Ochrana životního prostředí se postupně stává prioritou číslo jedna snad ve všech oblastech podnikání. A právě sílící tlak na udržitelnost nutí reagovat a přizpůsobovat se trendu i v oblasti obalového průmyslu. Reakcí na zájem společností jít udržitelnou cestou může být právě kompostovatelné balení, které se stává trendem v ekologickém balení.
„Obal je, a stále bude, nedílnou součástí našich životů. Téměř všechno zboží, které denně využíváme se prodává zabalené,” říká Gabriela Fabianová, generální ředitelka společnosti RAJA. „Výrobci a distributoři si ale uvědomují zvyšující se zájem o životní prostředí, to ilustruje i zvýšená poptávka po ekologických alternativách balicího materiálu,” dodává.
O obalu se říká, že je kompostovatelný, pokud může být za určitých podmínek jako je např. teplota, kyslík nebo vlhkost zničen v mikroorganismech nebo minerálních složkách. Charakteristiky kompostovatelných obalů jsou definovány evropskou normou EN 13432.
Musí tedy splňovat určité požadavky, jakými jsou například rozložit se z devadesáti procent na zbytky menší než dva milimetry během dvanácti týdnů. Produkt nesmí mít negativní vliv na kvalitu kompostu a nesmí překročit maximální obsah těžkých kovů (měď, zinek, rtuť, nikl atd.) a minerálních solí (fosfor, dusík, hořčík atd.). Kompostovatelné obaly jsou vyrobeny z materiálů z obnovitelných zdrojů. Produkty na biologické bázi, které se obecně používají při jejich výrobě, jsou z rostlinných zdrojů jako je kukuřičný škrob nebo cukrová třtina. Příkladem takového obalu jsou fólie RAJAAIR vyrobeny z 35% bramborového škrobu, které se nabízí ve variantě standard, s malými nebo velkými bublinami.
Kompostovatelné obaly nabízejí mnoho výhod, ekologických i sociálních. „V dnešní době je pro většinu společností ekologické myšlení samozřejmostí. A tak už využívání obalů například z petrochemického plastu, jak tomu bylo v minulosti, není populární. Použitím kompostovatelných obalů společnost dosáhne přesahu, kdy v očích spotřebitelů citlivých na dopady životního prostředí produkt získá přidanou hodnotu a povýší společnost na úroveň ekologicky odpovědné značky, což s sebou přináší pozornost stále více spotřebitelů.” říká Gabriela Fabianová, generální ředitelka společnosti RAJA. Podle studie Ipsos vnímá 72 % spotřebitelů odpovědnost a udržitelnost firem jako přidanou hodnotu jejich produktů či služeb a 44 % ji považuje za důležitý aspekt při nákupu. A proto volba ekologických obalů je pro společnost silnou devízou, zejména kvůli rostoucím ekologickým požadavkům nových generací spotřebitelů.
Volba používání ekologicky odpovědných obalů je krok jak přispět k ochraně životního prostředí. Zajištěním likvidace obalů prostřednictvím kompostu se snižuje uhlíková stopa, objem vyhozeného odpadu a přispívají ke snížení znečištění vody, půdy a ovzduší.
„Kompostovatelné obaly jsou ve většině případů dražší než neekologické obaly. Přesto je pozitivní návratnost investic skutečná. Zavázat se k životnímu prostředí tím, že se společnost rozhodne pro ekologické obaly, může ovlivnit prodej. Pro zákazníky, které je ekologický směr myšlení zásadní, se stává produkt v kompostovatelném balení atraktivní.
Díky inovativnímu balení se pak značka odlišuje od ostatních. Vzhledem k tomu, že obaly jsou nyní důležitým faktorem při nákupu, je pak volba ekologické cesty odměněna loajalitou a akvizicí nových zákazníků .” říká Gabriela Fabianová, generální ředitelka společnosti RAJA. Podobně není překážkou ani cena obalů, protože podle studie Ipsos 65 % dotázaných uvedlo, že jsou zákazníci ochotni zaplatit více, pokud budou potraviny baleny do kompostovatelných obalů.
Materiály používané při navrhování kompostovatelných obalů pocházejí převážně z rostlinných materiálů. Patří mezi ně:
Kukuřičný škrob: obnovitelný, biologicky odbouratelný a kompostovatelný kukuřičný škrob má všechny vlastnosti požadované k tomu, aby byl na vrcholu žebříčku. Tento materiál se často používá pro balení potravin, ale také při výrobě kompostovatelných pytlů na odpadky.
Bramborový škrob: bramborový škrob smíchaný s vodou umožňuje získat neznečišťující, biologicky odbouratelný a kompostovatelný plast z biozdrojů.
Cukrová třtina: vláknitý zbytek z cukrové třtiny používaný k výrobě kompostovatelných obalů je známý jako „bagasa“. Získává se po extrakci šťávy.
Bambusová vláknina: používá se zejména při výrobě táců na jídlo, bambusová vláknina je také kompostovatelným materiálem, který lze použít jako hnojivo.
Tráva: suchá vlákna z trávy se rozemelou a přimíchávají se do kaše ze sběrového papíru. Papír z trávy lze použít v různých oblastech - obaly na potraviny, kosmetiku, cukrovinky i elektroniku.
Obaly, které splňují standardy kompostování, jsou označeny jako „kompostovatelné obaly“. Existují dva způsoby kompostování, a to průmyslově nebo v domácnosti. Kompostovatelné produkty poznáte podle označení OK Compost, nebo Ok Compost Home. Tyto certifikace distribuuje TÜV AUSTRIA a splňují platné evropské normy. Produkty s logem OK Compost lze kompostovat v průmyslovém kompostovacím centru. Neměly by se proto dávat do běžného kompostéru. To je vysvětleno skutečností, že vyžadují vyšší a konstantní teplotu, zajišťující proces biologického rozkladu. Aby došlo k rozkladu obalů, průmyslové kompostovací centrum musí udržovat teplotu kompostu mezi 55° a 60°C.
RAJAPACK s.r.o. a NejBusiness.cz
19. září 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....