Kompostovatelné obaly jako nový trend v ekologickém balení

Kompostovatelné obaly jako nový trend v ekologickém balení

Ochrana životního prostředí se postupně stává prioritou číslo jedna snad ve všech oblastech podnikání. A právě sílící tlak na udržitelnost nutí reagovat a přizpůsobovat se trendu i v oblasti obalového průmyslu. Reakcí na zájem společností jít udržitelnou cestou může být právě kompostovatelné balení, které se stává trendem v ekologickém balení.

„Obal je, a stále bude, nedílnou součástí našich životů. Téměř všechno zboží, které denně využíváme se prodává zabalené,” říká Gabriela Fabianová, generální ředitelka společnosti RAJA. „Výrobci a distributoři si ale uvědomují zvyšující se zájem o životní prostředí, to ilustruje i zvýšená poptávka po ekologických alternativách balicího materiálu,” dodává.

Co je kompostovatelné balení?

O obalu se říká, že je kompostovatelný, pokud může být za určitých podmínek jako je např. teplota, kyslík nebo vlhkost zničen v mikroorganismech nebo minerálních složkách. Charakteristiky kompostovatelných obalů jsou definovány evropskou normou EN 13432.

Musí tedy splňovat určité požadavky, jakými jsou například rozložit se z devadesáti procent na zbytky menší než dva milimetry během dvanácti týdnů. Produkt nesmí mít negativní vliv na kvalitu kompostu a nesmí překročit maximální obsah těžkých kovů (měď, zinek, rtuť, nikl atd.) a minerálních solí (fosfor, dusík, hořčík atd.). Kompostovatelné obaly jsou vyrobeny z materiálů z obnovitelných zdrojů. Produkty na biologické bázi, které se obecně používají při jejich výrobě, jsou z rostlinných zdrojů jako je kukuřičný škrob nebo cukrová třtina. Příkladem takového obalu jsou fólie RAJAAIR vyrobeny z 35% bramborového škrobu, které se nabízí ve variantě standard, s malými nebo velkými bublinami.

Jaké jsou ale výhody kompostovatelných obalů?

Kompostovatelné obaly nabízejí mnoho výhod, ekologických i sociálních. „V dnešní době je pro většinu společností ekologické myšlení samozřejmostí. A tak už využívání obalů například z petrochemického plastu, jak tomu bylo v minulosti, není populární. Použitím kompostovatelných obalů společnost dosáhne přesahu, kdy v očích spotřebitelů citlivých na dopady životního prostředí produkt získá přidanou hodnotu a povýší společnost na úroveň ekologicky odpovědné značky, což s sebou přináší pozornost stále více spotřebitelů.” říká Gabriela Fabianová, generální ředitelka společnosti RAJA. Podle studie Ipsos vnímá 72 % spotřebitelů odpovědnost a udržitelnost firem jako přidanou hodnotu jejich produktů či služeb a 44 % ji považuje za důležitý aspekt při nákupu. A proto volba ekologických obalů je pro společnost silnou devízou, zejména kvůli rostoucím ekologickým požadavkům nových generací spotřebitelů.

Environmentální i finanční výhody

Volba používání ekologicky odpovědných obalů je krok jak přispět k ochraně životního prostředí. Zajištěním likvidace obalů prostřednictvím kompostu se snižuje uhlíková stopa, objem vyhozeného odpadu a přispívají ke snížení znečištění vody, půdy a ovzduší.

„Kompostovatelné obaly jsou ve většině případů dražší než neekologické obaly. Přesto je pozitivní návratnost investic skutečná. Zavázat se k životnímu prostředí tím, že se společnost rozhodne pro ekologické obaly, může ovlivnit prodej. Pro zákazníky, které je ekologický směr myšlení zásadní, se stává produkt v kompostovatelném balení atraktivní.

Díky inovativnímu balení se pak značka odlišuje od ostatních. Vzhledem k tomu, že obaly jsou nyní důležitým faktorem při nákupu, je pak volba ekologické cesty odměněna loajalitou a akvizicí nových zákazníků .” říká Gabriela Fabianová, generální ředitelka společnosti RAJA. Podobně není překážkou ani cena obalů, protože podle studie Ipsos 65 % dotázaných uvedlo, že jsou zákazníci ochotni zaplatit více, pokud budou potraviny baleny do kompostovatelných obalů.

Typy materiálů vhodné pro kompostovatelné obaly

Materiály používané při navrhování kompostovatelných obalů pocházejí převážně z rostlinných materiálů. Patří mezi ně:

Kukuřičný škrob: obnovitelný, biologicky odbouratelný a kompostovatelný kukuřičný škrob má všechny vlastnosti požadované k tomu, aby byl na vrcholu žebříčku. Tento materiál se často používá pro balení potravin, ale také při výrobě kompostovatelných pytlů na odpadky.

Bramborový škrob: bramborový škrob smíchaný s vodou umožňuje získat neznečišťující, biologicky odbouratelný a kompostovatelný plast z biozdrojů.

Cukrová třtina: vláknitý zbytek z cukrové třtiny používaný k výrobě kompostovatelných obalů je známý jako „bagasa“. Získává se po extrakci šťávy.

Bambusová vláknina: používá se zejména při výrobě táců na jídlo, bambusová vláknina je také kompostovatelným materiálem, který lze použít jako hnojivo.

Tráva: suchá vlákna z trávy se rozemelou a přimíchávají se do kaše ze sběrového papíru. Papír z trávy lze použít v různých oblastech - obaly na potraviny, kosmetiku, cukrovinky i elektroniku.

Způsoby kompostování kompostovatelných obalů a jejich označení

Obaly, které splňují standardy kompostování, jsou označeny jako „kompostovatelné obaly“. Existují dva způsoby kompostování, a to průmyslově nebo v domácnosti. Kompostovatelné produkty poznáte podle označení OK Compost, nebo Ok Compost Home. Tyto certifikace distribuuje TÜV AUSTRIA a splňují platné evropské normy. Produkty s logem OK Compost lze kompostovat v průmyslovém kompostovacím centru. Neměly by se proto dávat do běžného kompostéru. To je vysvětleno skutečností, že vyžadují vyšší a konstantní teplotu, zajišťující proces biologického rozkladu. Aby došlo k rozkladu obalů, průmyslové kompostovací centrum musí udržovat teplotu kompostu mezi 55° a 60°C.

Zdroj informací

RAJAPACK s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

19. září 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

Reklama

Page generated in 1.687 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál