Cestovní ruch po dvouletém útlumu ožil

Cestovní ruch po dvouletém útlumu ožil

Odvětví cestovního ruchu zažívá po dvou letních sezónách poznamenaných pandemií covid-19 výrazně vyšší zájem. Již ve druhém čtvrtletí letošního roku zaznamenala česká ubytovací zařízení příjezd celkem 5 milionů hostů, tedy o 229 % více než ve stejném období v minulém roce. Podle Světové organizace cestovního ruchu by se měla celosvětová mezinárodní osobní doprava letos meziročně zvýšit o 30–78 %. Odborníci z poradenské skupiny Moore Global poukazují na fakt, že v oblasti cestovního ruchu dochází z pohledu fúzí a akvizic ke konsolidaci. Lepším výsledkům v celém odvětví brání zejména nedostatek pracovních sil, se kterým se potýká většina poskytovatelů služeb. To urychluje digitalizaci služeb. V blízké době však hrozí další útlum kvůli vysoké míře inflace a blížící se ekonomické recesi.

Kvůli pandemii přišlo v roce 2020 o práci v oblasti cestovního ruchu celosvětově 62 milionů zaměstnanců. V roce 2021 pak počet zaměstnanců opět vzrostl, ale pouze o 18,2 milionů. „Po dvou covidových rocích jsme zažili první léto, které nebylo poznamenáno protipandemickými opatřeními. To má přirozeně za následek znovunastartování turismu, byť Češi letos volili především zahraniční destinace. Celé odvětví se prakticky celé léto potýkalo s následky pandemie, a to především právě kvůli nedostatku pracovních sil. To bylo zřejmé především v letecké dopravě, nedostatek personálu zapříčiňuje dříve nevídanou míru zpožděných i zrušených letů,“ popisuje situaci partner poradenské skupiny Moore Czech Republic Václav Škapa.

Ještě v roce 2019 pracovalo v českém cestovním ruchu téměř 240 tisíc lidí, a na celkové zaměstnanosti se tak podílel bezmála 4,5 %. V roce 2020 byl zaznamenán meziroční pokles zaměstnanosti o více než 17 tisíc osob. „Pandemie změnila český trh práce k nepoznání a o cestovním ruchu to platí obzvláště. Velké množství těch, kdo přišli o práci, si našlo zaměstnání v jiném oboru a k práci v cestovním ruchu, ale také návazných oborech, jako je gastronomie, se již nehodlá vrátit kvůli velké nejistotě, která v tomto sektoru stále panuje,“ komentuje Radovan Hauk, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Nástup samoobslužných hotelů

Podle odborníků z poradenské skupiny Moore Global bude jedním z dílčích řešení nedostatku zaměstnanců v cestovním ruchu zřizování automatizovaných hotelů. „Technologie bude hrát v budoucnosti hotelů mnohem významnější roli. Je pravděpodobné, že uvidíme roboty v restauracích, více samoobslužných řešení a aplikace takřka na všechno. Hotely budou využívat technologie jako kompenzaci za 60 milionů zaměstnanců, o které cestovní ruch přišel,“ vysvětluje Márton Takács ze skupiny Moore Global.

„Budoucností ubytovacích zařízení je digitalizace. Snažíme se automatizovat jednoduché pracovní úkony, které našim zaměstnancům zabírají čas. Ti se potom mohou více věnovat našim hostům a být jim stále k dispozici. Letos jsme například otevřeli nový hotel v centru Prahy, který disponuje samoobslužnou recepcí. Na dalších hotelech se zase hosté setkají s roboty, kteří rozvážejí pití a jídlo nebo uklízí pokoje,“ doplňuje ředitel obchodní strategie hotelové sítě OREA Hotels & Resorts Jiří Fontana. Samoobslužné hotely, jako je zmiňovaný OREA Place Charles Bridge, se s výjimkou úklidu, který nelze plně robotizovat, obejdou zcela bez personálu.

„Pokoj v samoobslužném hotelu si hosté objednávají přes web a celý ubytovací proces od check-inu až po check-out pak probíhá online. I když vše probíhá online??, s hostem jsme stále v kontaktu a jsme schopni mu pobyt zpříjemnit plnohodnotným servisem. Digitalizace tedy nijak nesníží kvalitu či množství poskytovaných služeb. Díky absenci personálu se navíc snižují provozní náklady, a tím pádem i samotná cena pokoje,“ dodává Jiří Fontana.

Postpandemická konsolidace

V době pandemických restrikcí byl pro poskytovatele služeb v cestovním ruchu klíčový přístup ke kompenzacím ztrát poskytovaným z veřejných rozpočtů. Velká část poskytovatelů totiž nedisponovala úsporami pro překlenutí náročného dvouletého období. „Pro udržení podnikání byly důležité dostatečné finanční rezervy nebo kapitálová podpora ze strany vlastníků. Na trhu fúzí a akvizic nyní dochází ke standardní postkrizové konsolidaci, kdy nejodolnější subjekty s dostatečnou kapitálovou základnou kupují skomírající konkurenci,“ uvádí partner poradenské skupiny Moore Czech Republic Václav Škapa a dodává, že se zároveň vytváří prostor pro vstup nových hráčů. „Situaci však rozhodně nelze označit za stabilizovanou, takže investoři stále pracují s poměrně vysokými rizikovými přirážkami. Tuzemský trh má navíc svá specifika, dlouhodobější dopady budou mít spíše aktuální vlivy – rostoucí ceny energií a klesající reálné příjmy domácností.“

 

Zdroj informací

Moore Czech Republic s.r.o a NejBusiness.cz

Datum

2. září 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

Reklama

Page generated in 1.1581 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál