Česko-americký startup Veracity Protocol vyvinul unikátní standard pro sledování identity fyzických objektů. Složité procesy nahradí chytrý telefon. Technologie s názvem Neural Microstructure Physical CodeTM (NMPC) umožní poprvé v historii určit pravost objektu, sledovat jeho kvalitu a zároveň klasifikovat stav poškození i opotřebovanosti bez čárového kódu nebo externího prvku. S globální standardizací bude pomáhat Miguel R. Forbes, spoluzakladatel Forbes.com.
Na další vývoj a následnou standardizaci tohoto řešení se zaměřuje několikrát celosvětově oceněný startup Veracity Protocol, který byl založen třemi Čechy Romanem Komárkem, Jakubem Krčmářem a Kamilem Behúňem. Jejich unikátní technologie NMPCTM se odvíjí od skutečnosti, že každý fyzický objekt má svoji jedinečnou strukturu, která ho representuje. Tento jednoduchý fyzikální princip se již částečně využívá pro optickou inspekci materiálů. Nikdo však nenašel způsob, jak objekty zároveň identifikovat, ověřovat pravost a klasifikovat jejich poškození v reálném čase. Veracity Protocol navíc dokázalo přelomovou technologii vměstnat do obyčejné kamery v chytrém telefonu.
Technologie reaguje na prudký růst trhu s padělky, který díky zvyšující se poptávce po online službách, přesáhne podle odhadů do konce roku 2022 hodnoty tří bilionů dolarů. Roste také velikost globálního trhu s kontrolou kvality, který v roce 2020 dosáhl zisku ve výši $36.89 billion. Trh s externími bezpečnostními prvky jako NFC, RFID, kolky a hologramy zažívá také prudký nárůst také prudce roste – jen RFID sektor dosahuje závratných $13 billions.
„Velikost trhu odpovídá velikosti problému. Přijít s komplexním a přitom jednoduchým řešením je velká příležitost, ale také výzva. Nastal čas integrovat řešení pro luxusní sektor, sběratelství, umění, obalové materiály nebo identifikační dokumenty, kde probíhá masivní poptávka. Zároveň se nový standard testuje ve farmacii, potravinovém sektoru, auto-moto, elektronice, logistice a podobně. Zabere to ještě nějaký čas. Snažíme se v této oblasti udávat směr a vizi”, vysvětluje k problematice adopce spoluzakladatel společnosti Veracity Protocol Roman Komárek.
Technologie proto řeší hned několik dlouhodobě známých problémů. První z nich je boj proti padělkům. Současné autentizační prvky jako čárové kódy, tagy, hologramy nebo RFID/NFC čipy jsou totiž lehce manipulovatelné. Druhým problémem je nemožnost sledovat identitu a výrobní čísla produktů tam, kde nelze přidat externí identifikační prvek včetně případů jeho ztráty. Třetím problémem je neschopnost klasifikovat stav produktu z pohledu jeho opotřebení nebo poškození, například ve chvíli jeho reklamace nebo prodeji na sekundárních trzích. Čtvrtým je usnadnění kontroly kvality ve všech případech, kde je používána široká škála výrobků vyžadující různý specializovaný HW. Technologie řeší také vypořádání se s nedokonalostmi blockchainových a decentralizovaných řešeních, které neumí bezpečně a nezaměnitelně propojit fyzickou věc s jeho digitálním záznamem.
„Jsme přesně v polovině cesty”, uvádí spoluzakladatel společnosti Veracity Protocol Roman Komárek a dodává: „Nyní nasazujeme aplikace pro ověřování pravosti. Zároveň se nám podařilo rozlousknout, jak přiřadit struktuře objektu unikátní virtuální číslo tzn. unikátní identifikátor objektu a sledovat ho pouze pomocí struktury. To povede k výrazným snížením nákladů, protože na výrobek nemusíme nic přidávat, lepit nebo měnit výrobní procesy. Teď nás čeká dokončit klasifikaci stavu objektu, která poskytne důležité informace o poškození, opotřebení a změně materiálu v čase. A jako poslední budeme integrovat moderní optickou kontrolu kvality. Vše v jedné kameře, optimálně v mobilu.”
Jedinečná technologie Veracity protocol zaujala samotného spoluzakladatele Forbes.com Miguela R. Forbese, který vstupuje do poradního sboru společnosti. Na starost bude mít komunikaci s vládami a Fortune 500 korporacemi při prosazování standardu NMPCTM v globálním měřítku. „Budoucí automatizovaný a decentralizovaný svět přinese mnoho náročných a nečekaných výzev. Jednou z nich bude ochrana majetku osob a zdraví v plně digitalizovaném světě. K tomu bude nezbytné vytvořit důvěryhodný standard pro fyzické věci, který zajistí, že produkty budou pravé, nezávadné a v požadované kvalitě. Veracity Protocol je příkladem správného využití umělé inteligence a jejich vizi chci aktivně podporovat,” přibližuje svou roli Miguel R. Forbes.
Nová technologie NMPCTM od Veracity Protocol pomáhá luxusním značkám a sběratelům v ochraně proti padělkům, v dalších oblastech je používána jako speciální druh pojištění, státní tiskárny ji využívají při kontrole kvality tisku dokladů, připravují se pilotní projekty v hodnotě milionů dolarů se zaměřením na forenzní audit a decentralizované sledování 3D-tisk produktů. Podrobnější informace však blokují přísné dohody o mlčenlivosti. Společnost uvedla, že v roce 2022 očekává podepsané kontrakty kolem osmi milionů dolarů respektive $50 milionů dolarů v roce 2025. Roman Komárek upřesňuje: „Nyní identifikujeme miliony položek. Nové kontrakty nás zavazují identifikovat desítky milionu položek v roce 2022 a vyšší stovky milionu v dalších letech.”
Veracity a NejBusiness.cz
30. října 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....