Aero zajišťuje generální opravy a modernizace letadel pro zákazníky z různých kontinentů. Nedávno se po dvou letech generálních oprav vydaly z Aera do Nigérie tři stroje L-39ZA Albatros, které na domovskou základnu v Kano letěly po vlastní ose. Tento způsob dodání letounů zákazníkovi je poměrně unikátní, přelet byl navíc náročný i kvůli dlouhé vzdálenosti a těžkým klimatickým podmínkám.
Testovacím pilotům Aera – Vladimíru Továrkovi, Vytautasi Poželovi a Radovanovi Cingelovi – trvala 5000 kilometrů dlouhá cesta z Vodochod do nigérijského Kano čtyři dny, kdy každý z pilotů strávil ve vzduchu 13 hodin. Mezipřistání proběhla v Dijonu (Francie), Valencii (Španělsko), Ghardaie (Alžírsko), Tamanrassetu (Alžírsko) a Agadezu (Niger).
„Standardní je, že se letouny dopravují k zákazníkovi v rozebraném stavu. Po opětovném sestavení přijedou na místo naši piloti, provedou cvičný zálet letounů a následně předávací let se zástupcem zákazníka. Přelety po vlastní ose jsou organizačně daleko náročnější, především z pohledu logistiky a požadavků na koordinaci jednotlivých aktivit. Nejen že je třeba vyřídit povolení k přeletu vojenských letounů nad územím všech států, ale také zajistit jejich další podporu, jako doprovodný letoun s posádkou a mechaniky, přísun paliva a kyslíku na všech zastávkách či zajistit bezpečnost posádky během mezipřistání. To vše vyžaduje dokonalou součinnost celého týmu odborníků nejen z Aera, ale i z dalších externích institucí, která v tomto případě fungovala dokonale,“ řekl Vladan Resner, Regional Sales Director společnosti AERO, odpovědný za tento projekt.
Náročnost a nevyzpytatelnost přeletu trefně komentoval také jeden z jeho přímých účastníků. „Poslední úsek cesty na letiště Kano v Nigérii se nesl ve znamení zhoršujícího se počasí, kdy letiště bylo obklopené bouřkami a samotné přistání proběhlo ve velmi silném dešti v podstatě v poslední možné chvíli. I přes tuto nepříjemnost jsme ale vše zvládli a letouny zdárně předali zákazníkovi,“ dodává Vladimír Továrek, testovací pilot Aera Vodochody.
Letadla Nigerijské armády se do České republiky dostala v červenci 2020, kdy je z domovské základny v Kano vyzvedl transportní letoun Antonov An-124 a přepravil je na letiště v Pardubicích. Následně na nich v hangárech Aera započaly práce v rámci generálních oprav a modernizací. Nigérijské letouny jsou nově vybaveny systémem EFIS, který v pilotní kabině digitálně zobrazuje letové informace a také head-up displejem. Díky těmto vylepšením mohou piloti cvičit v plně digitálním kokpitu předtím, než se posadí do kokpitu stíhacích letounů JF-17.
Nigérie je za poslední roky již pátým zahraničním zákazníkem, který se rozhodl pro generální opravu a celkovou modernizaci starších typů letadel L-39 Albatros. Aero s těmito zákazníky úzce spolupracuje také v otázce budoucího nákupu nejnovějšího letounu L-39NG, který úspěšně prošel nezbytnými certifikacemi a jeho prodejům do dalších zemí, tak již nic nebrání.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. a NejBusiness.cz
11. listopadu 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....