Podle nejnovějšího EY Future Consumer Index (FCI) se spotřebitelé po celém světě připravují na finančně opatrnější a ekologičtější sváteční sezónu, protože obavy o zdraví v souvislosti s pandemií covid-19 začínají ustupovat, zatímco obavy o životní náklady a životní prostředí se prohlubují.
„Aktuální data z globálního průzkumu ukazují, že spotřebitelé nakupují podle zhruba dvou stejně důležitých priorit: cenové dostupnosti (25 %) a ekologičnosti (25 %). Ovšem v zemích s vysokou inflací, mezi které se letos zařadilo i Česko, se cenová dostupnost stala v roce 2022 hlavním kritériem pro nákupní rozhodování u podstatné skupiny spotřebitelů,“ uvedl Jan Fanta, vedoucí partner oddělení Consultingu EY Česká republika. „V mnoha ohledech jde šetrnost ruku v ruce s ohledem na životní prostředí a zde je šance, že aktuální inflační vlna může pomoci spotřebitelům vytvořit si dlouhodobě udržitelnější návyky,“ dodává.
Z 11. ročníku celosvětového průzkumu EY Future Consumer Index mezi více než 21 000 spotřebiteli, který se uskutečnil mezi 23. zářím a 14. říjnem 2022, vyplývá, že respondenti, kteří nakupují s přístupem „cenová dostupnost na prvním místě“ a „planeta na prvním místě“, jsou společně největšími výdajovými kohortami, přičemž každá z nich představuje 25 % všech respondentů.
Přestože cenová dostupnost dominuje globálním titulkům, studie zjistila, že mnoho respondentů přistupuje k nadcházejícímu období svátků i době po nich s touhou žít udržitelně nebo zdravě, případně mít obohacující zážitky. Celkově jsou spotřebitelé optimističtí, pokud jde o budoucnost, a 74 % z nich se těší, že se po tak velkém narušení způsobeném pandemií covid-19 vrátí život „do normálu“. Zatímco 58 % respondentů pociťuje velké obavy z rostoucích životních nákladů, 59 % se cítí mít svůj život pod kontrolou a touží dohnat zážitky, které kvůli pandemii zameškali (53 %).
S rostoucími obavami o životní prostředí hledají lidé způsoby, jak snížit spotřebu. 37 % z nich nakoupí méně potravin na slavnostní pokrmy, aby se vyhnuli plýtvání v období svátků, a 44 % plánuje v domácnosti používat méně vánočního osvětlení a dekorací. 67 % respondentů uvedlo, že raději opraví své věci, než aby kupovali nové, přičemž 45 % respondentů uvedlo, že jim více záleží na užitečnosti výrobků, které kupují. Pozoruhodné je, že 63 % respondentů celosvětově necítí potřebu držet krok s nejnovějšími módními trendy.
U spotřebitelů globálně však stále převažují obavy z inflace a vývoje hospodářství. Ekonomika jejich země velmi nebo mírně znepokojuje 92 % respondentů a 87 % se obává o své finance. 89 % respondentů uvádí, že plánují o letošních svátcích méně utrácet nebo nezvyšovat své výdaje za rodinu a 41 % utratí méně za dárky pro přátele. Pouze 10 % nebude měnit žádné výdajové návyky, protože „tradice jsou tradice“ a (39 %) plánuje utratit méně za cesty na dovolenou. Očekávané změny ve výdajích domácností se nejvýrazněji projeví snížením výdajů na jídlo s sebou a na donášku jídla, za což 42 % respondentů plánuje v příštích třech až čtyřech měsících utratit méně.
EY a NejBusiness.cz
22. listopadu 2022
Société Générale Equipment Finance (SGEF), tuzemský lídr nebankovního financování firem a člen Skupiny...
Flexibilní kanceláře v Česku zažívají rekordní růst. Po utlumení poptávky během pandemie sledujeme výrazné...
Integrovaný regionální operační program (IROP) v roce 2024 významně podpořil rozvoj regionů napříč všemi...
V uplynulém roce 2024 bylo při kontrolách Státního úřadu inspekce práce odhaleno téměř 2 tisíce nelegálně...
ABB, Smart View a Keyence uspořádali RoboVision Hackathon, který studentům nabídl jedinečnou možnost...
České firmy přehodnocují své exportní strategie v reakci na geopolitický vývoj, regulatorní změny a...
osud roztříštěný evropský trh se softwarovými, datovými a analytickými nástroji pro obchodování s novými i...
Evropská komise schválila podle pravidel EU pro veřejnou podporu český program ve výši přibližně 2,6...
Mind the gap. Hlášení, které v anglicky mluvících zemích upozorňuje cestující v metru na prostorovou...
Jen krátká smlouva a žádné osobní jednání, přesně o tom jsou moderní úvěry, které lze vyřešit z pohodlí...