Naděje, že se po dvouletém boji s epidemií trh vrátí k normálu, vzaly za své už na počátku roku. Útok na Ukrajinu přinesl celou řadu problémů, které otřásly domácím i globálním průmyslem. Růst cen energií, možný nedostatek surovin, potřeba snižovat náklady, to vše jsou nové výzvy pro české firmy. Přesto ale panoval trvalý zájem o nové automatizace, byť vše komplikovaly dlouhé dodací lhůty dílů. Společnost Profika, která se specializuje na obráběcí stroje a robotizaci, shrnula oborové trendy a události končícího roku.
Sotva české firmy přečkaly covid a vyhlížely kýženou stabilitu, přišla ze zahraničí další komplikace. „V reakci na ruskou agresi doslova vystřelily ceny energií, objevila se i starost o to, zda bude dostatek plynu, ropy a dalších paliv. Nejen soukromé společnosti, ale i státy musí předhodnocovat dlouhodobé plány, a to včetně ekologických cílů. Ve strojírenství jsme kromě raketového růstu cen energií zaznamenali i velký výpadek v dodávkách hutních materiálů z Ukrajiny, které kvůli tomu násobně zdražily. Jejich dostupnost u prodejců navíc klesla na minimum. Ačkoliv máme velké skladové zásoby, negativně se to projevilo cenách i dodacích termínech například pro robotická pracoviště,“ uvádí Jakub Kaufman ze společnosti Profika.
Stále trvajícím trendem je digitalizace a automatizace všech výrobních procesů. Automatizace výrobního procesu je první a klíčový krok ke zvýšení efektivity výroby, a to i o několik desítek procent. Ačkoliv se to může zdát pro malé a střední firmy zbytečné, praxe ukazuje, že zvyšování efektivity digitalizací, sběrem dat a následnou optimalizací výrobního procesu, je správný krok pro maximální využití výrobního potenciálu. „Firmy se přestaly nákladů na automatizaci bát, protože si spočítaly, že se opravdu brzy vrátí. V letošním roce jsme řešili více jak dvojnásobný nárůst instalovaných automatizací oproti průměru z minulých let. Navíc jsme zaznamenali nový trend – stále častěji nám klienti adresují požadavek, aby bylo možné sledovat celou výrobu na mobilním telefonu. To je již běžně na nových strojích Hyundai-Wia a Hanwha možné používat a patrně to bude brzy patřit mezi zcela standardní zadání zákazníků,“ odhaduje Kaufman.
Stoupající cena za energie se projevuje i na chování firem, které musí promítnout náklady do cen výrobků a ještě zodpovědněji hospodařit. Firmy jsou tak například tlačeny ke snižování teplotního komfortu, což je nepříjemné pro lidské pracovníky, ale i pro stroje. Řadě z nich totiž nedělají výkyvy teplot dobře a techniku je tak třeba speciálně připravit. Možným řešením je například využití teplotních kompenzací ve stroji, které zaručují přesnou výrobu i při teplotních výkyvech částí stroje.
Ačkoliv pomalu mizela z novinových titulů, ve strojírenství se vliv epidemie covid 19 stále projevoval, a to především na zpožděných dodávkách z Asie. „Problém se pořád dotýká hlavně dílů s přítomností polovodičů a vstřikovaných plastových dílů. Jejich výroba čelí nedostatku granulátu a jeho příměsí a na jejich dodání se čeká až o pět měsíců déle. Komplikace se pak sunou dál, ovlivňují i dodací termíny hotových technologií. Firmy to nutí nakupovat stroje na sklad, aby mohly zákazníkům vždy nabídnout co nejkratší termín dodání. To ovšem s sebou nese velkou finanční zátěž, kterou si můžou dovolit pouze stabilní firmy,“ popisuje Kaufman.
Pro samotnou Profiku se přitom jednalo o významný rok – oslavila 30 let od svého založení. Za tu dobu se nejenže stala výhradním dodavatelem jihokorejských značek Hyundai Wia a Hanwha pro český a slovenský trh, ale nabízí klientům řešení na klíč. „To zahrnuje vše od poradenství, zda je CNC stroj pro jejich provoz vůbec vhodný, přes pomoc s výběrem konkrétní technologie, nabízíme také školení zaměstnanců a samozřejmě i servis. A samozřejmě dbáme na kvalitu – první stroj, který jsme před desítkami let dodali, koneckonců stále ještě slouží,“ shrnuje Petr Kaufman, jeden za zakladatelů. Firma se v posledních letech soustředí na rozvoj automatizace a robotizace, vyvinula třeba vlastní robotické buňky.
Profika a NejBusiness.cz
20. prosince 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....