Češi se houfně vrací k letním radovánkám. Zájem o sezónní zboží narostl téměř o 40 %

Češi se houfně vrací k letním radovánkám. Zájem o sezónní zboží narostl téměř o 40 %

Po dvou covidových létech se Češi s obrovskou chutí opět vrací k oblíbeným prázdninovým aktivitám, což dokládá i zvýšený zájem o sezónní zboží. Oproti minulému roku rostou prodeje letních položek v průměru o 38 % napříč segmenty. Tržby v kategorii zážitků, pobytů a poukazů se zvýšily až o pětinu. Letos si ale Češi připlatí, průměrná hodnota objednávky je vyšší zhruba o 15 %, což lze zčásti přisoudit inflaci. Více než polovina e-shopů už zvedla ceny o 5–10 %, nejčastěji kvůli růstu nákladů na vstupní suroviny. Uvádí to nejnovější data společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.

Prodejci letos konečně zažívají obrovský zájem o letní zboží, protože nálada ve společnosti stoupá podobně jako letní teploty. „I přes prudkou inflaci je v tomto roce zájem o letní zboží nebývalý. Meziročně se poptávka zvedla téměř o 40 %, což lze spojit s návratem k cestování do předkrizového stavu. Rostou prodeje campingového vybavení, stejně jako plavek a sezónních módních doplňků,“ uvádí Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates. Letní radovánky nás ale tento rok stojí více peněz, jelikož průměrná hodnota objednávky sezónního zboží či služeb se zvýšila přibližně o 15 %.

Zájem o zboží typické pro letní sezónu potvrzuje také Jan Laube z e-shopu procamping.cz: „V porovnání s předchozím rokem máme nárůst objednávek a tržeb a vidíme, že spotřebitelé více nakupují v tomto segmentu. Z tohoto důvodu jsme se připravovali na rozšíření nabídky a sortimentu pro letošní sezónu.”

Tržby v segmentu zážitků a pobytů rostou až o pětinu

Touha vyplnit čas zajímavými aktivitami se příliš nezměnila, počet objednávek v kategorii zážitků, pobytů a rekreačních poukazů je totiž velmi podobný jako v minulém roce. Nutno však zmínit, že tržby vzrostly až o pětinu.

Dovolenou chtějí Češi trávit aktivně, což dokládají také prodeje elektrokol, která jsme si v poslední době oblíbili. „Zvýšený zájem o elektrokola stejně jako v předchozích dvou letech i v letošní sezóně registrujeme, je však o něco menší než v minulých dvou letech, kdy prodeje sportovního vybavení trhaly rekordy,“ komentuje Michal Sádecký, majitel e-shopu GIVE.cz.

Na cenách se podepsalo zdražení surovin

Podle analýzy společnosti Upgates sedm z deseti českých e-shopů v posledním roce zdražilo zboží a služby ve své nabídce. Více než polovina online prodejců tak učinila průměrně o 5 až 10 % a skoro čtvrtina zvedla ceny dokonce o 10 až 20 %.

Zatímco přibližně třetina internetových obchodů upravila ceny plošně, bezmála polovina zvedla ceny pouze u vybraných položek. Dosud zachovala ceny jen pětina e-shopů, přičemž 12 % z nich plánuje v dohledné době jejich zvýšení.

E-shop procamping.cz se výraznějšímu zvyšování cen podobně jako některé další e-shopy vyhnul včasným předzásobením. „Vzhledem k tomu, že na letošní rok jsme se předzásobovali ve druhé polovině loňského roku, tak nárůsty cen byly minimální, v řádu jednotlivých procent,” uvádí Laube.

Až o desítky procent byli nuceni zdražit za poslední rok někteří výrobci krbových kamen, a to hlavně z důvodu rostoucích cen surovin a energií. I přesto čelí prodejci krbových kamen, a to právě díky vysokým cenám plynu a elektřiny, enormnímu zájmu ze strany zákazníků a dá se předpokládat, že extrémní zájem potrvá nejen na podzim, ale i celý příští rok. Češi se vrhli na nákupy krbů, které pro období prázdnin sice nejsou typickým zbožím, avšak právě nyní je ideální doba připravit se na topnou sezónu.

„Kvůli rostoucím cenám energií a obecné nejistotě se lidé houfně vracejí ke klasickým krbům, které se z praktického dekoračního prvku stávají někdy i hlavním zdrojem tepla v domácnosti. Zájem o krbová kamna aktuálně roste až desetinásobně. Takto extrémní poptávkový skok je velice těžké vykrýt, díky čemuž se protahují čekací doby na dodání kamen. Zklidnění v tomto směru neočekáváme ani v následujících měsících. Trh by se mohl stabilizovat nejdříve příští rok, možná až přespříští rok,“ komentuje situaci Michal Sádecký z internetového obchodu GIVE.cz.

Vysoké ceny vstupů významně ovlivnily dění napříč trhy. „Na rekordní inflaci se mimo jiné podepsalo zdražování surovin, které prodejci zákonitě museli promítnout do konečné ceny zboží. Vysoké náklady na vstupy totiž označují za nejčastější důvod pro přepsání cenovek. Snaha přizpůsobit se celkové situaci na trhu a také reakce na cenovou politiku konkurence jsou v tuto chvíli až druhotným argumentem,“ vysvětluje závěrem Martin Pech.

Zdroj informací

Upgates.cz a NejBusiness.cz

Datum

28. července 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 2.4019 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál