S nákupem umění má zkušenost pouze 14 % Čechů

S nákupem umění má zkušenost pouze 14 % Čechů

Podle online výzkumu o vztahu Čechů k výtvarnému umění zpracovaného pro projekt 100ks.cz netuší více než polovina Čechů, kde originální dílo od žijícího výtvarného umělce zakoupit. Pouze 14 % pak má s nákupem originálu zkušenosti, dílo nejčastěji pořídili přímo u umělce.

Online průzkum na vzorku 1000 lidí reprezentujících populaci ČR realizovala agentura Behavio. Výzkum dále ukázal, že umělecké dílo plánují pořídit pouze 3 % respondentů, dalších 21 % odpovědělo Možná. Nejčastější suma, kterou jsou lidé za originální umění ochotni zaplatit je v rozmezí 1001–3000 Kč, více než 5000 Kč by bylo za umění ochotno utratit pouze 10 % respondentů.

To odráží i fakt, že od nákupu umění nejčastěji odrazuje vysoká cena (45 %). Další důvody, proč lidé s nákupem umění váhají, jsou to, že je umění nezajímá (34 %) a skutečnost, že je žádné dílo dosud neoslovilo natolik, aby si ho chtěli koupit (25 %). Zároveň 56 % respondentů odpovědělo, že nákup umění pro ně aktuálně není priorita.

Zdostupnit a zpřehlednit trh s uměním

Zadavatel průzkumu, online projekt 100ks.cz, má za cíl nabídnou snadný a cenově dostupný způsob, jak se obklopit zajímavým současným českým uměním a jak poznat a podpořit malíře naší generace. Jeho zakladatel Jakub Svoboda komentuje výsledky takto „Z průzkumu jednoznačně vychází, že Češi výtvarné umění neznají. Pouze 16 % respondentů bylo schopno jmenovat alespoň jednoho žijícího českého umělce, a navíc se většinou střídala pouze dvě jména (Jan Saudek, David Černý). Ukazuje se, že trh s uměním je stále uzavřený a pro outsidery nepřístupný. To se chceme pokusit alespoň trochu změnit.”

Průzkum podle Svobody ukázal, že Češi ve vztahu k umění tápou a neumí si k němu najít cestu. Zatímco u jiných oblastí kultury jako jsou například filmy nebo hudba jsou umělci ve všeobecném povědomí, u výtvarného umění tomu tak není. Vztah k výtvarnému umění pak zřejmě komplikuje i jeho odbornost – 32 % odrazuje, že nepoznají, zda má dílo nějakou hodnotu.

Nepřehlednost a uzavřenost českého trhu s uměním se Jakub Svoboda rozhodl vyřešit založením platformy 100ks.cz, která nabízí současné české umění vybrané odbornými kurátory v dostupné podobě uměleckých tisků, kterých vždy vzniká pouze 100 kusů. Všechny jsou očíslované a podepsané autory, jejich hodnota bývá často až dvacetkrát nižší než originálů, nejlevnější stojí 2820 Kč.

Zdroj informací

100ks a NejBusiness.cz

Datum

23. listopadu 2022

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

Reklama

Page generated in 1.5582 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál