Tvorbu jakýchkoliv produktů a aplikací provází dlouhý a drahý vývoj, který vždy nemusí přinést očekávaný výsledek. Společnosti totiž často nejsou schopny s jistotou určit, jaký má jejich aplikace cíl, a nezohledňují potřeby koncových uživatelů. S tím pomáhá technika „product discovery“, díky které mohou firmy ušetřit jak čas, tak peníze.
Product discovery je jednou z nejdůležitějších fází při navrhování produktu. Pomáhá k poznání reálných, ne pouze domnělých potřeb a preferencí zákazníka. Díky tomu se společnosti vyhnou vytváření produktů, které nikdo nepotřebuje, a minimalizují rizika při vstupu na trh.
„Díky prototypu, hrubému nástřelu, který testují přímo koncoví uživatelé daných aplikací, dostanou společnosti relevantní zpětnou vazbu ještě před zahájením samotného vývoje. Díky tomu mohou určit ty správné priority svého konceptu a těm se naplno věnovat. Výjimkou nejsou ani případy, kdy po fázi product discovery společnosti přehodnotily, kam by se měla aplikace ubírat,“ vysvětluje Michal Košek, CEO společnosti eMan.
Jako první klient osloví tým designérů s nápadem na nový produkt nebo na vylepšení již existujícího. Na úvodních workshopech si obě strany vymění své představy, nápady, nasbíraná data, a hlavně očekávané výstupy, které si slibují od celé aktivity. S cílem testovat veškeré předpoklady, myšlenky produktu, jak finální produkt pomůže uživatelům řešit jejich problémy, přinese následný dvoutýdenní intenzivní sprint prototyp obsahující základní funkce, na které je potřeba získat zpětnou vazbu od cílových uživatelů.
„Ačkoli samotný proces product discovery nezaručí stoprocentní úspěch, vytvoří správný základ pro ostatní fáze vývoje produktu. Proto, než utratíte statisíce za vývoj, zvažte, zda se nejdříve nezaměřit na průzkum problematiky, kterou se snaží váš produkt vyřešit. Přeci jenom právě koncoví zákazníci budou ti, kterým by měl produkt sedět nejlépe,“ dodává Košek.
Díky představení prototypu potenciálním uživatelům bude zákazník schopen odhadnout různé typy uživatelů a ukázat, jak bude každý z nich s produktem komunikovat. Abyste mohli vyvinout efektivní řešení, je klíčové věnovat dostatek času analýze problémů uživatelů a jejich pochopení. Zjevnou výhodou je i důkladný průzkum všech typů rizik spojených s vývojem produktu – riziko hodnoty, použitelnosti a proveditelnosti.
Přední česká investiční společnost Patria Finance oslovila softwarový dům eMan s úkolem navrhnout novou verzi jejich mobilní aplikaci pro retailové investory. Tu aktuální v současnosti využívá na 45 tisíc uživatelů. Než se pustily do samotného návrhu, předcházel právě čas intenzivního průzkumu.
Poradenství v moderním IT tvoří notnou část úspěchu jakékoliv aplikace. V Patria Finance měli celkem jasnou představu o tom, jak by aplikace měla vypadat. Zároveň ale věděli, že odborný pohled a zpětná vazba současných uživatelů jim nejlépe pomohou předejít přešlapům a ušetří čas i peníze. Proto se s eMany pustili do „product discovery fáze“. Ti jim zároveň doporučili implementovat nové funkce do finální verze.
„Věděli jsme, že společnost eMan už za sebou pár podobných projektů má. To, že se jedná o správný krok, se ukázalo při vzájemné spolupráci. My nejsme úplnými odborníky na vývoj aplikací, proto je důležité mít správného partnera, který vás naviguje tou správnou cestou,“ vzpomíná Tomáš Jaroš, generální ředitel společnosti Patria Finance.
Nejdříve probíhaly workshopy, prototypování, design sprinty, až následně nastalo testovaní na koncových uživatelích a finalizace. Agilní způsob designu umožnil oběma stranám v reálném čase reagovat na jakékoliv úpravy a změny v jednotlivých fázích projektu. Každý týden si prošly nové návrhy a revize těch původních a rozhodly se, kam směřovat dál.
Pokud vyvíjíte produkt zaměřený na koncové zákazníky, je stěžejní získat jejich zpětnou vazbu a reflektovat jejich potřeby. V případě Patria Finance společnost pracovala s bezmála dvěma desítkami uživatelů stávající aplikace, kteří se podíleli na jejím vylepšení svou subjektivní „kritikou“.
eMan a NejBusiness.cz
5. listopadu 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....