Sbírat data, ale chránit soukromí. Brněnský Smartlook analyzuje uživatelské chování bez sledování

Sbírat data, ale chránit soukromí. Brněnský Smartlook analyzuje uživatelské chování bez sledování

Podle výzkumné společnosti Gartner se předpisy o ochraně osobních údajů do roku 2023 dotknou 65 % světové populace. Přitom ještě v roce 2019 to bylo zhruba 10 %. Zpřísňující se legislativa ohledně nakládání s daty ovlivňuje i způsob sběru dat o uživatelích webů a e-shopů, jejichž provozovatelé data využívají ke zlepšování svých služeb a marketingu. Firmy i vývojáře tak tlak na zdokonalování uživatelského zážitku nutí hledat vhodný kompromis mezi uživatelskou přívětivostí a ochranou soukromí.

Možná nejdál je v tomto ohledu pokročilý analytický nástroj Smartlook. Ten analyzuje uživatelské chování pomocí záznamů, ale zároveň sbírá jen ta nejnutnější data a zachovává tak anonymitu uživatelů. Nástroj tak umožňuje produktovým týmům i marketérům zdokonalovat svůj produkt, aniž musejí sbírat citlivé údaje.

„Ve snaze o co nejpodrobnější vhled do chování uživatelů sbírají firmy a vývojáři obrovské množství dat, mnohdy ale úplně zbytečně a často i za účelem jejich prodeje. Přitom existuje způsob, jakým lze pochopit uživatelovo chování lépe a bez zbytečných zásahů do jeho soukromí. Ten spočívá v kombinaci kvalitativní analýzy ve formě záznamů chování uživatele a kvantitativní analýzy ve formě datových bodů, které ukazují konkrétní uživatelovy interakce – obojí bez sběru citlivých dat. Díky tomu jsme schopni nabídnout řešení, které je efektivní a zároveň respektuje soukromí uživatelů,“ vysvětluje Petr Janošík, CEO Smartlooku.

Smartlook umožňuje analyzování dat pomocí pořizování nahrávek, při kterých ale nedochází k zaznamenávání citlivých údajů. Vidět tak lze vše, co se na webu děje, včetně pohybů myší a kliků na konkrétní tlačítka, ale zároveň dochází k automatickému „začernění“ potenciálně citlivých údajů. Pole ve formulářích zahrnující například místo bydliště nebo číslo kreditní karty se tak na záznam nedostanou. Nadto Smartlook pro mobilní platformy vytvořil také takzvaný wireframe mode, což znamená, že na nahrávkách nejsou vůbec vidět obrázky ani text, ale pouze obrysy jednotlivých elementů. To zajišťuje maximální anonymitu, ale zároveň stále umožňuje produktovému manažerovi najít problémy, které vedou ke špatnému digitálnímu zážitku.

Bezpečnost dat na prvním místě

Celý nástroj Smartlook je postavený pouze na analýze tzv. telemetrických dat a základních demografických dat. Maximum toho, co je Smartlook schopen kromě záznamů vidět, jsou data o typu zařízení, tedy zda se jedná o mobil, či počítač, a data o prohlížeči. Ta jsou totiž pro pochopení uživatelského chování, a tedy i pro vývoj daného produktu nezbytná. Smartlook nezaznamenává ani IP adresy nebo ostatní údaje, které by mohly umožnit identifikaci uživatele bez jeho souhlasu. Samotné nahrávky jsou uloženy s důrazem na maximální bezpečnost.

„Vedle způsobu samotné analýzy je důležité, aby i ta nezbytně uchovávaná data, jakkoli jsou anonymizovaná, byla v bezpečí. Proto provádíme pravidelné penetrační testy, abychom zajistili, že se případný útočník k datům nedostane. Data v žádné formě neposkytujeme třetím stranám. Samozřejmostí jsou pro nás také certifikace, například SOC2 nebo HIPAA, jež umožňuje uchovávat data o pacientech. Zásadní pro nás je, abychom byli schopni vyhovět i těm zákazníkům, kteří takové certifikace potřebují, jinak by nás nikdy nemohli začít používat,“ uzavírá Janošík.

Zdroj informací

Smartlook a NejBusiness.cz

Datum

6. listopadu 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme



Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Page generated in 1.0354 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál