Vánoce se blíží a lidé už začínají přemýšlet, čím obdarují své blízké. Podle statistik nakupuje 11 % Čechů dárky pravidelně už v září. Vyhnou se tak přeplněným obchodům v průběhu listopadu a prosince. Firmy si naopak každý rok lámou hlavu nad tím, co koupit svým zaměstnancům a obchodním partnerům. Reklamní předměty dokážou udělat radost, klíčenky jsou ale out.
Vyplatí se dávat dárky svým klientům a byznys partnerům? Výzkumy mluví jasně – podle americké společnosti Advertising Specialty Institute má dárek v podobě reklamního předmětu vliv na obchodní vztah. Pokud se klient rozhoduje, zda s firmou naváže spolupráci, drobná pozornost dokáže jeho rozhodnutí až ze 36 % pozitivně ovlivnit. V případě dlouhodobé spolupráce hraje užitečný dárek k Vánocům velkou roli v budování společného vztahu. Dárky v lidech vytváří pocit důvěry a závazku. Svému obchodnímu partnerovi dáte najevo, že je pro vás spolupráce důležitá. Druhá strana je díky tomu dokonce schopná zapomenout na drobné nesrovnalosti a pochybení, které se staly.
„Dávat dary byznys partnerům je teď celkem běžná praxe, v myTimi zaznamenáváme čím dál více poptávek na to, abychom vymysleli, co dát obchodním partnerům našich klientů,“ říká Jan Skovajsa z firmy myTimi, která se zaměřuje také na virtuální asistenci.
Ovšem ne každý dárek uspěje. Firmy často dělají velkou chybu v tom, že na kancelářské potřeby natisknou své logo a takový balíček předmětů pak rozdávají jako vánoční dárek. Kancelářské a psací potřeby jsou přitom tím nejhorším dárkem, který obchodní partneři dostávají. Podle výzkumu společnosti B-inside z roku 2021 preferuje 43 % lidí dárek v podobě vína či kvalitního alkoholu a pouze 7 % lidí zmíněné kancelářské potřeby.
Na Vánoce firmy myslí i na své zaměstnance. Častým vánočním bonusem bývá 13. plat, takový dárek je ale poněkud neosobní. I když bude pro mnohé příjemný, z hlediska budování vzájemného vztahu nemá žádnou přidanou hodnotu. Peníze nevyvolají emoce, a proto lidé většinou velmi rychle zapomenou, že nějaký bonus dostali. Cílem vánočního dárku pro zaměstnance je poděkování za kvalitně odvedenou práci a věrnost. Pokud si dá firma záležet na výběru dárku, který zaměstnance skutečně potěší, svůj vztah se zaměstnancem tím upevní. Překvapivý pro vás možná bude fakt, že přibližně 84 % zaměstnanců dárky neočekává. Pokud ale nějaký dostanou, rozhodně jim udělá radost a zvýší chuť a motivaci k práci.
Není nutné dlouze vymýšlet co nejoriginálnější vánoční dárek. Stačí maličkost, která potěší. 42 % firem volí pro své klienty dárek v cenové relaci do 400 Kč. Pouze 3 % firem vyberou dárek, který stojí více než 2000 Kč. Ze statistik vyplývá, že lidé nejraději dostávají víno či jiný druh alkoholu, delikatesy a pochutiny, poukázky na služby, nákup zboží či zážitky a vstupenky na nejrůznější akce. Firma Copy General, která během Vánoc každoročně dodává reklamní předměty pro mnoho firem, má podobnou zkušenost.
„V období Vánoc je vždy největší poptávka po fotokalendářích a fotoobrazech v rámci osobních darů. Mezi oblíbené byznys dary patří třeba etikety na víno, které nesou logo firmy,“ říká obchodní ředitel Copy General, Jaroslav Kasl.
Podle všeho se tedy rozhodně vyplatí darovat svým pracovním kolegům nějakou maličkost. Nejlepší dárek je takový, který potěší a je spojený s vaší firmou.
Copy General a NejBusiness.cz
18. listopadu 2022
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....
V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....
VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...