Zahraniční dopravní experti podpořili český návrh řidičáku na zkoušku

Zahraniční dopravní experti podpořili český návrh řidičáku na zkoušku

Řidičský průkaz na zkoušku pro začínající řidiče, řízení s doprovodem od 17 let, preventivní kampaně cílené především na mladé muže a důraz na rozpoznání rizika a řešení krizových situací v autoškole jsou opatření, která mají pozitivní efekt na snížení nehodovosti začínajících řidičů. Na včerejší odborné mezinárodní konferenci v Poslanecké sněmovně za účasti ministra dopravy Martina Kupky se na tom shodli zahraniční i čeští experti. Konference byla věnována tématu zvyšování bezpečnosti mladých řidičů a legislativním návrhům, které v této oblasti připravilo Ministerstvo dopravy.

„Naším cílem je kombinovat pozitivní motivaci a přísnější sankce za nejzávažnější přestupky. Například německá zkušenost ukazuje, že řidiči, kteří absolvovali řízení už od 17 let, ale v doprovodu svého rodiče či jiného zkušeného řidiče, jezdí bezpečněji. Zároveň s tím chystáme speciální program pro ty začínající řidiče, kteří v první dvou letech řízení spáchají závažný přestupek,“ řekl na konferenci ministr dopravy Martin Kupka.

Konference byla součástí programu Road Safety Performance Index (PIN), který zaštiťuje Evropská rada bezpečnosti dopravy (ETSC). Cílem tohoto mezinárodního programu je sdílet v rámci Evropské unie informace o fungujících opatřeních, která v jednotlivých zemích měla pozitivní efekt a pomáhají zvyšovat bezpečnost silničního provozu. Konkrétně se jednalo o sdílení zkušeností například s německým modelem L-17 (možnost řídit od 17 let s doprovodem), který je obsažen v návrhu novely zákona o silničním provozu či institut řidičského průkazu na zkoušku. Na konferenci vystoupili zástupci ministerstva dopravy a Besipu, zástupci Evropské rady bezpečnosti dopravy, ale i zahraniční experti z Norska či Německa, kteří sdíleli zkušenosti s opatřeními, která jsou v jejich zemi již zavedená a fungují.

„Je důležité si neustále připomínat, že když dojde k závažné dopravní nehodě, způsobí to obrovskou tragédii celým rodinám. Musíme proto hledat konkrétní řešení, která pomohou počty dopravních nehod snížit i u mladých řidičů, kteří jsou na začátku svých řidičských zkušeností rizikovou skupinou. Debata v Poslanecké sněmovně nad novelou zákona o silničním provozu by se měla opírat o fakta a odborné argumenty, proto jsem rád, že se podařilo tuto konferenci pod záštitou Hospodářského výboru uspořádat,“ řekl předseda hospodářského výboru Sněmovny Ivan Adamec.

V současné době Česká republika nemá specifickou legislativní úpravu ve vztahu k začínajícím či mladým řidičům.

Důležitým prvkem novely zákona o silničním provozu, kterou Ministerstvo dopravy předložilo před několika měsíci, je proto právě důraz na bezpečnost právě této skupiny řidičů. Z hlediska závažných dopravních nehod jsou obzvlášť rizikovou, ale také ohroženou skupinou právě nejmladší účastníci silničního provozu. V roce 2019, tedy během posledního roku před pandemií COVID, zemřelo na silnicích v Evropské unii více než 5 000 lidí ve věku 15-30 let. V téměř 20 % je příčinou úmrtí takto mladého člověka dopravní nehoda. Nejmladší řidiči jsou také nepoměrně často zastoupeni mezi viníky dopravních nehod. Z celkového počtu dopravních nehod, které se během roku stanou v České republice, jich 11 % zaviní řidiči s praxí do 2 let. Z celkového počtu řidičů však tato skupina začínajících řidičů tvoří pouhá 3 %.

Ministerstvo dopravy proto navrhlo v připravované novele zákona o silničním provozu dva nové instituty, které dle praxe i výsledků výzkumů v řadě států Evropské unie, přinesly pozitivní efekt. Prvním je takzvaný řidičský průkaz na zkoušku pro začínající řidiče do dvou let praxe, kdy by měl řidič, po spáchání závažného přestupku, povinnost absolvovat psychologické sezení a speciální program v autoškole zaměřený na zásady bezpečné jízdy. Zároveň by byl do tohoto programu zařazen i takový řidič, který spáchal ty nejzávažnější přestupky, které jsou ohodnocené 6 trestnými body nebo mu byl udělen zákaz řízení.

Druhým je již zmiňovaný institut L-17, tedy možnost řídit od 17 let, ale pouze v doprovodu zkušeného mentora. Mladý řidič by tak své první zkušenosti získával v kontrolovaném prostředí, obvykle se svým rodičem, který má sám motivaci přispět k tomu, aby jeho dítě řídilo bezpečně. Tento mentor bude muset splňovat několik podmínek – musí být minimálně 10 let držitelem řidičského oprávnění, musí mít nulový stav bodového konta řidiče a je zde nulová tolerance vůči alkoholu.

O fungování tohoto institutu promluvila na konferenci Jacqueline Lacroix, zástupkyně Německé rady pro bezpečnost v dopravě, v Německu totiž institut L-17 funguje již od roku 2011. Průzkumy následně ukázaly, že když mladí řidiči absolvovali praxi pod dohledem zkušeného mentora, snížila se následně jejich nehodovost v prvním roce samostatného řízení téměř o pětinu (19% pokles nehodovosti oproti období před zavedením tohoto pravidla).

Zdroj informací

Besip a NejBusiness.cz

Datum

23. října 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 2.2616 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál