Po dvou covidových létech se Češi s obrovskou chutí opět vrací k oblíbeným prázdninovým aktivitám, což dokládá i zvýšený zájem o sezónní zboží. Oproti minulému roku rostou prodeje letních položek v průměru o 38 % napříč segmenty. Tržby v kategorii zážitků, pobytů a poukazů se zvýšily až o pětinu. Letos si ale Češi připlatí, průměrná hodnota objednávky je vyšší zhruba o 15 %, což lze zčásti přisoudit inflaci. Více než polovina e-shopů už zvedla ceny o 5–10 %, nejčastěji kvůli růstu nákladů na vstupní suroviny. Uvádí to nejnovější data společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení.
Prodejci letos konečně zažívají obrovský zájem o letní zboží, protože nálada ve společnosti stoupá podobně jako letní teploty. „I přes prudkou inflaci je v tomto roce zájem o letní zboží nebývalý. Meziročně se poptávka zvedla téměř o 40 %, což lze spojit s návratem k cestování do předkrizového stavu. Rostou prodeje campingového vybavení, stejně jako plavek a sezónních módních doplňků,“ uvádí Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates. Letní radovánky nás ale tento rok stojí více peněz, jelikož průměrná hodnota objednávky sezónního zboží či služeb se zvýšila přibližně o 15 %.
Zájem o zboží typické pro letní sezónu potvrzuje také Jan Laube z e-shopu procamping.cz: „V porovnání s předchozím rokem máme nárůst objednávek a tržeb a vidíme, že spotřebitelé více nakupují v tomto segmentu. Z tohoto důvodu jsme se připravovali na rozšíření nabídky a sortimentu pro letošní sezónu.”
Touha vyplnit čas zajímavými aktivitami se příliš nezměnila, počet objednávek v kategorii zážitků, pobytů a rekreačních poukazů je totiž velmi podobný jako v minulém roce. Nutno však zmínit, že tržby vzrostly až o pětinu.
Dovolenou chtějí Češi trávit aktivně, což dokládají také prodeje elektrokol, která jsme si v poslední době oblíbili. „Zvýšený zájem o elektrokola stejně jako v předchozích dvou letech i v letošní sezóně registrujeme, je však o něco menší než v minulých dvou letech, kdy prodeje sportovního vybavení trhaly rekordy,“ komentuje Michal Sádecký, majitel e-shopu GIVE.cz.
Podle analýzy společnosti Upgates sedm z deseti českých e-shopů v posledním roce zdražilo zboží a služby ve své nabídce. Více než polovina online prodejců tak učinila průměrně o 5 až 10 % a skoro čtvrtina zvedla ceny dokonce o 10 až 20 %.
Zatímco přibližně třetina internetových obchodů upravila ceny plošně, bezmála polovina zvedla ceny pouze u vybraných položek. Dosud zachovala ceny jen pětina e-shopů, přičemž 12 % z nich plánuje v dohledné době jejich zvýšení.
E-shop procamping.cz se výraznějšímu zvyšování cen podobně jako některé další e-shopy vyhnul včasným předzásobením. „Vzhledem k tomu, že na letošní rok jsme se předzásobovali ve druhé polovině loňského roku, tak nárůsty cen byly minimální, v řádu jednotlivých procent,” uvádí Laube.
Až o desítky procent byli nuceni zdražit za poslední rok někteří výrobci krbových kamen, a to hlavně z důvodu rostoucích cen surovin a energií. I přesto čelí prodejci krbových kamen, a to právě díky vysokým cenám plynu a elektřiny, enormnímu zájmu ze strany zákazníků a dá se předpokládat, že extrémní zájem potrvá nejen na podzim, ale i celý příští rok. Češi se vrhli na nákupy krbů, které pro období prázdnin sice nejsou typickým zbožím, avšak právě nyní je ideální doba připravit se na topnou sezónu.
„Kvůli rostoucím cenám energií a obecné nejistotě se lidé houfně vracejí ke klasickým krbům, které se z praktického dekoračního prvku stávají někdy i hlavním zdrojem tepla v domácnosti. Zájem o krbová kamna aktuálně roste až desetinásobně. Takto extrémní poptávkový skok je velice těžké vykrýt, díky čemuž se protahují čekací doby na dodání kamen. Zklidnění v tomto směru neočekáváme ani v následujících měsících. Trh by se mohl stabilizovat nejdříve příští rok, možná až přespříští rok,“ komentuje situaci Michal Sádecký z internetového obchodu GIVE.cz.
Vysoké ceny vstupů významně ovlivnily dění napříč trhy. „Na rekordní inflaci se mimo jiné podepsalo zdražování surovin, které prodejci zákonitě museli promítnout do konečné ceny zboží. Vysoké náklady na vstupy totiž označují za nejčastější důvod pro přepsání cenovek. Snaha přizpůsobit se celkové situaci na trhu a také reakce na cenovou politiku konkurence jsou v tuto chvíli až druhotným argumentem,“ vysvětluje závěrem Martin Pech.
Upgates.cz a NejBusiness.cz
28. července 2022
Opavský strojírenský výrobce OSTROJ rozšířil strategickou spolupráci s americkou společností Oshkosh...
Od srpna mají klienti Komerční banky, Monety a Air Bank možnost vkládat hotovost do téměř 800 sdílených...
Konica Minolta reaguje na stále rostoucí počty hackerských útoků a potřebu maximálního zabezpečení IT...
BILLA zahájila v červenci výstavbu své první celodřevěné ekologické prodejny v rámci střední a východní...
Brněnská skupina Authentica loni poprvé překročila půlmiliardový obrat, který meziročně vyrostl na celkem...
V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...
Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...
Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...
Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...
onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....