Je třeba bát se podzimní a zimní vlny covidu? Firmy by měly být připravené

Je třeba bát se podzimní a zimní vlny covidu? Firmy by měly být připravené

Poslední čísla vývoje počtu covidově pozitivních nám ukazují, že stále ještě nejde o překonaný problém. A většina zaměstnavatelů bude toto téma řešit i celý podzim a zimu. Jak tuto situaci nyní ideálně řešit a na co nezapomenout?

 

 

Vyhodnocení rizik

V první řadě je třeba jít na to systematicky. První vlna covidových opatření zastihla firmy nepřipravené, ale v současné době již mají řadu zkušeností s tím, jak situaci zvládnout. Přesto je právě teď opět na místě připravit se na případný nárůst nemocnosti.

Analýza rizik by měla firmy připravit na rychlé zavedení účelných opatření ve chvíli, kdy to bude třeba. Měla by zahrnovat plán, jak minimalizovat kontakty mezi lidmi na pracovišti určit, zda a jak by se měli na pracovišti střídat, eventuálně jak upravit pracovní prostory. Také připravit scénáře pro případ, že onemocní větší množství lidí najednou a bude třeba zajistit fungování firmy. Dalším důležitým bodem je prověření systémů pro vzdálenou spolupráci a jejich zabezpečení.

Pracoviště, které lze přizpůsobit

V době pandemických uzávěr se většina kancelářských objektů vylidnila a po návratu zaměstnanců na pracoviště se podoba pracovišť postupně mění. Upouští se od společných velkých kanceláří nebo se mění jejich podoba tak, aby bylo možné reagovat na rychle se měnící situaci. Trendem je podřídit je účelnosti, a zároveň zvýšit komfort a pohodu. Vznikají chytře organizované variabilní společné prostory, jejichž kouzlo spočívá v účelném vybavení a uspořádání.

„Cílem je vytvořit takové pracoviště, kde má každý přítomný své pracovní místo s dostatečným odstupem od ostatních, a tato místa jsou podle potřeby propojena do určitých enkláv. Pak se lze například jednoduše shluknout kolem centrální stanice vybavené komunikační technikou, k níž se mohou jednotliví pracovníci otočit pro jednání prostřednictvím videokonference nebo on-line platformy. Zde nacházejí uplatnění nová chytrá zařízení, která usnadňují spolupráci – například kamery, které díky využití umělé inteligence udržují záběr na aktivní členy diskuse nebo speciální zařízení, která stisknutím jediného tlačítka nasdílejí schéma nakreslené na klasické tabuli na monitory zařízení všech účastníků schůzky,“ vysvětluje Michal Černý ze společnosti Audiopro.

Hygienické prostředí musí být čisté

Pandemie změnila náš pohled na čistotu pracovního prostředí, začali jsme ji vnímat mnohem kritičtěji. S rizikem nákazy tak vždy stoupají i nároky na čistotu prostředí, v němž pobýváme velkou část dne. Průzkum společnosti Kärcher ukázal, že více než třetina (36 %) zaměstnavatelů nyní klade mnohem větší důraz na hygienu a čistotu pracoviště, dalších 32 % firem se na vylepšení situace v této oblasti také více zaměřilo.

„Desinfekční prostředky nevyřeší vše, desinfekce bez předchozího vyčištění povrchů není účinná ani z poloviny. Pandemie mnohým otevřela oči a začali se více zajímat, proč některé mnoho let setrvačně používané formy úklidu nefungují. Prosazují se tak nové metody jako je například čištění horkou párou, které odstraní nečistoty a spolehlivě zabije většinu běžných bakterií a obalených virů. Jde navíc o metodu, při níž není třeba využívat chemické čisticí prostředky, přesto bezpečně desinfikuje ošetřené povrchy,“ říká k moderním ekologickým alternativám úklidu Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

Zaměření na zaměstnance

Nezměnil se jen způsob práce, ale i nároky a potřeby zaměstnanců. Mění se jejich preference, od zaměstnavatele očekávají vyšší míru důvěry a od manažerů efektivní vedení. Klíčovou se stává schopnost řídit a motivovat zaměstnance na dálku. Lidé na manažerských pozicích se museli naučit řídit tým jinak, udržet soudržnost a kontakt mezi lidmi přítomnými na pracovišti a pracujícími z domova.

„V posledních třech letech jsme zaznamenali výrazný posun v požadavcích zaměstnanců. Finanční ohodnocení je kvůli ekonomické situaci stále důležitým kritériem, ale lidé chtějí také dělat práci, která jim dává smysl a pracovat v kolektivu, kde se cítí dobře. Je zřejmé, že většina firem si uvědomuje, že nyní musí zaměřit svou pozornost dovnitř firmy, na své zaměstnance a jejich potřeby. Také vnímají růst důležitosti vzdělávání zaměstnanců a nutnost budování organizace založené na jejich dovednostech. V době, kdy musejí odolat velkým ekonomickým tlakům, ale také udržet své zaměstnance spokojené, jsou nejdůležitějšími faktory pro HR oddělení, ale i vedení firem, zvládnutí interní komunikace a digitalizace,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Porfesia.cz.

Zdroj informací

Audiopro a NejBusiness.cz

Datum

15. října 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

Reklama

Page generated in 1.2676 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál