Identity Management (IdM) je centralizovaná správa digitální identity v IT systémech. Umožňuje správným osobám přístup ke správným zdrojům, ve správný čas, ze správných důvodů a s plnou evidencí. IT systémy jsou typicky heterogenní on-premise nebo v cloudu.
„Správa identity je typicky prováděna zásahem administrátora v IdM nebo automatizovanými procesy IdM,“ říká Lukáš Cirkva, CEO společnosti BCV Solutions.
Hned na začátku je vhodné vysvětlit pojmy „identita“ a „identity manager“. Pod pojem digitální identita se v IT sektoru využívá jakékoliv elektronická reprezentace osoby, ale i jiného elektronického zařízení (například účet, fotografie, token nebo certifikát).
Identity Manager je software, nástroj, který zajišťuje identity management. Jedná se o procesní nástroj, který má komunikační rozhraní do mnoha spravovaných systémů. Identity Manager integruje spravované systémy.
V rámci Identity Manageru fungují synchronizační nástroje, díky kterým je umožněn přenos dat. Dále pak je součástí reportovací funkce, auditní funkce a součástí je i uživatelské rozhraní, díky kterému je umožněna delegace odpovědnosti za konkrétní úkoly na konkrétní uživatele.
Zajímá vás, které konkrétní problémy IdM pomáhá řešit? Pojďme se na ně společně podívat.
Automatizace rutinních procesů – díky IdM se mohou automatizovat rutinní procesy při jednotlivém řízení identit, což ulevuje administrátorům od rutinních procesů. Například vyřizování nástupu do pracovního poměru je mnohdy výrazně usnadněno.
Delegace oprávnění – nadřízení žádají a schvalují přístupy do CRM. Není třeba čekat na schválení administrátorů. „Nadřízení mají přehled o konkrétních přístupech svých podřízených. Mají možnost jednotlivé přístupy do systémů měnit dle potřeby bez zásahu IT. Mohou i resetovat hesla v případech, kdy je zaměstnanci třeba zapomenou,“ říká Lukáš Cirkva z BCV Solutions.
Bezpečnost – díky IdM předejdete nepřehlednosti v případě neaktivních účtů – kupříkladu bývalých zaměstnanců. Již se nestane, že pracovník po ukončení smlouvy má stále přístupy do systému a může si odnést data.
Evidence – IdM eviduje konkrétní operace nad účty, eviduje jejich práva. Získáte rychle podklady pro audity IT.
V rámci Identity Managementu je možné spravovat různé typy účtů. Pro každou skupinu účtů lze nastavit různé procesy – je možné nastavit konkrétní práva i povinnosti. Do základní skupiny účtů patří následující:
Technické, popřípadě servisní účty – to jsou účty administrátorské anebo účty aplikací.
Zaměstnanecké účty – obvykle identita vzniká začátkem smluvního úvazku, který je načten do IdM z personalistiky.
Účty pro externisty – externisty mohou být dodavatelé, studenti, zákazníci aj.
BCV Solutions a NejBusiness.cz
17. srpna 2022
Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...
Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....
Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...
Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....
Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...
Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...
Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...
Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...
Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...
Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...