Naděje, že se po dvouletém boji s epidemií trh vrátí k normálu, vzaly za své už na počátku roku. Útok na Ukrajinu přinesl celou řadu problémů, které otřásly domácím i globálním průmyslem. Růst cen energií, možný nedostatek surovin, potřeba snižovat náklady, to vše jsou nové výzvy pro české firmy. Přesto ale panoval trvalý zájem o nové automatizace, byť vše komplikovaly dlouhé dodací lhůty dílů. Společnost Profika, která se specializuje na obráběcí stroje a robotizaci, shrnula oborové trendy a události končícího roku.
Sotva české firmy přečkaly covid a vyhlížely kýženou stabilitu, přišla ze zahraničí další komplikace. „V reakci na ruskou agresi doslova vystřelily ceny energií, objevila se i starost o to, zda bude dostatek plynu, ropy a dalších paliv. Nejen soukromé společnosti, ale i státy musí předhodnocovat dlouhodobé plány, a to včetně ekologických cílů. Ve strojírenství jsme kromě raketového růstu cen energií zaznamenali i velký výpadek v dodávkách hutních materiálů z Ukrajiny, které kvůli tomu násobně zdražily. Jejich dostupnost u prodejců navíc klesla na minimum. Ačkoliv máme velké skladové zásoby, negativně se to projevilo cenách i dodacích termínech například pro robotická pracoviště,“ uvádí Jakub Kaufman ze společnosti Profika.
Stále trvajícím trendem je digitalizace a automatizace všech výrobních procesů. Automatizace výrobního procesu je první a klíčový krok ke zvýšení efektivity výroby, a to i o několik desítek procent. Ačkoliv se to může zdát pro malé a střední firmy zbytečné, praxe ukazuje, že zvyšování efektivity digitalizací, sběrem dat a následnou optimalizací výrobního procesu, je správný krok pro maximální využití výrobního potenciálu. „Firmy se přestaly nákladů na automatizaci bát, protože si spočítaly, že se opravdu brzy vrátí. V letošním roce jsme řešili více jak dvojnásobný nárůst instalovaných automatizací oproti průměru z minulých let. Navíc jsme zaznamenali nový trend – stále častěji nám klienti adresují požadavek, aby bylo možné sledovat celou výrobu na mobilním telefonu. To je již běžně na nových strojích Hyundai-Wia a Hanwha možné používat a patrně to bude brzy patřit mezi zcela standardní zadání zákazníků,“ odhaduje Kaufman.
Stoupající cena za energie se projevuje i na chování firem, které musí promítnout náklady do cen výrobků a ještě zodpovědněji hospodařit. Firmy jsou tak například tlačeny ke snižování teplotního komfortu, což je nepříjemné pro lidské pracovníky, ale i pro stroje. Řadě z nich totiž nedělají výkyvy teplot dobře a techniku je tak třeba speciálně připravit. Možným řešením je například využití teplotních kompenzací ve stroji, které zaručují přesnou výrobu i při teplotních výkyvech částí stroje.
Ačkoliv pomalu mizela z novinových titulů, ve strojírenství se vliv epidemie covid 19 stále projevoval, a to především na zpožděných dodávkách z Asie. „Problém se pořád dotýká hlavně dílů s přítomností polovodičů a vstřikovaných plastových dílů. Jejich výroba čelí nedostatku granulátu a jeho příměsí a na jejich dodání se čeká až o pět měsíců déle. Komplikace se pak sunou dál, ovlivňují i dodací termíny hotových technologií. Firmy to nutí nakupovat stroje na sklad, aby mohly zákazníkům vždy nabídnout co nejkratší termín dodání. To ovšem s sebou nese velkou finanční zátěž, kterou si můžou dovolit pouze stabilní firmy,“ popisuje Kaufman.
Pro samotnou Profiku se přitom jednalo o významný rok – oslavila 30 let od svého založení. Za tu dobu se nejenže stala výhradním dodavatelem jihokorejských značek Hyundai Wia a Hanwha pro český a slovenský trh, ale nabízí klientům řešení na klíč. „To zahrnuje vše od poradenství, zda je CNC stroj pro jejich provoz vůbec vhodný, přes pomoc s výběrem konkrétní technologie, nabízíme také školení zaměstnanců a samozřejmě i servis. A samozřejmě dbáme na kvalitu – první stroj, který jsme před desítkami let dodali, koneckonců stále ještě slouží,“ shrnuje Petr Kaufman, jeden za zakladatelů. Firma se v posledních letech soustředí na rozvoj automatizace a robotizace, vyvinula třeba vlastní robotické buňky.
Profika a NejBusiness.cz
20. prosince 2022
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...