku v ruce ekologickému přístupu jde i dlouholetý trend doručování objednávek na výdejní místa. Zahraniční studie uvádějí, že tento způsob doručování snižuje celkové emise CO2 až o 17 procent,“ říká závěrem Martin Pech.

Zdroj informací

Upgates a NejBusiness.cz

Datum

28. prosince 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Page generated in 1.0709 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál