Rada Evropské unie pod vedením českého předsednictví včera formálně schválila zmocňovací nařízení pro přijetí blokových výjimek v oblasti modální a ekologické dopravy. Na základě tohoto nařízení připraví Evropská komise v příštím roce prováděcí nařízení, které stanoví konkrétní blokové výjimky z oblasti veřejné podpory v oblasti dopravy.
Kladné stanovisko k nařízení vyslovil Evropský parlament a legislativní dokument tak mohl být oproti původnímu plánu přijat ještě na poslední Radě ministrů za českého předsednictví. Návrh zmocňovacího nařízení byl pod vedením zástupců České republiky – Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Stálého zastoupení České republiky v Bruselu – projednán na Pracovní skupině pro hospodářskou soutěž začátkem září 2022. Na navazujícím jednání koncem září CZ PRES předložilo kompromisní text, který byl upraven na základě obdržených komentářů členských států. Kompromisní text obsahoval jedinou změnu, a sice vypuštění části jedné věty. Tímto se sjednotil postup s postupy podle obecného zmocňovacího nařízení.
Zmocňovací nařízení reaguje na potřebu zavést zvláštní pravidla, jež umožní zjednodušení postupů při schvalování státní podpory v souvislosti s podporou železniční, vnitrozemské vodní a multimodální dopravy. Podpořena tak má být ekologická transformace, mimo jiné snížením emisí skleníkových plynů a zlepšením kvality ovzduší.
Je pravomocí Rady, aby určila kategorie podpory, které mohou být osvobozeny od oznamování státní podpory a je na Evropské komisi, aby přijímala nařízení, jež pro tyto výjimky stanoví přesná pravidla.
Zmocňovací nařízení z roku 2015 (Nařízení Rady 2015/1588) vymezuje určitý počet kategorií podpory, jež mohou být osvobozeny od oznamovací povinnosti. Toto nařízení se však vztahuje pouze na opatření státní podpory prohlášená za slučitelná s vnitřním trhem podle čl. 107 odst. 2 a 3 SFEU.
Na státní podporu pro železniční, vnitrozemskou vodní a multimodální dopravu se vztahuje čl. 93 SFEU, který nebyl zahrnut ve zmocňovacím nařízení z roku 2015, což Evropská komise vnímá jako právní mezeru, která by měla být urychleně zaplněna v zájmu zjednodušení postupů v této oblasti pro členské státy. Cílem nového zmocňovacího nařízení je sladit pravidla státní podpory pro železniční, vnitrozemskou vodní a multimodální dopravu se strategií EK pro udržitelnou a inteligentní mobilitu.
Nařízení samo o sobě nebude mít žádný přímý dopad, pouze představuje právní základ pro přijetí možných nařízení o blokových výjimkách.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a NejBusiness.cz
20. prosince 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....