Problémy v dodavatelském řetězci jsou v posledních letech stále skloňovanějším tématem. Zatímco ještě poměrně nedávno byl dodavatelský řetězec něčím, co bez většího povšimnutí fungovalo na pozadí každodenních obchodních vztahů, transakcí a běžných životů, dnes již narazíme jen na minimum lidí, kteří by tento pojem neznali. Dodavatelský řetězec, základní stavební kámen veškeré výroby a distribuce, se stal nepředvídatelným a zaskočil většinu světa.
Koronavirová pandemie a s ní spojené dlouhé čekací lhůty na přepravní kontejnery, rychlá změna spotřebitelských preferencí po uvolnění preventivních opatření následovaná vypuknutím války, extrémním zdražováním pohonných hmot a proměnou mezinárodních obchodních vtahů. To je jen stručný výčet faktorů, které ke vzniku mnoha problémů přispěly.
Zpoždění dodávek, s jakým jsme se dosud nemuseli potýkat a z něj vyplývající alarmující nedostatky zboží dopadající prakticky na všechny segmenty, které byly během krátkého okamžiku vystřídány přeplněnými sklady a extrémními přebytky, na první pohled zdánlivě nesouvisející a obtížně řešitelné komplikace, které jsou ve skutečnosti úzce propojené a jejich eliminaci výrazně pomůže efektivnější práce s existujícími zásobami.
Až do vypuknutí pandemie koronaviru využívali obchodníci k zásobení svých prodejen tradiční objednávkové systémy založené na principu predikce poptávky na základě jejího vývoje v uplynulém období. Ačkoliv tento způsob objednávání nezamezil vzniku mrtvých zásob, ty pro obchodníky dosud nebyly existenční otázkou – až do vypuknutí pandemie. Lidé, kteří byli nuceni přizpůsobit svůj životní styl probíhající situaci, zásadně změnili životní styl a spolu s ním se proměnily také jejich potřeby a poptávka.
Píše se rok 2020, zákazníci nakupují vybavení pro domácí kanceláře, zútulňují domovy, dbají na zdravou životosprávu. Domácí fitness vybavení, doplňky stravy, teplákové soupravy a interiérové doplňky se k překvapení obchodníků stávají nedostatkovým zbožím. Ti vytváří objednávky ve velkém, mnoho továren ale zastavilo výrobu a dodávky nabírají zpoždění v řádu několika měsíců.
Po více než roce striktních opatření se situace začíná obracet k lepšímu. Život se znovu podobá tomu před pandemií, lidé se s radostí vrací do práce, obnovují sociální kontakty i permanentky do posiloven. „Obchodníkům po měsících čekání dorazilo objednané zboží – lidé už ale místo teplákových souprav shání večerní róby a parfémy. Objednané zboží se neprodává a hromadí ve skladech, zabírá místo pro položky, po kterých je poptávka aktuálně a obchodníkům v něm leží obrovské finanční částky,“ vysvětluje Roland Džogan, CEO a co-founder startupu Ydistri.
Ukazuje se, že stávající objednávkové a predikční systémy přestávají být dostatečně funkční. Předpovědi na základě dřívějších prodejů se vzhledem k rychle se měnící poptávce stávají téměř nemožnými a obchodníci kvůli velkým výkyvům přicházejí o nezanedbatelné částky peněz. Tradiční objednávkové systémy přitom není třeba zatracovat, řešením může být pouze jejich doplnění o IRP – Intelligent Rebalancing platform.
„Ve Ydistri jsme vyvinuli vlastní platformu na bázi snadno implementovatelného SaaS, která dokáže pracovat s již existující zásobou. Podle aktuální potřeby jsme schopni stávající neprodejné zásoby díky chytré redistribuci napříč pobočkovou sítí již během několika týdnů proměnit v zásoby zdravé a podobně dokáže IRP pomoci také s problémem nedostatků zboží. Nedostatek zboží totiž neznamená to, že se po zboží slehla zem. Nedostatek zboží na prodejnách je pouze ukazatelem, že zboží není tam, kde být má, v naprosté většině případů ho ale obchodník stále na skladě či jiné prodejně má, mnohdy o něm jen vůbec neví. Při správně mířené redistribuci tak IRP dokáže zásobu vybalancovat na obě strany a obrovským problémům způsobeným současným potížím do velké míry předejít,“ zakončuje Roland Džogan.
Ydistri a NejBusiness.cz
9. října 2022
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...