Role influencerů v posledních letech roste stejně jako počet těch, kteří se touto profesí dokáží uživit. Muži častěji komentují politiku a staví se tak do pozice autority, častěji zdůrazňují svoji profesionální práci a tvorbu, nebo třeba umění. Naopak ženy influencerky se častěji staví do role kamarádek a více kladou důraz na komunitu říká Marie Heřmanová z Národního institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (SYRI), která se na tuto oblast specializuje.
Heřmanová bude nyní v rámci SYRI zkoumat právě roli influencerů v politické komunikaci. „Během pandemie COVID-19 se velmi viditelně projevily různé symptomy informačního přehlcení, ve kterém žijeme. Mám na mysli rychlost komunikace, nemožnost je všechny v reálném čase ověřovat, důraz na emoce a identitu, který je vlastní sociálním sítím,“ uvedla Marie Heřmanová.
Vědci SYRI budou nyní nejen roli influencerů analyzovat. Jejich bádání nabídne poznatky, které bude možné aplikovat pro lepší zvládání budoucích krizí. Bude je zajímat, jak se různé expertní a konspirační obsahy šíří napříč českým mediálním prostorem, například jak diskurz tradičních médií ovlivňuje komunikaci mezi influencery či v různých online komunitách, a naopak, jaký vliv tyto diskuse mají na produkci i obsahy tradičních médií.
Heřmanová se ve svém dosavadní práci zabývala mj. fenoménem spirituálních influencerek, zajímajících se o různá ezoterická témata. V mnoha směrech se tato aktivita prolínala se světem pandemie. V podstatě se jednalo ze strany ženské části společnosti o hledání bezpečného prostoru, vytváření komunit mimo mainstreamové kanály.
„Je to pro spoustu žen prostor, kde když zmíní určitou pochybnost, například o očkování, setkají se nějakým druhem pochopení. Když by to samé napsaly na Twitter, tak se jim ta m seběhne spousta lidí, kteří je označí za biomatky a ezodivoženky a rovnou se jim vysmějí. Ta komunita funguje místo, kde se ženy cítí, že mohou komunikovat otevřeně a bezpečně. To ale zase vede k tomu, že se utvrzují ve svých názorech překrývajících se s konspiračními teoriemi,“ vysvětluje vědkyně.
Princip šíření konspirací má ale jedno společné. „Internetové prostředí má tu vlastnost, že v něm velmi rychle najdete ty, kteří vidí svět podobně jako vy. Lidi, které byste pravděpodobně nepotkali v offline světě,“ doplňuje Heřmanová.
SYRI a NejBusiness.cz
5. října 2022
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...
V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...
Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...