Jak efektivně využívat skladovací kapacity?

Jak efektivně využívat skladovací kapacity?

Při ceně skladovacích prostor, vlastních i pronajatých, a rostoucím množství zboží, které přes ně proudí, se každý centimetr počítá. Tato místa nemají jeden univerzálně správný systém skladování, proto je důležité dobře plánovat již před výstavbou a myslet na budoucí využití tak, aby šlo o řešení efektivní.

Každý druh podnikání i jednotlivé obchody mají rozdílné skladovací potřeby s ohledem na druh zboží, jeho obrátkovost, sezónnost, velikost a další parametry. Podstatné však vždy je, aby místa byl dostatek, produkty byly uloženy přehledně, snadno a dobře přístupné, nebyly nebezpečné pro obsluhu a nemohly poškodit další uskladněné zboží. Pavel Křížek, ředitel logistiky Geis CZ, přibližuje své zkušenosti: „Jiné nastavení procesů má internetový obchod, který denně zasílá přímo koncovým zákazníkům a jiný zase firma, která zásobuje výrobu jiné společnosti, mají mezi sebou tedy B2B vztah. Ale i u firem ze stejného oboru jsou někdy rozdíly velké s ohledem na jejich zboží.“

Aby bylo možné správně navrhnout a efektivně spravovat a provozovat skladovací prostory, je nutné zamyslet se nad řadou faktorů.

1. Zaměření na koncového zákazníka (B2C společnost), zaměření na firmy (B2B společnost)

Rozdělení zaměření podnikání na konečné zákazníky nebo firmy obvykle predikuje to, jak se bude se zbožím manipulovat.

Když je firma zaměřena na koncového zákazníka, často se jedná o pohyb jednotlivých kusů zboží. Manipulanti i technika musí být rychlí, mají hodně menších objednávek – klidně i stovky a tisíce denně. Zboží musí být pro pickery snadno dosažitelné, tomu se prostory a umístění zboží přizpůsobují. Ve těchto skladech se často pohybuje mnoho lidí a menších vozíků, simultánně probíhá i příjem zboží.

Geis pro svého zákazníka dm drogerie markt přizpůsoboval i layout skladu dle předem určených skladových oblastí, aby odpovídaly oblastem, které dm drogerie sama používá. Zjednodušil se tím příjem zboží a eliminovaly zbytečné pohyby s produkty. Zboží z přivezených palet je vždy zařazeno do určité oblasti – například produkty dětské hygieny, potřeby pro zvířata a další. Taková paleta je dovezena do skladu na místo, kde je uskladněna stejná skupina zboží. Přijaté zboží tedy není nutné rozvážet po celém skladu do správných polic.

V případě B2B společností se obvykle manipuluje s větším množstvím zboží – často jde o kartony a celé palety. Denně se jedná spíše o desítky objednávek. Zboží běžně nebývá umístěno v nižších úrovních přímo u země, a tak se více využívá manipulační technika k jeho dosažení.

2. Regálové systémy

Součástí efektivního využívání skladového prostoru je správně zvolený regálový systém. Všeobecně platí, že chceme skladovat co nejméně vzduchu a co nejvíce zboží. Nesmíme však zapomínat na prostor pro manipulaci s produkty.


U B2C obchodníků vždy uvažujeme nad variantou regálu policového, který je vhodný pro snadné pickování. Je jich celá řada: standardní, poschoďový, posuvný a mnoho dalších. Konkrétní výběr vždy záleží na daném druhu zboží, jeho obrátkovosti, výšce, servisu, který požaduje klient…

Sklad pro B2B firmy většinou využívá paletové regály s přístupem ke každému paletovému místu zvlášť. Mezi každým regálem je ulička, jejíž šířka se řídí druhem techniky, respektive jejím rádiusem pro zaskladnění a vyskladnění palety. Systémy v B2B skladech bývají sofistikovanější, tím pádem i dražší.

Univerzální řešení regálových systémů lze vidět v multiuser skladech, tedy ve skladech, kde se uchovává zboží pro různé klienty z různých oborů. Bývají tam širší uličky (obvykle 3 m), ve kterých jezdí retraky a produkty jsou umístěny v paletových regálech.

3. Manipulační technika

Tak jako regálové systémy, tak i manipulační technika výraznou mírou přispívá k celkové efektivitě využitelnosti prostoru ve skladě. Zatímco standardní čelní vozíky někdy potřebují pro manipulaci až 4 metry, moderní vozíky VNA (very narrow aisle) pracují v uličce široké méně než 2 metry. Prostřední cestou je zmíněný retrak vozík.

Geis ve svých skladech a logistických centrech využívá velké množství a různé druhy vozíků, vláčků, popřípadě speciálně vyrobených pickovacích vozíků a to tak, aby vždy byla zajištěna maximální efektivita provozu včetně optimalizace nákladů. Ze svého zázemí tedy vždy vybírá takovou manipulační techniku, která se pro dané zboží a klienta hodí nejvíce.

4. Skladový software

Warehouse management system (WMS), tedy skladový software monitoruje a řídí každodenní provoz ve skladu. Nepřímo se tedy také podílí na celkové efektivitě. Neorganizovaný sklad bez WMS potřebuje více techniky a personálních kapacit, což negativně ovlivňuje využitelnost prostoru.

Geis u všech svých zákazníků nasazuje vlastní IT řešení a u velkých klientů jej zároveň propojuje s jejich interními systémy. U menších klientů Geis využívá své standardní IT řešení pro Multi-User Warehouse, zjednodušeně řečeno „krabicové řešení“. Umožňuje datovou komunikaci mezi klientem a Geis v rámci standardních logistických procesů. V letošním roce navíc Geis přichází s úplně novým řešením WMS, které bude sice standardizované, ale zároveň snadno přizpůsobitelné potřebám každého klienta. Velkou výhodou tohoto nového systému je nezávislost na odvětví.

5. Automatizace procesů

Dopravníky, páternostery, prstové a rukavicové skenery a celkově automatizace různých dílčích procesů mohou výrazně zlepšit nejen samotný tok materiálu, ale také celkové uspořádání skladu.

Dopravníky využívá Geis například v logistickém projektu s dětským zbožím babymarkt.de. Zjednodušeně řečeno tato technologie ušetří čas, který zaměstnanci skladů tráví chozením z místa na místo. Člověk tak nechodí za zbožím, ale zboží je dopraveno k němu.

„Pick by voice“ je dlouhodobě osvědčená technologie, která pomáhá vychystávání a expedici zboží, zejména ve skladech s širokým sortimentem. Stejně jako u skenerů není třeba žádných papírových dokladů a pracovníci mají volné ruce pro práci se zbožím.

Logistický provider Geis se vždy snaží najít optimální a nákladově efektivní řešení na míru každému klientovi. Pavel Křížek k tomu dodává: „Ne vždy je nutné využívat nejmodernější technologie, jejichž náklady se nikdy nevrátí a zákazník za ně platí zbytečně moc. Spolu s klienty vždy hledáme takové řešení, které splní jejich požadavky včetně nákladů. Stále ještě jsou tu lidé, zaměstnanci ve skladech, na které se spoléháme, a ne vždy je potřeba plně automatizovaný a robotizovaný proces.“ Cílem robotizace a automatizace ve skladech je podle Křížka mimo zvýšení efektivity i odstranění stereotypní a těžké lidské práce. Tyto činnosti budou v maximální možné míře vykonávat stroje a pracovníci přesunou své úsilí do kreativnějších oblastí.

Zdroj informací

Geis CZ s.r.o. a NejBusiness.cz

Datum

13. září 2022

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

Reklama

Page generated in 1.076 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál