Průzkum společnosti PlanRadar ukazuje jak budou vypadat naše domovy v blízké budoucnosti

Průzkum společnosti PlanRadar ukazuje jak budou vypadat naše domovy v blízké budoucnosti

Společnost PlanRadar, vývojář přední evropské platformy pro řízení staveb a správu nemovitostí, se v aktuálním průzkumu zaměřeném na směřování a trendy v oblasti architektury a urbanismu, který proběhl ve 12 zemích světa včetně tuzemska, mimo jiné soustředil na oblast bydlení. Globální trh rezidenčních nemovitostí zaměstnává desítky miliónů lidí a významně se podílí na tvorbě HDP.

Současně pořízení vlastního bytu či domu znamená pro většinu lidí jedno z nejzásadnějších finančních rozhodnutí v životě. Domov je úzce spjat s osobní identitou, ambicemi i pocitem, že někam patříme. Otázka dostupnosti a způsobu bydlení tedy dramaticky ovlivňuje životy nás všech. Cílem realizovaného průzkumu bylo popsat, jaké faktory aktuálně bydlení ovlivňují a jak se tyto trendy již brzy promítnou do podoby našich domácností.

„Jedním ze zásadních aspektů, které se podepsaly na aktuálním vývoji bydlení, je bezesporu pandemie covidu-19. Ze dne na den začaly miliony lidí využívat své domovy i k práci – tedy ne výlučně k trávení volného času, spánku a stravování. Po generace byli lidé zvyklí, že se práce odehrává mimo domov - a proto šlo nyní pro řadu z nich o výrazný obrat. Nicméně časy před průmyslovou revolucí, kdy se nemalá část hospodářských činností vykonávala právě doma, nejsou zase tak moc vzdálené. To, jak domov chápeme a jak si své bydlení organizujeme, se neustále proměňuje. Jeho význam i účel musíme brát jako dynamický koncept, který ovlivňuje vládní politika, spotřebitelské trendy, ekonomické tlaky, technologické inovace i kulturní proměny ve společnosti,“ komentuje Adam Vostárek, expert společnosti PlanRadar zaměřující se na digitalizaci procesů u stavebních a realitních projektů.

Které trendy v interiérovém designu si získávají na oblibě?

Měnící se vkus v oblasti bytového designu neodráží jen krátkodobé módní výstřelky, ale reflektuje také významné společenské změny a obavy, což výsledky zmiňovaného průzkumu jednoznačně potvrzují. Mezi novodobé trendy patří:

Udržitelnost a biofilie

Největším budoucím trendem (nejen) v interiérovém designu je udržitelnost. V sedmi z dvanácti zemí se projevuje tzv. biofilie – snaha o větší napojení člověka zpět na přírodu a reálný kontakt s okolním světem. V architektuře je patrná především ve zvýšeném využívání rostlin, vodních prvků i dalších přírodních materiálů. Současně čtvrtina zemí včetně České republiky očekává, že velkým trendem budou bio materiály, zatímco Rakousko, Francie a Spojené arabské emiráty vnímají jako hlavní trend „eko-šik“, tedy kombinaci atraktivního stylu s udržitelným provedením. Spotřebitelé po celém světě se obávají klimatické krize a rozhodně mezi nimi panuje zájem o design, který tento globální problém reflektuje. Udržitelnost bude podle všeho ovlivňovat i výběr domácího nábytku. Důraz na recyklované či udržitelné materiály použité při jeho výrobě rezonuje v nadpoloviční většině zemí (celkem 8 z 12). Navíc třetina zemí vnímá jako prioritu využívání lokálních zdrojů.

Hybridní pojetí domovů

Naše vnímání domova bezpochyby proměnila pandemie koronaviru: ze dne na den se pro mnoho lidí stal místem, kde také pracují. Sedm z dvanácti zemí nyní uvádí jako klíčový trend právě hybridní pojetí domácností a multifunkční využití těchto prostor. V pracovní době poslouží jako kancelář, ovšem ve volném čase se opět navrátí k tradičnímu využití – například jako obývací pokoj či ložnice. Současně s tím vzrůstá i zájem o flexibilní nebo modulární nábytek. Nicméně ke změnám již dochází také ve fázi projektování rezidenčních novostaveb. Již v pěti z dvanácti zemí (v USA, Německu, Rakousku, Francii a ve Velké Británii) se aktuálně při navrhování nových projektů počítá přímo se zahrnutím pracoven do bytů či rodinných domů.

Důraz na propojení interiéru s exteriérem

Tvrdé lockdowny a omezení pohybu obyvatel během pandemie měly dopad na preference lidí i v dalších ohledech. Čtvrtina zkoumaných zemí nyní klade zvýšený důraz na dostatek venkovního prostoru jako součást vlastního bydlení, ať už formou teras, balkonů či předzahrádek. V USA, Rakousku, Francii a ve Velké Británii lidé také vyjádřili větší zájem o společné komunitní prostory. Velmi pravděpodobně šlo právě o důsledek izolace během lockdownů, které nám připomněly, jak velký vliv na nás má nedostatek sociálního kontaktu. Státy jako Česká republika, Slovensko a Francie také projevily jasný zájem o více přirozeného světla v domácnostech: prostřednictvím většího využití oken a světlíků anebo právě balkónů a teras.

Rostoucí využívání chytrých technologií

V posledních letech roste zájem o koncept „chytrých domácností“, které zvyšují naše pohodlí a šetří provozní náklady – a právě z tohoto důvodu také nyní nabývají na významu. Největší zájem je o pokročilé systémy osvětlení (uvádí 11 zemí) či chytré termostaty a domovní zabezpečení (shodně zmiňuje 10 zemí). Tyto technologie jsou již nyní poměrně rozšířené, ovšem podle očekávání se v domácnostech po celém světě postupně stanou normou. Takto rychlý a globální průnik nových technologií do privátní sféry znamená obrovskou proměnu v tom, jak lidé žijí v porovnání s ještě nedávnou minulostí. Navíc interakcí s moderními technologiemi bude neustále přibývat. Z průzkumu mj. vyplývá, že roste obliba řemeslně vyrobeného nábytku s implementovanými chytrými technologiemi. V osmi z dvanácti zemí se také zvyšuje zájem o využívání hlasových asistentů v domácnostech. A současně roste poptávka po chytrých zařízeních na domácí práce. Třeba robotické vysavače budou brzy běžné v sedmi z dvanácti zemí, stejně jako robotické ledničky.

Pojetí „domov“ se proměňuje

„To, jak svůj domov využíváme, uspořádáváme a vůbec kolik v něm máme prostoru, prochází v průběhu dějin neustálou proměnou. O to více to platí dnes, když se společnost adaptuje na nové vlivy, technologie i módní preference. Z výsledků průzkumu je patrné, že aktuální trendy nejvíce ovlivnila pandemie koronaviru společně s klimatickými změnami. Lidé projevují zvýšený zájem o různé varianty domácích pracovišť, zvýšenou flexibilitu a stejně tak udržitelnost. Dalším aspektem jsou samozřejmě nové technologie, které se velmi rychle vyvíjejí a stále častěji implementují do našich domácností. S tímto na zřeteli mohou realitní profesionálové navrhovat a stavět opravdu vysoce kvalitní rezidenční projekty, které skutečně odpovídají současným potřebám a přáním lidí,“ uzavírá Adam Vostárek.

Zdroj informací

PlanRadar a NejBusiness.cz

Datum

25. listopadu 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

Reklama

Page generated in 1.282 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál