Black Friday je pro obchodníky generálkou na Vánoce

Black Friday je pro obchodníky generálkou na Vánoce

V pátek 25. listopadu vyvrcholí slevové akce, které pro obchodníky znamenají zatěžkávací zkoušku před vánočními nákupy. E-shopy mohou zažít až dvojnásobnou návštěvnost a tržby porostou až trojnásobně. Prodejci přiznávají, že snížení ceny na Black Friday už se stalo téměř každoroční povinností, která přirozeně odráží očekávání spotřebitelů. Ti letos ve světle rekordní inflace vyhlížejí obrovské slevy, rostoucí náklady na straně obchodníků však paradoxně mnohdy nedovolí takové snižování cen. Vyplývá to z analýzy společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

Black Friday je generálka na Ježíška

Prodejci si letos na Black Friday ozkouší, jak budou spotřebitelé panikařit u shánění vánočních dárků. Vidině ušetřených peněz totiž málokdo odolá. Některé e-shopy jdou dokonce tak daleko, že nabízejí slevy už od začátku listopadu. „Většinou eshopaři nasazují slevové akce přibližně čtyři dny před nejrušnějším retailovým dnem roku. Na Black Friday plynule naváže tzv. Cyber Monday, tudíž spotřebitelé budou mít příležitost nakoupit zlevněné zboží ještě následující pondělí, než se vrchol nákupní horečky plynule přelije do vánoční nakupovací mánie“ vysvětluje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.

Podobně to vnímá Vladan Sedláček z e-shopu se zdravou výživou greenfood.eu: „Black Friday je pro nás neoficiální start a také zatěžkávací test před vypuknutím vánočních nákupů. Zároveň vnímáme, že někteří zákazníci na slevy čekají a berou je za samozřejmost.“

Obchodníci cítí povinnost dát slevu

Slevové akce jsou v českých poměrech nebývale oblíbené a zákazníci je očekávají na pravidelné bázi. To vytváří velký tlak na prodejce, kteří cítí, že nabídnout slevu je povinnost. Nejinak je tomu v případě e-shopu se šperky beyou.cz: „Atmosféra kolem nás začíná být vánoční a Black Friday je pro zákazníky signálem, že nastal čas pro shánění dárků. A ideálně ve slevě. S každým rokem cítíme víc a víc, že jsme povinni jim slevu nabídnout,“ uvedla za e-shop Hana Králíková.

Všichni obchodníci si ale nemůžou dovolit zlevňovat. „Z chování zákazníků námi spravovaných e-shopů předpokládám, že bude na celém trhu docházet k paradoxní situaci, kdy zákazníci budou díky všudypřítomné inflaci na slevy čekat ve větší míře než v minulých letech. Ne všechny e-shopy ale kvůli rostoucím nákladům budou schopny tato očekávání naplnit,“ říká Martin Pech.

Dvojnásobná návštěvnost znamená až trojnásobné tržby

I přes ekonomickou krizi očekávají obchodníci zvýšenou poptávku. Prodejci by se měli připravit na 1,5–2x větší návštěvnost svých e-shopů. Během prodejní akce Black Friday by tržby v české e-commerce měly dosahovat trojnásobné hodnoty ve srovnání s běžným obdobím. Podle Asociace pro elektronickou komerci Češi letos utratí na internetu kolem sedmi miliard korun, což bude podobně jako loni.

„Celkový objem odeslaných zásilek se zvyšuje již před Black Friday, přičemž v samotný pátek e-shopaři expedují v průměru 3–5krát více než ve standardním období. Vyšší poptávka se drží vždy ještě týden po Black Friday, pak se na pár dní utlumí a opět roste s blížícími se svátky,“ uvádí Max Kovář, ředitel logistiky společnosti Skladon, která e-shopům zajišťuje fulfillmentové služby. 

Výrazněji zásobovat se na poli e-commerce začali zejména větší hráči, nejpatrnější je to v segmentech obuvi, módy a dalších nezbytných produktů, jako jsou například sportovní potřeby. „Zajímavé je, že i v ekonomicky náročnějším období sportovci spíše omezí návštěvy restaurací či další volnočasové aktivity, než aby šetřili na kvalitním sportovním vybavení,“ dodává Kovář.

Nenechte se nalákat na falešné snížení ceny

Na férové slevy si ještě čeští zákazníci musejí počkat, ale novelu zákona, která zatočí s falešnými slevami a dalšími nekalými praktikami nepoctivých obchodníků, už schválil Senát a nyní ji ještě musí podepsat prezident. Platit začne koncem letošního roku. Obezřetní spotřebitelé však zatím nemusí zoufat a slevu si mohou ověřit například na webové stránce Hlídač shopů, jež zachycuje vývoj cen různého zboží na českých internetových obchodech. Česká obchodní inspekce také průběžně aktualizuje seznam rizikových e-shopů.

Zdroj informací

Skladon a NejBusiness.cz

Datum

21. listopadu 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 3.7417 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál