Dovolené lidé plánovali s kratším předstihem, ukázala data z carsharingu.

Dovolené lidé plánovali s kratším předstihem, ukázala data z carsharingu.

Zatímco v předpandemických letech si lidé na vícedenní prázdninové cesty rezervovali sdílená auta průměrně více než 40 dní předem, s pandemií se interval zkrátil na zhruba 17 dní. U rezervací kratších než 48 hodin se interval zkrátil z 3,5 dne na 2,5 dne. Vyplývá to z analýzy rezervací společnosti Autonapůl, které provozuje svou flotilu ve většině krajských měst. Data zahrnují tuzemské i zahraniční cesty. Autosalony pak hlásí pokles poptávky po nových vozech a klesající podíl zákazníků, kteří auta kupují na úvěr.

„Více než třetinu dlouhých rezervací v roce 2019 lidé plánovali déle než měsíc dopředu, letos klesl podíl dlouhodobých plánovačů pod 24 %. Změnu v délce předstihu rezervace před samotnou cestou jsme pozorovali poprvé v roce 2020, kdy nastala kvůli pandemii a omezila tak cestování, a zdá se, že plánování v kratších intervalech našim sdílníkům nadále vyhovuje. Klienti si tak ověřili, že je carsharing vhodným řešením jak pro dlouhodobě plánované cesty, tak pro akutní rezervace z hodiny na hodinu,“ hodnotí změny v rezervacích ředitel carsharingu Autonapůl Michal Šimoník.

Kratší interval plánování, který přetrvává i po uvolnění cestovatelských restrikcí, připisuje carsharingová společnost současné ekonomické nejistotě a částečně i nově registrovaným uživatelům. „Část z nově registrovaných uživatelů přišla proto, že jim prodejce nového objednaného auta oznámil, že vůz dostanou se zpožděním. U krátkých rezervací zase pozorujeme trend nárůstu firemní klientely, které se v době nejisté ekonomické situace nechce zavazovat k operativnímu leasingu a hledá cesty, jak zaplatit jen za skutečné využití aut,“ doplňuje Šimoník.

Pokles poptávky a změnu ve volbě financování vozů zaznamenali i někteří prodejci. „Začátkem roku se trh postupně uzdravoval, prodej vozidel mírně vzrostl, ale od letošního léta vidíme v našich autosalonech meziroční snížení počtu objednávek nových aut zhruba o 25 %. Překvapil nás také rostoucí podíl zákazníků, kteří namísto dříve obvyklého úvěru volí přímou platbu kupní ceny, což připisujeme hlavně nejistým finančním vyhlídkám, které by splácení úvěrů mohlo ohrozit,“ popisuje jednatel autosalonů Auto Kubíček v Olomouci a Šumperku Lukáš Kubíček.

Podobné motivace potvrzuje i psychoterapeut a zakladatel projektu Terapie.cz Pavel Pařízek. „V době, kdy se lidem vytratí dosavadní jistoty v podobě zaměstnání a příjmů či bezpečnostní situace, přirozeně méně plánují, své potřeby řeší v kratších časových horizontech a podle aktuálních možností. Současná situace ve světě spojená s ekonomickými nejistotami zatím mnoha lidem návrat k dřívějším návykům znesnadňuje,“ vysvětluje Pavel Pařízek.

Nedostatek nových vozů pak dopadá i na carsharingové společnosti. Například Autonapůl v minulých letech plánovalo obnovu a posilování flotily i podle počtu letních rezervací. Kvůli dlouhým dodacím lhůtám i nejistému vytížení flotily v letních měsících zpomalil carsharing odprodej nejstarších vozů. „Objednané hybridní Toyoty Corolla a konvenční kombíky Hyundai i30 zařadíme do vozového parku v průběhu podzimu a zimy, abychom uspokojili vánoční poptávku a cesty na zimní dovolené,“ uzavírá Šimoník.

Zdroj informací

Autonapůl a NejBusiness.cz

Datum

20. října 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme



Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Reklama

Page generated in 1.0204 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál