Řešit Vánoce v listopadu je pro obchodníky pozdě. S přípravami je třeba začít mnohem dříve!

Řešit Vánoce v listopadu je pro obchodníky pozdě. S přípravami je třeba začít mnohem dříve!

Ačkoliv by měly být Vánoce pro obchodníky svátky hojnosti, pro velkou část z nich představují především shon a stres. Právě o Vánocích totiž vrcholí sezóna všech obchodů a e-shopů a počty objednávek raketově rostou. Kdo se včas a poctivě nepřipravil, nápor zákazníků nezvládá.

„V myTimi se staráme o zákaznický servis více než 10 e-shopů a na Vánoce počet objednávek, a s tím i množství příchozích dotazů od zákazníků, vždycky bleskově vzroste. V předvánočním období je jich najednou až o 60 % více než běžně během roku,“ říká Jan Skovajsa CEO myTimi, digitální agentury zabývající se mimo jiné i outsourcingem zákaznického servisu.

Kurýrní služby přepravují až půl milionu balíků denně

S růstem objednávek z e-shopů logicky souvisí i růst poptávky po jejich přepravě. Kromě e-shopů a obchodů tak zaznamenávají velký nápor zákazníků také kurýrní a přepravní společnosti. Dle statistiky České pošty doručovali její dopravci v předvánočním období loňského roku až půl milionu balíků denně, což je zhruba o 150 % více než v běžné dny po zbytek roku.

Kurýrní služby proto v posledních měsících roku posilují svou kapacitu a nabírají velké množství nových zaměstnanců i brigádníků. Některé firmy dokonce nabízejí i zcela nové služby.

„Obzvlášť v období Vánoc je městská infrastruktura extrémně přetížená a je potřeba optimálně využít komerční prostředky, které se již v ulicích pohybují. Proto budujeme sdílenou přepravní síť Liftago.network, kde mohou všichni spolupracovat a vypomáhat si. Máme real-time přehled o volných kapacitách všech zapojených dopravních prostředků a obratem je propojíme tam, kde jsou nejvíce potřeba,“ potvrzuje Ondřej Krátký, CEO společnosti Liftago.

Firmy odkládají pořízení brandových dárků na poslední chvíli

Ještě více než včasné naskladnění dostatečného množství zboží, zajištění jeho přepravy a posílení řad zaměstnanců však obchodníci podceňují jinou činnost. A to pořízení vlastních brandových vánočních dárků pro jejich zaměstnance a obchodní partnery. Většina výběr a objednání firemních dárků odkládá až na poslední chvíli. Když se k němu konečně dostane, leckdy už je opravdu za pět minut dvanáct.

Své o tom ví i ve společnosti Copy General, která svým zákazníkům právě tvorbu brandových dárků pro klienty i zaměstnance nabízí. „Největší poptávku po tvorbě firemních dárků zaznamenáváme každoročně během listopadu. To už je ale na řešení těchto věcí dost pozdě. Koncem listopadu už naše tiskárny praskají ve švech,“ usmívá se Antonín Růžička, ředitel divize PRINT ve společnosti Copy General.

Ve spoustě společností pak často, ve snaze vyhovět všem zákazníkům a odbavit i nadlimitní zakázky, dojde ke snížení kvality nabízených služeb a produktů. Výjimkou není ani prodloužení termínů jejich dodání. Ve výsledku je tedy tato snaha výrazně kontraproduktivní.

Zákazníci přicházejí pozdě, ale výsledky chtějí co nejdříve

Zákazníci totiž necítí vděk, že firma vyhověla jejich pozdnímu požadavku. Jsou nespokojeni, že firma nesplnila standard, na který jsou během celého roku zvyklí. Na důvody se neptají. Odcházejí pryč a s největší pravděpodobností už se nikdy nevrátí.

Řešení, jak tomu předejít, je přitom nasnadě. S přípravami na vánoční sezónu začněte nejpozději v září. Aby byl váš obchod či e-shop připraven na nejvytíženější období roku, vyplatí se prověřit včas kapacitní možnosti dodavatelů a navýšit počet vlastních zaměstnanců klidně až o 30 %.

e stejném období začněte řešit i brandové vánoční dárky pro zaměstnance a obchodní partnery. Budete tak mít dostatek času na pečlivý výběr a zajistíte si tím jejich včasné dodání.

Zdroj informací

myTimi a NejBusiness.cz

Datum

1. listopadu 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme



Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Page generated in 1.1263 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál