Podle výzkumné společnosti Gartner se předpisy o ochraně osobních údajů do roku 2023 dotknou 65 % světové populace. Přitom ještě v roce 2019 to bylo zhruba 10 %. Zpřísňující se legislativa ohledně nakládání s daty ovlivňuje i způsob sběru dat o uživatelích webů a e-shopů, jejichž provozovatelé data využívají ke zlepšování svých služeb a marketingu. Firmy i vývojáře tak tlak na zdokonalování uživatelského zážitku nutí hledat vhodný kompromis mezi uživatelskou přívětivostí a ochranou soukromí.
Možná nejdál je v tomto ohledu pokročilý analytický nástroj Smartlook. Ten analyzuje uživatelské chování pomocí záznamů, ale zároveň sbírá jen ta nejnutnější data a zachovává tak anonymitu uživatelů. Nástroj tak umožňuje produktovým týmům i marketérům zdokonalovat svůj produkt, aniž musejí sbírat citlivé údaje.
„Ve snaze o co nejpodrobnější vhled do chování uživatelů sbírají firmy a vývojáři obrovské množství dat, mnohdy ale úplně zbytečně a často i za účelem jejich prodeje. Přitom existuje způsob, jakým lze pochopit uživatelovo chování lépe a bez zbytečných zásahů do jeho soukromí. Ten spočívá v kombinaci kvalitativní analýzy ve formě záznamů chování uživatele a kvantitativní analýzy ve formě datových bodů, které ukazují konkrétní uživatelovy interakce – obojí bez sběru citlivých dat. Díky tomu jsme schopni nabídnout řešení, které je efektivní a zároveň respektuje soukromí uživatelů,“ vysvětluje Petr Janošík, CEO Smartlooku.
Smartlook umožňuje analyzování dat pomocí pořizování nahrávek, při kterých ale nedochází k zaznamenávání citlivých údajů. Vidět tak lze vše, co se na webu děje, včetně pohybů myší a kliků na konkrétní tlačítka, ale zároveň dochází k automatickému „začernění“ potenciálně citlivých údajů. Pole ve formulářích zahrnující například místo bydliště nebo číslo kreditní karty se tak na záznam nedostanou. Nadto Smartlook pro mobilní platformy vytvořil také takzvaný wireframe mode, což znamená, že na nahrávkách nejsou vůbec vidět obrázky ani text, ale pouze obrysy jednotlivých elementů. To zajišťuje maximální anonymitu, ale zároveň stále umožňuje produktovému manažerovi najít problémy, které vedou ke špatnému digitálnímu zážitku.
Celý nástroj Smartlook je postavený pouze na analýze tzv. telemetrických dat a základních demografických dat. Maximum toho, co je Smartlook schopen kromě záznamů vidět, jsou data o typu zařízení, tedy zda se jedná o mobil, či počítač, a data o prohlížeči. Ta jsou totiž pro pochopení uživatelského chování, a tedy i pro vývoj daného produktu nezbytná. Smartlook nezaznamenává ani IP adresy nebo ostatní údaje, které by mohly umožnit identifikaci uživatele bez jeho souhlasu. Samotné nahrávky jsou uloženy s důrazem na maximální bezpečnost.
„Vedle způsobu samotné analýzy je důležité, aby i ta nezbytně uchovávaná data, jakkoli jsou anonymizovaná, byla v bezpečí. Proto provádíme pravidelné penetrační testy, abychom zajistili, že se případný útočník k datům nedostane. Data v žádné formě neposkytujeme třetím stranám. Samozřejmostí jsou pro nás také certifikace, například SOC2 nebo HIPAA, jež umožňuje uchovávat data o pacientech. Zásadní pro nás je, abychom byli schopni vyhovět i těm zákazníkům, kteří takové certifikace potřebují, jinak by nás nikdy nemohli začít používat,“ uzavírá Janošík.
Smartlook a NejBusiness.cz
6. listopadu 2022
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...