Dodavatelský řetězec v krizi

Dodavatelský řetězec v krizi

Problémy v dodavatelském řetězci jsou v posledních letech stále skloňovanějším tématem. Zatímco ještě poměrně nedávno byl dodavatelský řetězec něčím, co bez většího povšimnutí fungovalo na pozadí každodenních obchodních vztahů, transakcí a běžných životů, dnes již narazíme jen na minimum lidí, kteří by tento pojem neznali. Dodavatelský řetězec, základní stavební kámen veškeré výroby a distribuce, se stal nepředvídatelným a zaskočil většinu světa.

Koronavirová pandemie a s ní spojené dlouhé čekací lhůty na přepravní kontejnery, rychlá změna spotřebitelských preferencí po uvolnění preventivních opatření následovaná vypuknutím války, extrémním zdražováním pohonných hmot a proměnou mezinárodních obchodních vtahů. To je jen stručný výčet faktorů, které ke vzniku mnoha problémů přispěly.

Zpoždění dodávek, s jakým jsme se dosud nemuseli potýkat a z něj vyplývající alarmující nedostatky zboží dopadající prakticky na všechny segmenty, které byly během krátkého okamžiku vystřídány přeplněnými sklady a extrémními přebytky, na první pohled zdánlivě nesouvisející a obtížně řešitelné komplikace, které jsou ve skutečnosti úzce propojené a jejich eliminaci výrazně pomůže efektivnější práce s existujícími zásobami.

Prázdné regály

Až do vypuknutí pandemie koronaviru využívali obchodníci k zásobení svých prodejen tradiční objednávkové systémy založené na principu predikce poptávky na základě jejího vývoje v uplynulém období. Ačkoliv tento způsob objednávání nezamezil vzniku mrtvých zásob, ty pro obchodníky dosud nebyly existenční otázkou – až do vypuknutí pandemie. Lidé, kteří byli nuceni přizpůsobit svůj životní styl probíhající situaci, zásadně změnili životní styl a spolu s ním se proměnily také jejich potřeby a poptávka.

Píše se rok 2020, zákazníci nakupují vybavení pro domácí kanceláře, zútulňují domovy, dbají na zdravou životosprávu. Domácí fitness vybavení, doplňky stravy, teplákové soupravy a interiérové doplňky se k překvapení obchodníků stávají nedostatkovým zbožím. Ti vytváří objednávky ve velkém, mnoho továren ale zastavilo výrobu a dodávky nabírají zpoždění v řádu několika měsíců.

Přeplněné sklady, slevové výprodeje a poklesy tržeb

Po více než roce striktních opatření se situace začíná obracet k lepšímu. Život se znovu podobá tomu před pandemií, lidé se s radostí vrací do práce, obnovují sociální kontakty i permanentky do posiloven. „Obchodníkům po měsících čekání dorazilo objednané zboží – lidé už ale místo teplákových souprav shání večerní róby a parfémy. Objednané zboží se neprodává a hromadí ve skladech, zabírá místo pro položky, po kterých je poptávka aktuálně a obchodníkům v něm leží obrovské finanční částky,“ vysvětluje Roland Džogan, CEO a co-founder startupu Ydistri.

Práce s existující zásobou jako řešení

Ukazuje se, že stávající objednávkové a predikční systémy přestávají být dostatečně funkční. Předpovědi na základě dřívějších prodejů se vzhledem k rychle se měnící poptávce stávají téměř nemožnými a obchodníci kvůli velkým výkyvům přicházejí o nezanedbatelné částky peněz. Tradiční objednávkové systémy přitom není třeba zatracovat, řešením může být pouze jejich doplnění o IRP – Intelligent Rebalancing platform.

„Ve Ydistri jsme vyvinuli vlastní platformu na bázi snadno implementovatelného SaaS, která dokáže pracovat s již existující zásobou. Podle aktuální potřeby jsme schopni stávající neprodejné zásoby díky chytré redistribuci napříč pobočkovou sítí již během několika týdnů proměnit v zásoby zdravé a podobně dokáže IRP pomoci také s problémem nedostatků zboží. Nedostatek zboží totiž neznamená to, že se po zboží slehla zem. Nedostatek zboží na prodejnách je pouze ukazatelem, že zboží není tam, kde být má, v naprosté většině případů ho ale obchodník stále na skladě či jiné prodejně má, mnohdy o něm jen vůbec neví. Při správně mířené redistribuci tak IRP dokáže zásobu vybalancovat na obě strany a obrovským problémům způsobeným současným potížím do velké míry předejít,“ zakončuje Roland Džogan.

Zdroj informací

Ydistri a NejBusiness.cz

Datum

9. října 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

3. září 2024

OSTROJ naplno rozjel sériovou výrobu letištní techniky pro Oshkosh AeroTech

Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...

1. září 2024

KB, MONETA a Air Bank nově umožňují vkládat hotovost do sdílené sítě téměř 800 bankomatů

Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...

19. srpna 2024

Konica Minolta se zaměřila na ochranu firemních dat proti hackerům

Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...

15. srpna 2024

První ekologická celodřevěná prodejna BILLA vyrůstá ve Vracově na Hodonínsku

BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...

11. srpna 2024

Brněnská Authentica loni překročila půlmiliardový obrat a otevřela novou divizi

Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

Reklama

Page generated in 4.5816 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál