Téměř 70 % českých řidičů sleduje testy pneumatik

Téměř 70 % českých řidičů sleduje testy pneumatik

Přibližně za měsíc začne opět platit povinnost mít na kolech svého auta zimní pneumatiky. Řidiče tedy čeká zajistit si včasné přezutí pneumatik, přičemž některé z nich také případný nákup nové sady zimních nebo celoročních pneumatik. Při výběru se téměř 70 % řidičů rozhoduje zejména podle výsledků odborných testů, které pravidelně zajišťuje například německý autoklub ADAC, rakouský ÖAMTC nebo známý motoristický časopis AutoBild. Společnost Continental vysvětluje, jak tyto testy probíhají a proč jsou důležité pro výběr té správné zimní pneumatiky.

Švédsko, Finsko nebo Švýcarsko – země, v nichž se nejčastěji testují nové zimní pneumatiky. Je to dáno příhodnými klimatickými podmínkami, vybaveností testovacích center i charakterem pozemních komunikací v daných zemích. „Ve švýcarském Ulrichenu mají k dispozici několik tras vedoucích horským terénem, s ostrými zatáčkami a velkým stoupáním. Zároveň je zde k dispozici také rozsáhlá plocha vojenského letiště, speciálně připravená pro další testovací disciplíny. To vše činí toto místo zcela ideálním pro testování,“ říká Aleš Langer, šéf Technického zákaznického servisu ve společnosti Continental Barum s.r.o.

Velké množství testovacích kritérií zajišťuje vysokou relevanci testů

Základ všech testů představuje měření délky brzdné dráhy na konkrétním povrchu, tedy na suchu, mokru a v případě zimních pneumatik především na sněhu a ledu. Dále se v testech zkoumají jízdní vlastnosti pneumatiky a její schopnosti reagovat na každodenní manévry, se kterými se řidič za volantem nejčastěji setká. „Akcelerace a prokluz kol, stabilita při řízení a vyhýbacích manévrech, ovladatelnost na mokru, aquaplaning, tendence jít s vozem do přetáčivého, respektive nedotáčivého smyku, vibrace nebo chování v limitních rychlostech – všechna tato kritéria se u pneumatiky testují, především z důvodu bezpečnosti, ale zároveň i kvůli celkovému jízdnímu komfortu, který by měla pneumatika řidiči poskytovat,“ vysvětluje Aleš Langer a dodává: „U zimních pneumatik se dále testuje spotřeba paliva (valivý odpor pneumatik), hlučnost nebo rychlost opotřebení, přičemž tato kritéria nemají takovou váhu a slouží spíše jako doplněk k hodnocení. U většiny testů je nejdůležitějším kritériem pro celkový výsledek chování pneumatiky na mokru a na sněhu, neboť právě tyto dva povrchy bývají během zimy nejčastější a například v testech německého autoklubu ADAC představují dohromady až 50 % celkového hodnocení.“

Testy zimních pneumatik probíhají takřka vždy pouze v noci, zhruba od desáté hodiny večerní do druhé hodiny ranní. Děje se tak kvůli stabilitě venkovní teploty i samotného povrchu, což je důležité zejména při testech na sněhu, aby byla zaručena co možná největší vypovídací hodnota testu.

Nejmodernější technologie vs. lidský faktor

Při testování zimních pneumatik se vždy počítá s rozdělením do dvou základních částí – tzv. objektivní a subjektivní. Objektivní část testů vychází z exaktních měření jednotlivých sad pneumatik v disciplínách, jakými jsou zmiňovaná brzdná dráha z určité rychlosti a na konkrétním povrchu, akcelerace, rovněž na určitou rychlost a v závislosti na povrchových vlastnostech, a ovladatelnost neboli rychlost průjezdu definovaným zatáčkovitým / kopcovitým úsekem. Během objektivní části se pracuje s mnoha moderními měřicími přístroji (například speciální GPS modul), jejichž data jsou poté pečlivě vyhodnocována.

Subjektivní část má naopak na starosti zkušený testovací pilot (jde často o bývalého závodníka), který bez toho, aniž by věděl, jaké pneumatiky má zrovna obuté na autě, hodnotí na základě vlastních pocitů na bodové škále 0 až 10 vlastnosti dané sady. Nejčastěji se opět hodnotí už zmiňovaná ovladatelnost, stabilita při řízení a při úhybných manévrech, trakce a další důležité aspekty, z nichž se skládá celkový dojem a hodnocení. „Jako testovací vůz bývá používán automobil vybavený silným motorem. To proto, aby bylo možné dostat testované pneumatiky během každé jízdní situace na jejich limit, respektive ještě trochu za něj,“ doplňuje Aleš Langer.

Zařízení AIBA jako budoucnost testování pneumatik

Zkratkou AIBA neboli Automated Indoor Braking Analyzer je nazváno první plně automatické zařízení pro testování pneumatik na světě, které patří do testovacího portfolia společnosti Continental. Zařízení AIBA se nachází v areálu Contidromu nedaleko německého Hannoveru, kde sídlí i samotná společnost, a jeho unikátnost spočívá v možnosti testování bez ohledu na venkovní počasí, bez vlivu lidského faktoru, neboť vozidlo jezdí bez testovacího řidiče a dalších externích vlivů. Díky tomu je dosaženo maximální přesnosti výsledků při konstantních podmínkách. Další výhodou je časová flexibilita, neboť testy lze provádět doslova 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, 365 dní v roce. Podle odborníků bude tento typ testování v budoucnu převažovat a měl by plně nahradit některé venkovní testy.

Zdroj informací

Continental Barum s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

29. září 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

2. března 2024

AČCKA: Cestující autem tvoří 13 % rezervací u CK/CA

Na letní dovolenou do zahraničí cestují čeští turisté nejčastěji autem (48 %), dále letecky (41 %),...

Reklama

Page generated in 1.3519 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál