Vědci pomůžou přitáhnout turisty na méně navštěvovaná místa

Vědci pomůžou přitáhnout turisty na méně navštěvovaná místa

Vědci pomohou obcím i krajům při strategickém plánování kulturního cestovního ruchu. Inspirací budou i osvědčené postupy z míst v jiných zemích, kde řeší podobné výzvy. Cílem mezinárodního projektu, který v prosinci po třech letech končí, bylo vytvořit nový přístup k chápání a propagování kulturního cestovního ruchu. Odborníci se zaměřili i na podporu znevýhodněných oblastí. Projekt financovaný Evropskou komisí v rámci výzvy HORIZONT 2020 koordinují vědci z Mendelovy univerzity v Brně, zapojených je do něj 15 univerzit a výzkumných ústavů z Evropy, Velké Británie a Izraele.

Nástrojem pro hodnocení cestovního ruchu na jednotlivých místech je interpretační model SPOT-IT, který funguje na bázi geografických informačních systémů. „Zahrnuje databázi map a informací z různých koutů světa, vyhodnotí, co je pro konkrétní území nejvhodnější, pokud jej chceme využít k rozvoji kulturního cestovního ruchu,“ vysvětlila Milada Šťastná z Ústavu aplikované a krajinné ekologie Agronomické fakulty MENDELU. Program byl vytvořen a testován na datech z případové studie v Izraeli a uzpůsoben specifikům partnerských států.

Cílem je přispět k udržitelnému rozvoji kulturního cestovního ruchu, který zohledňuje zájmy více stran, tedy například i periferních oblastí. „Umožní navrhnout strategie pro zakládání, propagaci a marketing nových i stávajících atraktivit na základě osvědčených postupů z míst v odlišných regionech s podobnými podmínkami,“ vysvětlila Šťastná. Je určen primárně pro starosty obcí, zástupce státní správy nebo pracovníky destinačních managementů, tedy pro uživatele v rozhodovacích pozicích, kteří se problematikou zabývají. „V neposlední řadě umožní také odhalit potenciál území pro rozvoj cestovního ruchu, tedy prezentovat nejen lokality, které již získaly atraktivitu v rámci kulturního turistického ruchu, ale i ty, které ještě nebyly objeveny,“ upřesnila Šťastná.

Vědecký tým se proto zaměřil i na možnosti využití potenciálu venkovských oblastí. „SPOT-IT pomůže navrhnout, jak zatraktivnit konkrétní území tak, aby to bylo udržitelné, přestože se do těchto míst prioritně za kulturou necestuje. Mojí vlastní motivací bylo poukázat na krajinu jako kulturní dědictví, většina obyvatel ji tak totiž nevnímá, i přesto, že je vždy spojena s nějakým příběhem a má svou historii,“ zdůraznila Šťastná.

Do projektu zaměřeného na turismus zasáhla i omezení související s pandemií COVID-19. Vědci proto využili jedinečnou možnost sledovat vývoj a postupnou obnovu cestovního ruchu v průběhu i po odeznění pandemie. „Jednoznačně se potvrdilo, že lidé znovu objevili krásy a výhody lokálních míst, navštěvovali zejména venkovské oblasti a přírodní památky, a i po uvolnění opatření proti COVIDu je tato forma cestovního ruchu stále atraktivní a hojně využívaná,“ vyzdvihla vědkyně.

Jednotná definice kulturního cestovního ruchu sice neexistuje, ale hlavní roli v ní pro turisty hraje kulturní aspekt. „Kulturní cestovní ruch je chápán jako přesun obyvatel na místa, která mají kulturní přesah. Může jít o klasické návštěvy muzeí a zámků, ale i návštěvy míst, kde probíhají kulturní akce, nebo místa spojená s nějakým příběhem, třeba televizním seriálem, filmem či historií,“ nastínila Šťastná. Mezi kulturní cestovní ruch tak patří i návštěvy folklorních festivalů nebo ochutnávek vína.

Nový nástroj bude v oblasti cestovního ruchu dále sloužit k jeho podpoře a výzkumu za využití pokročilých technologií, jako je geoprostorová umělá inteligence a strojové učení. „Je pilotován a vylepšován tak, aby jej bylo možné šířit. Umožní, aby na lokalitách se zájmem o rozvoj kulturního cestovního ruchu byly systematicky identifikovány mezery a bariéry, a byl zhodnocen rozvojový potenciál daného kulturního dědictví,“ doplnila vědkyně.

Zdroj informací

Mendelova univerzita v Brně a NejBusiness.cz

Datum

24. listopadu 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 3.5072 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál