Zlepšení průjezdnosti hlavního železničního koridoru mezi Děčínem a Bad Schandau, vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan nebo zlepšení regionálního spojení. To byla hlavní témata setkání českého ministra dopravy Martina Kupky a jeho saského protějšku Martina Duliga v Königsteinu nedaleko Drážďan. Oba ministři jednali také o probíhajícím českém předsednictví v Radě EU nebo spolupráci při zavádění inovací v dopravě.
„Klíčovou zprávou dneška je, že nám německá strana vyšla vstříc a upravila harmonogram prací na modernizaci železniční trati mezi Děčínem a Bad Schandau. Jde o hlavní kapacitní přechod mezi Česko republikou a Německem pro nákladní i osobní dopravu na železnici. Probíhající stavební práce tu zásadně omezují provoz a hrozilo, že dopravci by tady museli čelit komplikacím další tři roky. Německý správce železniční infrastruktury ale už v prvním pololetí příštího roku výrazně navýší kapacitu. Do urychlení prací a změny harmonogramu investuje 40 miliónů eur. Místo současných 99 nákladních vlaků denně tudy bude moci projet až 147 nákladních souprav,“ uvedl po jednání ministr Martin Kupka. Tato změna výrazně pomůže i osobní dopravě a posílí i Solidarity Lanes pro snazší dovoz produktů a surovin z Ukrajiny.
Důležitým bodem jednání byla plánovaná vysokorychlostní trať (VRT) z Prahy do Drážďan přes Ústí nad Labem. Díky vybudování tohoto spojení by se zkrátila doba jízdy vlakem mezi českou a saskou metropolí na jednu hodinu. Sasko podpořilo ČR v jejím úsilí zařadit úsek Ústí nad Labem – Heidenau do hlavní sítě celoevropských spojení TEN-T.
Ministři jednali také o možnostech, jak zlepšit regionální železniční spojení obou zemí. Mluvili hlavně o vybudování nového propojení českého Rumburku s německým Seifhennersdorfem, kde na saské straně probíhá studie proveditelnosti. „Vnímáme velkou místní poptávku po zlepšení tohoto spojení. Jsem rád, že v příštím roce by měla mít saská strana hotovu studii proveditelnosti na svou část úseku, na kterou budeme moci navázat kroky na naší straně,“ řekl k tématu ministr Kupka.
Martin Kupka a Martin Dulig spolu debatovali rovněž o plavbě na Labi nebo o vzájemné spolupráci v digitalizaci a inovacích v dopravě. Oba politici zdůraznili, že příští rok bude vyhlášena první výzva na podporu společných projektů v aplikovaném výzkumu. Ta pomůže spolupráci výzkumných institucí a firem a také pomůže navázat důležitá partnerství a přinese výsledky použitelné jak v České republice, tak v Sasku.
Na program jednání se dostalo také právě probíhající předsednictví České republiky v Radě EU nebo společný projekt výměnných stáží. Ministr Kupka na závěr setkání pozval svého saského kolegu na dvě akce konané v České republice. Konkrétně jde o Dny městské mobility, které se uskuteční letos v září v Brně a také na Světový silniční kongres PIARC v říjnu příštího roku v Praze.
Ministerstvo dopravy ČR a NejBusiness.cz
19. srpna 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....