Dva roky pandemie změnily pohled mnoha žen na jejich kariérní život. Plných 25 % pracujících žen dle studie publikované McKinsey Global Institute zvažovalo, že ve svém zaměstnání skončí a opustí trh práce. Náročné sladění osobního a pracovního života v době pandemických omezení u nich totiž často vedlo k extrémnímu vyčerpání, v mnoha případech dokonce až na hranici vyhoření. Ze zkušeností Colliers, přední společnosti poskytující diverzifikované profesionální služby v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic, vyplývá, že jejich rozhodnutí opustit svou kariéru může snadno zaměstnavatel zvrátit úpravou pracovního prostředí i podmínek anebo investicí do zaměstnancovy rekvalifikace.
Na českém trhu práce převládá dlouhodobý nedostatek uchazečů, a to napříč téměř všemi obory. Aktuální nezaměstnanost je 3,1 %, což dle posledních dostupných dat Eurostatu představuje nejnižší hodnotu v celé Evropské unii. Ke konci června nabízeli zaměstnavatelé prostřednictvím ÚP ČR celkem 319 408 volných pracovních míst a na jedno volné pracovní místo připadá v ČR v průměru 0,7 uchazeče o zaměstnání. Poptávka po pracovnících tak stále převyšuje nabídku a odchod takového počtu žen z českého trhu práce by byl fatální. Aktuálně se v produktivním věku nachází téměř 3 100 000 žen, jejich čtvrtina tedy reprezentuje 775 000.
Zabránit tomuto scénáři lze dle expertů ze společnosti Colliers například nabídkou rekvalifikace a úpravou pracovních podmínek. Díky digitalizaci a novým technologiím totiž vzniká obrovské množství nových pracovních pozic, které umožňují větší flexibilitu, vzdálený přístup i lepší sladění osobního a pracovního života. Právě tyto pozice tak mohou být šancí a příležitostí pro ženy, které nyní zvažují odchod. „Firmy přecházejí na digitální procesy rychlým tempem a v rámci ESG pravidel mimo jiné tlačí na maximálně bezpapírové a automatizované provozy, které využívají potenciál digitálních řešení. V rámci této transformace je tedy třeba si také vyhodnotit, co je možné poskytnout lidem na pozicích, které již nebudou potřeba, a jak je díky rekvalifikaci zachovat ve firmě,“ vysvětluje Jana Vlková, ředitelka Workplace Advisory společnosti Colliers
Za tímto účelem by však firmy měly uzpůsobit své kanceláře i na školící aktivity a poskytnout svým zaměstnancům prostor pro jejich efektivní rozvoj. „Doba Covidu-19 nám prokázala, že efekt online školení na dálku je velmi omezený a fyzické předávání informací, zkušeností a znalostí je jednoznačně pro zaměstnance vhodnější a efektivnější. I to je tedy jeden z důvodů, proč by si měly firmy své kanceláře zachovat,“ říká Jana Vlková s tím, že jejich funkci a vybavení je však třeba upravit tak, aby zde byla možná nejen standardní individuální práce, ale také setkání v menších i větších týmech, které budou mít k dispozici kvalitní zázemí pro co nejlepší demonstraci nových technologií. „Při návrzích a stavbě nových prostor se snažíme vždy reagovat na aktuální potřeby trhu, firem i zaměstnanců. Nové funkce, rozvržení a úpravy prostor jsou pak navíc atraktivnější pro firmy i zaměstnance, kteří se po pandemii snáze vrací do zpět,“ dodává Jana Vlková.
Colliers a NejBusiness.cz
9. srpna 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....