Jistě to znáte. Sledujete sociální sítě, jen tak brouzdáte po netu a najednou na vás vyskočí reklama na zajímavý kousek oblečení, hezké podzimní boty ve výprodeji nebo hračku na Vánoce pro vaše děti. A než se nadějete, už si danou věc kupujete. Za tu cenu se slevou je to přece výhodný nákup a prostě neodoláte, i když jste koupi původně vůbec nezamýšleli.
Podle posledního rozsáhlého spotřebitelského průzkumu mezi více než 1 000 respondentů, který pro marketingovou agenturu Acomware a logisticko-technologickou společnost Zásilkovna realizovala společnost Ipsos, impulzivní nákupy na základě „zajímavé velké slevy“ či výprodeje připouští 42 % respondentů.
A jsou to právě slevy a výprodeje, co zákazníky k spontánním nákupům nejvíc táhne. Impulzivně nakupují spíše ženy a co se týče věkové kategorie jim nejvíce neodolají lidé mezi 25 a 34 lety. Neplánovaně na internetu častěji nakupují vysokopříjmové nebo naopak nízkopříjmové domácnosti.
V jakých segmentech jsou lidé k impulzivním nákupům nejnáchylnější? Na prvním místě vede segment oblečení v 58 % případů. Lidé ale rádi impulzivně nakupují i potraviny, jimž připadá 54% podíl. Spontánním nákupům v oblasti drogerie lidé neodolají v 51 % případů, u hraček a dětského oblečení je to 47 %. V daném ohledu se daří i segmentu knih a parfémů a kosmetiky s 46 %. Jak data ukazují, většina kategorií spadá do potřeb využívaných pro domácnost či pro děti a současně se nejedná o příliš drahé položky, ale o rychloobrátkové zboží.
Mnohé firmy nejen z oblasti e-commerce pochopily, jak je dnes víc než dříve důležitá práce se zákazníky a jejich loajalitou. „Vedle kvalitní péče je to i udržení jejich přízně ke značce a využití personalizovaných nabídek, kdy zákazníkovi na základě jeho chování vytvoříte komunikaci přímo na míru a třeba i se speciální slevou. A to za použití vhodných kanálů, na něž v rámci nákupního procesu nejlépe reaguje. To vše samozřejmě s pomocí automatizace, která firmám dokáže celý marketing velmi zefektivnit,“ uvádí David Vurma, CEO marketingové agentury Acomware.
Impulzivní nákup se nemusí odehrávat pouze v online světě. Více než třetina, konkrétně 37 % respondentů, totiž přiznala, že když si šli zásilku vyzvednout do partnerského výdejního místa daného dopravce, ještě si u obchodníka ve výdejním místě něco dalšího neplánovaně koupili. A 8 % respondentů dokonce přiznává, že při vyzvednutí zásilky u partnerského výdejního místa podléhají spontánním nákupům opakovaně.
„Právě zvýšení prodeje spojené s návštěvou výdejního místa přepravní společnosti je pro samotné obchodníky zajímavé a může k nim přivést i stovky dalších a nových zákazníků denně. Právě tento aspekt mnoho našich partnerských výdejních míst při spolupráci s námi hodnotí velmi pozitivně,“ uvádí Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta, maji majitele Zásilkovny.
Spotřebitelský průzkum probíhá pravidelně již několik let od roku 2014, tentokrát byl realizován mezi více než 1 000 respondenty ve věkové kategorii 15+ let napříč celou ČR. Zjišťoval především postoje k nakupování na internetu a v kamenných prodejnách, hlavní motivace a bariéry při nákupech, požadavky na komunikaci s e-shopy i dopravci či zájem o technologické novinky při nakupování online. Na metodice výzkumu se podílela podnikohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické.
Acomware a NejBusiness.cz
21. listopadu 2022
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...