Vývoj a modernizace letounu L-159 v Aeru pokračuje

Vývoj a modernizace letounu L-159 v Aeru pokračuje

Aero se souběžně s podporou a údržbou stávajících strojů L-159 věnuje modernizaci jeho schopností, jejíž hlavním cílem je poskytnout letoun, který splní náročné podmínky bojového výcviku pilotů pro letouny 5. generace. Minulý týden po čtyřech letech intenzivní práce vzlétl z letiště ve Vodochodech prototyp (demonstrátor) s označením L-159 T2X. Jde o letoun, na kterém inženýři zkouší nové avionické systémy a klíčové konstrukční prvky.

Letoun L-159 z produkce Aera Vodochody aktuálně využívají armády České republiky a Iráku. Nově začala české letouny využívat pro účely výcviku i společnost Draken Europe. Aero pokračuje s modernizací klíčových prvků letounu, který je díky jeho vytrvalosti, odolnosti a bojovým schopnostem mezi jeho uživateli označován jako Honey Badger (Medojed). Celkem se v Aeru zatím vyrobilo 86 kusů L-159 v různých konfiguracích (včetně přestaveb).

Po čtyřech letech vývoje opět zaburácel nad areálem firmy prototyp s označením L-159 T2X. Na tomto stroji výrobce zkouší modernizované prvky. „Vyvinuli jsme nové křídlo a integrální nádrž, která zejména dvoumístným konfiguracím zvyšuje dolet. Umožní nám také zvýšit počet využitelných závěsníků na křídle letadla. Dále plánujeme integrovat zcela přepracovanou avioniku a technologie přesných zbraní proti pozemním cílům. Modernizací chceme zákazníkům zajistit dlouhodobé a efektivní využití letadla,“ říká Miloš Trnobranský, hlavní konstruktér L-39, L-59 a L-159 v Aeru.

Mezi velké výhody L-159 ve srovnání s jeho konkurencí, jsou nízké provozní náklady a jednoduchost údržby v běžném provozu. Letoun je tak vynikající platforma pro pokročilý a bojový výcvik pilotů pro stíhací letouny čtvrté a nastupující páté generace. Jako nezanedbatelnou se dnes ukazuje i schopnost účinného a ekonomicky efektivního působení proti dronům díky výkonnému palubnímu radaru. I proto si ho vybrala společnost Draken Europe, která s Aerem podepsala letos ve Farnborough smlouvu o spolupráci. Ta bude letouny využívat jako agresora při tréninku pilotů bojových letounů RAF, včetně nejmodernějších letounů F-35.

Zdroj informací

Aero a NejBusiness.cz

Datum

25. října 2022

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme



Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Page generated in 1.4001 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál