Ve středu 9. listopadu zavítala předsedkyně Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Markéta Pekarová Adamová v rámci své třídenní návštěvy Polské republiky do depa STP Kabaty ve Varšavě. Při té příležitosti si prohlédla nové metro, které do Varšavy koncem října dodal přední český výrobce prostředků pro hromadnou dopravu Škoda Group. Souprava pojmenovaná Varsovia je součástí kontraktu na dodávku až 45 kusů v celkové hodnotě 8 miliard korun. V následujícím období bude přepravovat cestující v rámci zkušebního provozu, poté vyrazí do ostrého provozu.
„Výroba a dodávka souprav metra pro našeho polského partnera je pro nás důležitou zakázkou. V posledních letech ale byla bohužel nepříznivě ovlivněna pandemií covid-19. Ať už se jednalo o průběh technické a materiálové přípravy projektu, dodávky od subdodavatelů nebo snížení kapacity ve výrobě, to vše mělo negativní vliv na její realizaci. Celou dobu jsme se však snažili, aby tyto dopady byly minimalizovány. Těší nás, že se i po všech komplikacích podařilo doručit první čtyři kusy do jeho budoucího působiště. Aktuálně je ve zkušebním provozu první z nich a další se připravují. Věříme také, že společnost Metro Warszawskie ocení kvalitu našeho produktu a využije opci na dalších osm kusů, která je součástí kontraktu,“ popisuje situaci Zdeněk Sváta, President Central East Region ve Škoda Group.
„Dodávku vlakových souprav Škoda Group pro varšavské metro vnímám jako jeden z nejviditelnějších exportních úspěchů české firmy na polském trhu v posledních letech. A jsem ráda, že výrobky české firmy budou sloužit obyvatelům Varšavy v jejich každodenním životě. Zároveň je to důkaz dynamicky se rozvíjejících obchodně-ekonomických vztahů mezi oběma zeměmi,“ sdělila při prohlídce soupravy Markéta Pekarová Adamová, Předsedkyně Poslanecké sněmovny České republiky.
Nepříznivý dopad na výrobu dále mělo propuknutí války na Ukrajině, která opět zkomplikovala spolupráci s dodavateli ze zahraničí. Problémy způsobují i rostoucí ceny materiálu a energií, které zvyšují náklady na výrobu. I přes veškeré vzniklé problémy se ale Škoda Group drží svých tradičních hodnot, a zákazníkům dodává produkty té nejvyšší kvality. Ostatně i to byl jeden z důvodů, proč Škoda Group ve výběrovém řízení uspěla proti tradičním silným výrobcům souprav metra.
Zakázka v celkové hodnotě 8 mld. Kč zahrnuje výrobu 37 souprav s možností opce na dalších 8 kusů. Předností Škoda Group je, že svým zákazníkům poskytuje komplexní servis. Součástí zakázky tak jsou i dodávky náhradních dílů, rozšířené záruky a školení.
Metro vyráběné v dílnách Škoda Group je rychlé, bezpečné a díky preferenci rekuperačního brzdění dokáže snižovat spotřebu energie. Škodovka při jeho výrobě staví na zkušenosti z předchozích zakázek, ale současně drží krok s dobou a díky tomu zákazníkovi nabízí moderní dopravní prostředek. Zajímavostí zakázky je, že se jedná o česko-polský produkt. Škoda Group spolupracuje s polskými dodavateli na dodávce některých komponentů, jako jsou trakční pohony nebo zabezpečovací zařízení. Komponenty od polských dodavatelů mají tradičně vysokou kvalitu. Ve spojení s produkty Škody tak vznikají vozidla se vynikajícími vlastnostmi. Spolupráce s polskými dodavateli má pozitivní vliv i na polskou ekonomiku. Využití opce na dodatečných osm jednotek by tak dále podpořilo místní průmyslovou výrobu, což by mělo v současné nejisté době příznivý dopad.
Soupravy metra Varsovia se vyrábí ve dvou závodech skupiny Škoda Group. V ostravském závodě se produkuje hrubá stavba skříně vozu, v Plzni se pak soupravy kompletují a oživují. Souprava o délce 119,010 m je složená ze šesti vozů a je plně průchozí. Toto 160tunové vozidlo pojme až 1 500 cestujících, kterým nabízí moderní a přehledný vnější i vnitřní informační audiovizuální systém. K jejich bezpečnosti přispívá i kamerový systém. Samozřejmostí jsou oddíly pro invalidní vozíky, kočárky a kola.
Kromě zakázky pro Metro Warszawskie aktuálně Škoda Group vyrábí i vlaky pro Českou republiku, Slovensko, Lotyšsko a Estonsko. Dále pracuje na výrobě tramvají pro 14 měst v Česku, Německu a na Slovensku. Ve výrobě se nachází i trolejbusy pro Opavu či Pardubice. Další významnou zakázkou je dodání trakčních motorů pro kolejová vozidla pro německý S-Bahn.
Škoda Group a NejBusiness.cz
11. listopadu 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....