Rada Evropské unie pod vedením českého předsednictví včera formálně schválila zmocňovací nařízení pro přijetí blokových výjimek v oblasti modální a ekologické dopravy. Na základě tohoto nařízení připraví Evropská komise v příštím roce prováděcí nařízení, které stanoví konkrétní blokové výjimky z oblasti veřejné podpory v oblasti dopravy.
Kladné stanovisko k nařízení vyslovil Evropský parlament a legislativní dokument tak mohl být oproti původnímu plánu přijat ještě na poslední Radě ministrů za českého předsednictví. Návrh zmocňovacího nařízení byl pod vedením zástupců České republiky – Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Stálého zastoupení České republiky v Bruselu – projednán na Pracovní skupině pro hospodářskou soutěž začátkem září 2022. Na navazujícím jednání koncem září CZ PRES předložilo kompromisní text, který byl upraven na základě obdržených komentářů členských států. Kompromisní text obsahoval jedinou změnu, a sice vypuštění části jedné věty. Tímto se sjednotil postup s postupy podle obecného zmocňovacího nařízení.
Zmocňovací nařízení reaguje na potřebu zavést zvláštní pravidla, jež umožní zjednodušení postupů při schvalování státní podpory v souvislosti s podporou železniční, vnitrozemské vodní a multimodální dopravy. Podpořena tak má být ekologická transformace, mimo jiné snížením emisí skleníkových plynů a zlepšením kvality ovzduší.
Je pravomocí Rady, aby určila kategorie podpory, které mohou být osvobozeny od oznamování státní podpory a je na Evropské komisi, aby přijímala nařízení, jež pro tyto výjimky stanoví přesná pravidla.
Zmocňovací nařízení z roku 2015 (Nařízení Rady 2015/1588) vymezuje určitý počet kategorií podpory, jež mohou být osvobozeny od oznamovací povinnosti. Toto nařízení se však vztahuje pouze na opatření státní podpory prohlášená za slučitelná s vnitřním trhem podle čl. 107 odst. 2 a 3 SFEU.
Na státní podporu pro železniční, vnitrozemskou vodní a multimodální dopravu se vztahuje čl. 93 SFEU, který nebyl zahrnut ve zmocňovacím nařízení z roku 2015, což Evropská komise vnímá jako právní mezeru, která by měla být urychleně zaplněna v zájmu zjednodušení postupů v této oblasti pro členské státy. Cílem nového zmocňovacího nařízení je sladit pravidla státní podpory pro železniční, vnitrozemskou vodní a multimodální dopravu se strategií EK pro udržitelnou a inteligentní mobilitu.
Nařízení samo o sobě nebude mít žádný přímý dopad, pouze představuje právní základ pro přijetí možných nařízení o blokových výjimkách.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a NejBusiness.cz
20. prosince 2022
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...