Bylinky a saláty z hydroponické zahrádky, která je umístěná na prodejní ploše hypermarketu na pražském Chodově, již zákazníci najdou v nabídce. Unikátní technologii, která je u nás v rámci maloobchodu použita vůbec poprvé, dodal český start-up GreeenTech. Pětipatrová hydroponická farma je plně automatizovaná.
Albert je tak prvním českým maloobchodníkem, který tuto technologii přímo v obchodě využívá. „Jako odpovědný obchodník se zajímáme o novinky na poli udržitelných technologií. Zavedením hydroponické farmy na prodejnu podporujeme hlavně lokálnost nabízených surovin. Inovativní technologie šetří vodu nutnou pro pěstování, a také uhlíkovou stopu. Nejvýraznější výhodu pro zákazníka spatřujeme v čerstvosti. Rostlina se sklízí přímo v prodejně, a díky tomu má výraznější chuť. Prodáváme ji i s kořínky, takže si ji zákazníci mohou doma vložit do vody a vydrží jim déle čerstvá,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace v obchodech Albert.
Rostliny ke zdravému růstu vyžadují ideální kombinaci světla a živin. Jednotlivé druhy se však v jejich potřebě liší. Tomu jsou uzpůsobena jednotlivá patra, která mají individuálně nastavené svícení. Jiné je také složení výživy ve vodě, které si plodina nasaje přes ponořené kořeny.
Zařízení šetří přírodní zdroje. „Úspora vody oproti běžnému způsobu pěstování činí až 95 procent. Voda s organickým roztokem se totiž rostlinám dávkuje přesně podle potřeby. Zbylá tekutina, kterou rostlina nevypije, putuje do úpravny vody a následně se opět využívá,“ vysvětluje Dmitrij Lipovskij, zakladatel společnosti GreeenTech, která řešení dodala. Český startup se zaměřuje na vývoj technologií pro indoor farmaření v městském prostředí.
Celkově jde o high-tech zařízení, které inteligentně a velmi vyváženě reguluje všechny aktivity v zahrádce. „Od počátku, kdy jsme na technologii pracovali, jsme vyvíjeli také vlastní svícení kvůli úspoře energie,“ dodává Lipovskij. Například v noci, kdy rostlinky spí, dochází i k útlumu systému. Navíc díky tomu, že se o růst bylinek starají moderní technologie, není potřeba postřiků ani GMO.
Zahrádka je umístěná v obchodě Albert v OC Westfield. „Chodovský hypermarket je pro nás oblíbeným místem testování novinek, protože naši zákazníci zde jsou otevřeni zkoušet nové věci. Doufáme, že se naše předpoklady naplní a nakupující novinku vyzkoušejí a budou se k ní opakovaně vracet, ať už z důvodu čerstvosti, kvality či úspory přírodních zdrojů při pěstování,“ uvádí Mareček.
Albert má nyní v nabídce hydroponicky pěstovanou bazalku, kopr, šťovík, mátu či červený salát. Prosklená konstrukce farmy stojí v sekci ovoce a zeleniny a hned vedle ní jsou umístěny výpěstky, z nichž mohou zákazníci vybírat.
Albert Česká republika, s.r.o. a NejBusiness.cz
2. října 2022
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...