Nový ekosystém digitálně­reálných světů přichází změnit retail

Nový ekosystém digitálně­reálných světů přichází změnit retail

Retail čeká další vlna technologických inovací. Metaverzum, sdílený virtuální prostor již obývají i první retailové značky - Nike, Adidas, Gucci nebo Zara. Pozadu však nezůstávají ani giganty nápojového byznysu Coca Cola, Red Bull nebo Budweiser.

„Metaverzum nebo také Metaverse Continuum je dalším krokem ve vývoji internetu a změní způsob, jakým budou maloobchodníci komunikovat se zákazníky, jaké produkty a služby budou nabízet, jak je budou vyrábět a distribuovat,“ říká Martin Šrůma z Accenture ČR a dodává: „Segmentům značek, které již tento prostor využívají, dominuje retail. Například firma Nike zde vloni zpřístupnila svůj Nikeland, kde si návštěvníci mohou vyzkoušet virtuální verze zboží a také zažít zábavu. A slaví s ním první úspěchy, protože dokázal již přilákat přes sedm milionů uživatelů.“

V současnosti jsou v metaverzu již aktivní první značky, zejména z módního průmyslu, jako jsou Nike, Adidas, Gucci nebo Zara. Pozadu však nezůstává ani Coca Cola, Red Bull nebo Budweiser. Velmi slibně vypadá také nakupování v metaverzním supermarketu Walmart. Nákupy probíhají ve virtuální realitě s následným fyzickým doručením.

Tento trend nabízí retailu nejen virtuální obchody, ale také prostory rozšířené reality, kde mohou zákazníci zkoumat a zažívat produkty způsobem, který zapojuje smysly a přenáší lidi do nových realit. „Obvykle do tohoto prostoru přistupují lidé pomocí sady brýlí pro virtuální realitu připojených k počítači. Firmy takto mohou v metaverzu velmi intenzivně komunikovat se zákazníkem, a ještě více pracovat s tím, jak značka na lidi působí,“ říká spolumajitel módní značky Vuch Martin Kůs.

Jednoznačně nyní vzniká nový trend, kterého se v první fázi chopili silné značky. „Vidíme, že přední značky zejména z módního retailu, chytily tuto technologickou šanci za pačesy a nyní se na ní chystají stavět další komunikaci se zákazníky, zákaznickou zkušenost a budování toho, jak je značka vnímána. Co si může značka přát více než dostat zákazníka do svého vesmíru,“ Ruslan Skopal, spolumajitel české značky spodního prádla Styx a dodává: „Další hráči na trhu budou jistě následovat, záleží jen na tom, kolik prostředků do toho budou chtít investovat, protože se jedná o velmi nákladnou záležitost.“

Podle studie Accenture Technology Vision 2022 71 % dotázaných vedoucích pracovníků je přesvědčeno, že metaverzum bude pro byznys dobré a 42 % dokonce tvrdí, že bude „průlomovým“ či „transformačním“ faktorem. Pro firmy může být novým způsobem, jak zaujmout zákazníky a přidat fyzický dotek k online vitrínám produktů a služeb.

Metaverzum, jako zcela nové prostředí pro život a nakupování, s sebou pravděpodobně také brzy přinese i nové možnosti placení digitálními měnami. „Peněženky v metaverzu budou podobné těm digitálním s tím rozdílem, že budou umět používat i kryptoměny. Takovou peněženku bude možné použít jak při nákupech v metaverzu, třeba k nákupu virtuálních nemovitostí, tak i k provádění běžných finančních transakcí. Navíc bude pravděpodobně umět i nakupovat a uchovávat unikátní tokeny, které jsou jakýmsi podílem na vlastnictví spojeným s předem definovanými výhodami,“ říká Zuzana Stehlíková z IC Group.

Změní tedy metaverzum způsob, jakým jsme nyní zvyklí nakupovat? Pravděpodobně ano, ale bude to trvat nejméně deset let, než se dostatečně přiblíží mainstreamu. Agentura Gartner však předpovídá, že do roku 2026 zde bude 15 % lidí trávit alespoň hodinu denně. Maloobchodní společnosti se tedy musí začít připravovat již nyní minimálně ve svých dlouhodobých plánech budování IT a vztahu k zákazníkovi.

Zdroj informací

Accenture ČR a NejBusiness.cz

Datum

25. října 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 1.7704 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál