Black Friday je pro obchodníky generálkou na Vánoce

Black Friday je pro obchodníky generálkou na Vánoce

V pátek 25. listopadu vyvrcholí slevové akce, které pro obchodníky znamenají zatěžkávací zkoušku před vánočními nákupy. E-shopy mohou zažít až dvojnásobnou návštěvnost a tržby porostou až trojnásobně. Prodejci přiznávají, že snížení ceny na Black Friday už se stalo téměř každoroční povinností, která přirozeně odráží očekávání spotřebitelů. Ti letos ve světle rekordní inflace vyhlížejí obrovské slevy, rostoucí náklady na straně obchodníků však paradoxně mnohdy nedovolí takové snižování cen. Vyplývá to z analýzy společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

Black Friday je generálka na Ježíška

Prodejci si letos na Black Friday ozkouší, jak budou spotřebitelé panikařit u shánění vánočních dárků. Vidině ušetřených peněz totiž málokdo odolá. Některé e-shopy jdou dokonce tak daleko, že nabízejí slevy už od začátku listopadu. „Většinou eshopaři nasazují slevové akce přibližně čtyři dny před nejrušnějším retailovým dnem roku. Na Black Friday plynule naváže tzv. Cyber Monday, tudíž spotřebitelé budou mít příležitost nakoupit zlevněné zboží ještě následující pondělí, než se vrchol nákupní horečky plynule přelije do vánoční nakupovací mánie“ vysvětluje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.

Podobně to vnímá Vladan Sedláček z e-shopu se zdravou výživou greenfood.eu: „Black Friday je pro nás neoficiální start a také zatěžkávací test před vypuknutím vánočních nákupů. Zároveň vnímáme, že někteří zákazníci na slevy čekají a berou je za samozřejmost.“

Obchodníci cítí povinnost dát slevu

Slevové akce jsou v českých poměrech nebývale oblíbené a zákazníci je očekávají na pravidelné bázi. To vytváří velký tlak na prodejce, kteří cítí, že nabídnout slevu je povinnost. Nejinak je tomu v případě e-shopu se šperky beyou.cz: „Atmosféra kolem nás začíná být vánoční a Black Friday je pro zákazníky signálem, že nastal čas pro shánění dárků. A ideálně ve slevě. S každým rokem cítíme víc a víc, že jsme povinni jim slevu nabídnout,“ uvedla za e-shop Hana Králíková.

Všichni obchodníci si ale nemůžou dovolit zlevňovat. „Z chování zákazníků námi spravovaných e-shopů předpokládám, že bude na celém trhu docházet k paradoxní situaci, kdy zákazníci budou díky všudypřítomné inflaci na slevy čekat ve větší míře než v minulých letech. Ne všechny e-shopy ale kvůli rostoucím nákladům budou schopny tato očekávání naplnit,“ říká Martin Pech.

Dvojnásobná návštěvnost znamená až trojnásobné tržby

I přes ekonomickou krizi očekávají obchodníci zvýšenou poptávku. Prodejci by se měli připravit na 1,5–2x větší návštěvnost svých e-shopů. Během prodejní akce Black Friday by tržby v české e-commerce měly dosahovat trojnásobné hodnoty ve srovnání s běžným obdobím. Podle Asociace pro elektronickou komerci Češi letos utratí na internetu kolem sedmi miliard korun, což bude podobně jako loni.

„Celkový objem odeslaných zásilek se zvyšuje již před Black Friday, přičemž v samotný pátek e-shopaři expedují v průměru 3–5krát více než ve standardním období. Vyšší poptávka se drží vždy ještě týden po Black Friday, pak se na pár dní utlumí a opět roste s blížícími se svátky,“ uvádí Max Kovář, ředitel logistiky společnosti Skladon, která e-shopům zajišťuje fulfillmentové služby. 

Výrazněji zásobovat se na poli e-commerce začali zejména větší hráči, nejpatrnější je to v segmentech obuvi, módy a dalších nezbytných produktů, jako jsou například sportovní potřeby. „Zajímavé je, že i v ekonomicky náročnějším období sportovci spíše omezí návštěvy restaurací či další volnočasové aktivity, než aby šetřili na kvalitním sportovním vybavení,“ dodává Kovář.

Nenechte se nalákat na falešné snížení ceny

Na férové slevy si ještě čeští zákazníci musejí počkat, ale novelu zákona, která zatočí s falešnými slevami a dalšími nekalými praktikami nepoctivých obchodníků, už schválil Senát a nyní ji ještě musí podepsat prezident. Platit začne koncem letošního roku. Obezřetní spotřebitelé však zatím nemusí zoufat a slevu si mohou ověřit například na webové stránce Hlídač shopů, jež zachycuje vývoj cen různého zboží na českých internetových obchodech. Česká obchodní inspekce také průběžně aktualizuje seznam rizikových e-shopů.

Zdroj informací

Skladon a NejBusiness.cz

Datum

21. listopadu 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.2584 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál