Je to poprvé v historii, kdy Ministerstvo práce a sociálních věcí zvyšuje hodnotu stravného na pracovních cestách nikoli od nového kalendářního roku, ale v jeho průběhu. Donutila ho k tomu vysoká inflace.
Horní hodnota stravného na pracovních cestách bude od 20. 8. 2022 142 korun na den. Spolu s „dietami“ roste i částka, při které je stravenka pro zaměstnance i zaměstnavatele z hlediska zdanění nejvýhodnější. Nově to je 180 korun. V případě stravovacího paušálu se pak denní limit zvyšuje na 99,40 Kč. „Jde o změnu, která vyplývá z platné legislativy a ta říká, že stravné na služebních cestách se upravuje tehdy, jakmile se podle údajů Českého statistického úřadu cena ve veřejném stravování ode dne účinnosti poslední úpravy zvýší, nebo sníží alespoň o 20 procent,“ vysvětluje Martina Machová, personální ředitelka Sodexo Benefity.
Podle údajů Českého statistického úřadu za červen 2022 došlo ke zvýšení cen ve veřejném stravování o 20,19 %. Nárůst cen tak přesahuje zákonem vymezených 20 %. Inflace jako celek v červnu vystoupala na 17,2 % a v posledních třech měsících se drží na nejvyšší úrovni od prosince 1993. Nejvýrazněji už více než rok zdražují potraviny a energie, což jsou položky, které se do veřejného stravování promítají nejvíce.
Používání stravenek, ať už ve formě papírových poukázek nebo karet, se řídí zákoníkem práce a zákonem o daních z příjmů a pro zaměstnavatele jsou daňově uznatelným nákladem. Od letošního 20. 8. si firmy odečtou z daní nejvíce, když zaměstnancům pořídí stravenky v již zmiňované hodnotě 180 korun na den.
„Zákon o dani z příjmů umožňuje firmám odečíst si z daní maximálně 55 procent z ceny stravenky. Zbývající část si často doplácí zaměstnanci, firmy ale pochopitelně mohou svým lidem uhradit i vyšší částku, ovšem už bez slevy na dani na straně zaměstnavatele. Zaměstnanec ale ze stravenek žádné daně ani pojistné neodvádí,“ zdůrazňuje Machová a dodává: „Díky daňovému zvýhodnění jsou tudíž stravenky o čtvrtinu výhodnější, než kdyby zaměstnanci dostali o stejnou částku vyšší mzdu. Podle mého názoru je to spolu s příspěvkem na volnočasové benefity dobrý nástroj, jak firmy mohou svým zaměstnancům v této nelehké době pomoci, a přitom minimalizovat dopady do svého hospodaření.“
Stravenky jsou spolu se závodním stravováním vůbec nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem. V České republice je aktuálně využívá 1,5 milionu zaměstnanců a roste podíl těch, kteří místo papírových stravenek mají stravenkové karty. Pravdou ovšem je, že menší část firem stravné pravidelně valorizuje. Podle dotazníkové šetření, které v březnu letošního roku pro Sodexo Benefity realizovala agentura Ipsos, tak každoročně činí jen 17,6 % zaměstnavatelů. Dalších 24 % ho pak navyšuje pravidelně, ale v delších intervalech než rok. „Z výzkumu rovněž vyplývá, že 56 % firem hodlá letos příspěvek na stravování zachovat ve stejné výši jako v roce 2021,“ připomíná Machová a dodává, že 64 % lidí dostává od zaměstnavatele na stravování 109 a méně korun na den. „Zaměstnavatelé tak plného daňového potenciálu stravenky rozhodně nevyužívají,“ uzavírá.
Pozn.: Výzkum byl realizován v březnu 2022 a zúčastnilo se ho 500 respondentů (300 zaměstnanců a 200 zaměstnavatelů).
Sodexo s.r.o. a NejBusiness.cz
19. srpna 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....