Role influencerů v posledních letech roste stejně jako počet těch, kteří se touto profesí dokáží uživit. Muži častěji komentují politiku a staví se tak do pozice autority, častěji zdůrazňují svoji profesionální práci a tvorbu, nebo třeba umění. Naopak ženy influencerky se častěji staví do role kamarádek a více kladou důraz na komunitu říká Marie Heřmanová z Národního institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (SYRI), která se na tuto oblast specializuje.
Heřmanová bude nyní v rámci SYRI zkoumat právě roli influencerů v politické komunikaci. „Během pandemie COVID-19 se velmi viditelně projevily různé symptomy informačního přehlcení, ve kterém žijeme. Mám na mysli rychlost komunikace, nemožnost je všechny v reálném čase ověřovat, důraz na emoce a identitu, který je vlastní sociálním sítím,“ uvedla Marie Heřmanová.
Vědci SYRI budou nyní nejen roli influencerů analyzovat. Jejich bádání nabídne poznatky, které bude možné aplikovat pro lepší zvládání budoucích krizí. Bude je zajímat, jak se různé expertní a konspirační obsahy šíří napříč českým mediálním prostorem, například jak diskurz tradičních médií ovlivňuje komunikaci mezi influencery či v různých online komunitách, a naopak, jaký vliv tyto diskuse mají na produkci i obsahy tradičních médií.
Heřmanová se ve svém dosavadní práci zabývala mj. fenoménem spirituálních influencerek, zajímajících se o různá ezoterická témata. V mnoha směrech se tato aktivita prolínala se světem pandemie. V podstatě se jednalo ze strany ženské části společnosti o hledání bezpečného prostoru, vytváření komunit mimo mainstreamové kanály.
„Je to pro spoustu žen prostor, kde když zmíní určitou pochybnost, například o očkování, setkají se nějakým druhem pochopení. Když by to samé napsaly na Twitter, tak se jim ta m seběhne spousta lidí, kteří je označí za biomatky a ezodivoženky a rovnou se jim vysmějí. Ta komunita funguje místo, kde se ženy cítí, že mohou komunikovat otevřeně a bezpečně. To ale zase vede k tomu, že se utvrzují ve svých názorech překrývajících se s konspiračními teoriemi,“ vysvětluje vědkyně.
Princip šíření konspirací má ale jedno společné. „Internetové prostředí má tu vlastnost, že v něm velmi rychle najdete ty, kteří vidí svět podobně jako vy. Lidi, které byste pravděpodobně nepotkali v offline světě,“ doplňuje Heřmanová.
SYRI a NejBusiness.cz
5. října 2022
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....
V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....
VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...