Dark Stores: Nový formát maloobchodu s dodávkou do 15 minut mění tvář měst

Dark Stores: Nový formát maloobchodu s dodávkou do 15 minut mění tvář měst

Rozmach elektronického obchodování a měnící se preference zákazníků vytvořily nový fenomén – Dark Stores, neboli online prodejce dodávající zboží do 15 minut od objednávky. Během pandemie a uzávěr kamenných prodejen dosáhla e-commerce svého vrcholu, některým e-shopům vloni rostly prodeje i o desítky procent. V souvislosti s tím začala zejména ve větších městech s dostatečně hustou zástavbou růst i poptávka po menších a centrálně umístěných provozovnách a skladech e-shopů s plochou 150 až 500 m²d.

Růst zájmu o rychlé dodávky nutí provozovatele e-shopů nabízet a zlepšovat logistiku na krátkou vzdálenost. Společnosti se proto musí přiblížit zákazníkovi, a to i doslova. Stále častěji tak budují malé sklady určené pro tento typ dodávek. Na rozdíl od obřích logistických center, které se nejčastěji nachází na předměstích nebo na okrajích měst, se v tomto případě jedná o centrálně umístěné provozovny s plochou cca 150 až 500 m² a dobrou dopravní obslužností. Zevnitř připomínají maloobchody, obvykle zde však neprobíhá ani samotný prodej, ani vyzvedávání objednávek, ale pouze balení a distribuce zboží.

„Jako první začal koncept temných obchodů úspěšně využívat prodejce potravin Auchan ve francouzském Lille. Samotný termín Dark Stores se poprvé objevil v roce 2009, když ve Velké Británii otevřelo Teco první prostory tohoto typu. Zákazníci do nich vůbec nevstupují, jen si stáhnou aplikaci a mohou začít nakupovat s dodávkou zboží přímo domů a během několika desítek minut,“ popisuje Marjan Gigov ze společnosti Colliers. Dnes již mají s tímto konceptem zkušenosti i další, například Whole Foods, Walmart, Target v USA nebo Gorillas, Zapp, Getir či Wolt v Evropě. Právě pro finskou společnost Wolt zajišťoval Colliers vloni vhodné prostory v Praze. „Kurýři s modrými krabičkami nerozváží jen jídlo z oblíbených restaurací, ale také potraviny ze svých temných obchodů Wolt Markets,“ říká Marjan Gigov s tím, že byli přímým konkurentem online prodejců potravin, ale věděli, že musí nabídnout něco navíc, něco jiného. „Doba dodání se musela pohybovat mezi 15 až 20 minutami. Našli jsme pro ně ideální prostor v novostavbě v Holešovicích, v přízemí studentského domu, odkud mohou pokrýt tuto část Prahy.“

Výhoda méně atraktivních míst

„Trend Dark Stores může postupně změnit tvář měst či některých oblastí. Provozovatelé těchto služeb se obvykle snaží vybudovat hustou síť poboček tak, aby vždy měly centrální polohu a dobrý přístup k dopravním trasám,“ říká Marjan Gigov. Ideální místo pro Dark Stores je dle něj takové, které se sice nachází v obydlené oblasti, ale současně jde o co nejlevnější část. Provozovatel Dark Stores totiž nepotřebuje být viditelný pro kolemjdoucí a lákat zákazníky, jedná se o tzv. temné obchody, respektive sklady.

„Pro jejich umístění dávají smysl konce ulic nebo jejich levnější strany. Proto můžeme očekávat, že na realitním trhu vzroste o místa tohoto typu zájem,“ vysvětluje Marjan Gigov.

Technologie a realitní trh

Protože velikost skladovacího prostoru bývá omezená, je nutné kvůli neustálému doplňování zásob odhadovat požadavky zákazníků předem. Klíčová je zejména prediktivní analýza, ideálně založená na strojovém učení či umělé inteligenci. Každá lokalita navíc může být odlišná, pro úspěch je tedy potřeba, aby nabídka byla přesně přizpůsobena preferencím a potřebám dané čtvrti a jejích obyvatel.

Formát Dark Stores je součástí konceptu tzv. patnáctiminutového města, kdy se maloobchod a služby přesouvají co nejblíž zákazníkovi. Prakticky veškeré potřeby obyvatel by v rámci tohoto konceptu měly být dostupné do čtvrt hodiny od místa bydliště, a to ať už pěšky, na kole, veřejnou dopravou nebo jinak. „V současnosti se městské čtvrti, respektive ještě menší oblasti, specializují a dělí na spíše obytné, pracovní, obchodní, administrativní nebo zábavní. Koncept patnáctiminutového města by tohle rozdělení změnil a přinesl by poměrně výrazné přesuny na realitním trhu a změny podoby samotných měst. Tvůrci nových projektů i investoři se dnes na popsaný vývoj připravují a při svém rozhodování tyto nastupující trendy zvažují,“ říká Marjan Gigov.

Výzvy a rizika

„Protože byl online nákup potravin během pandemie tak úspěšný, nebylo pro prodejce těžké získat obrovské investice. Nyní však Dark Stores prodejci musí vytvořit udržitelný obchodní model, který bude uzpůsoben pro místní trhy a který bude schopen obstát sám o sobě, až vyschnou peníze od rizikového kapitálu,“ tvrdí Marjan Gigov. Vyrovnat se bude muset také s celou řadou výzev, například snahou některých evropských měst tento koncept regulovat. „Obyvatelům vadí množství kurýrů, hluk, znečištění, ale také doplňování zásob a doručování probíhající 24 hodin denně. Proto již například Rotterdam a Amsterdam zavedli omezení provozu Dark Stores prodejen a panují obavy, že by se k nim mohla přidat další města. Skutečnost, že se možnosti dojíždění do práce ve městě neustále vyvíjejí a že se stále více používají elektromobily, koloběžky a jízdní kola, částečně vyřeší některé problémy s hlukem a znečištěním. Výzva mezi technologiemi a životním prostředím není nová, ale dělá rychlé kroky, pokud jde o její vývoj,“ vysvětluje Marjan Gigov.

Zdroj informací

Colliers a NejBusiness.cz

Datum

26. července 2022

Sociální sítě NejBusiness.cz

Doporučujeme

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Zajímavosti a tiskové zprávy

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

25. března 2024

Direct pojišťovna překonala další dva milníky. Má 3,5 miliardy v portfoliu a půl milionu klientů

Direct pojišťovna potvrzuje svou dlouhodobou pozici mezi nejrychleji rostoucími pojišťovnami na trhu....

13. března 2024

Komerční banka bude vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ

Od 18. března 2024 do 15. dubna 2024 bude Komerční banka vyplácet zjištěné pohledávky věřitelů Sberbank CZ...

13. března 2024

DKV Mobility rozšiřuje síť dobíjecích stanic

Společnost DKV Mobility, přední evropská B2B platforma pro platby a řešení na cestách, rozšířila svou...

12. března 2024

BILLA svoji novou identitu promítá nejen do svých prodejen

Po představení své nové obchodní strategie, zaměřené na podporu zdraví, správného stravování a na...

12. března 2024

SAP představuje novinky ve správě firemních dat s generativní AI

Společnost SAP oznámila novinky zaměřené na správu firemních dat. Nejvíce inovací včetně využití...

11. března 2024

Dell inovuje modely notebooků Latitude pro práci s umělou inteligencí

Společnost Dell uvádí na trh zcela novou řadu Latitude s podporou umělé inteligence. Notebooky vybavené...

8. března 2024

Kancelářská budova AFI City 1 dosáhla s příchodem nových nájemců plné obsazenosti

Mozaika nájemců ve vysočanském věžáku AFI City 1 je již kompletně dokončená. Mezi nové přírůstky mimo jiné...

8. března 2024

Na Slovensku uvedli do provozu největší smart bateriové úložiště nahrazující fosilní zdroje

V průmyslovém parku v Banské Bystrici bylo úspěšně uvedeno do provozu největší smart bateriové úložiště na...

3. března 2024

Zaměstnanci Penny si znovu přilepší

Obchodní řetězec PENNY pokračuje ve zvyšování mezd, ty od 1. března stouply bezmála sedmi tisícovkám...

Reklama

Page generated in 1.4289 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál