Bydlení ve městě, nebo v okolí? Levnější cena bytu není vždy výhra

Bydlení ve městě, nebo v okolí? Levnější cena bytu není vždy výhra

Nedostupnost vlastnického bydlení v České republice stále narůstá. A současná situace na trhu neslibuje – alespoň v krátkodobém horizontu – příznivé změny, které by rozsvítily alespoň náznak světla na konci tunelu. Místy téměř paralyzovaná výstavba nezvládá držet krok s poptávkou a ani zvyšující se úrokové sazby hypoték dosud nepřispěly k významnějšímu zpomalení růstu cen nových bytů. Jakékoli tlaky směřující k jejich zlevnění totiž brzdí vysoká inflace (a nejen ona), která se nadále promítá do cen materiálů, energií a stavebních prací.

Kvůli nedostupným nemovitostem ve velkých městech proto lidé obracejí svou pozornost na lokality za jejich hranicí, jež nabízejí zatím levnější byty. Odborníci z analytického oddělení skupiny JRD ale varují před neuváženým rozhodnutím. Při výběru mezi koupí nemovitosti ve velkém městě, například v Praze, nebo v přilehlých lokalitách totiž nevstupuje do hry jen cena, ale také řada dalších faktorů, které by si měl kupující opravdu pečlivě promyslet. Při srovnávání obou alternativ bydlení je nejdůležitější nezapomenout kromě pořizovací ceny zvážit i všechny další spojené náklady. A následně si na pomyslné misky vah položit své osobní preference a výhody/resp. nevýhody, jež s sebou přináší městský, nebo naopak mimoměstský způsob života.

Pro lepší představu, s jakými náklady je nutné při volbě mezi oběma alternativami bydlení počítat, provedlo analytické oddělení skupiny JRD porovnání mezi dvěma lokalitami – širším centrem Prahy a příměstskou oblastí zahrnující například města Říčany, Benešov a Kolín1. Analytici pracovali s reprezentativním vzorkem 3 000 pražských a 200 mimopražských bytů 3+kk. Hodnota takto dispozičně řešeného bytu bývá sice v příměstské lokalitě o 30 až 40 % nižší než v Praze, do výsledné ceny se ale musí promítnout rovněž dodatečné položky související především s dopravou a logistikou: horší mobilita v rámci veřejné dopravy, více najetých kilometrů a opotřebení či údržba automobilu. Do celkového součtu by navíc měly být zahrnuty také další náklady, k nimž patří například čas strávený na cestách. Jejich reálná hodnota se ale stanovuje velmi problematicky.

Z analýzy vyplývá, že z hlediska explicitních nákladů, které jsou spojené s dopravou, logistikou, provozem a údržbou vozidla, ušetří Pražané oproti obyvatelům mimopražských lokalit až 9 000 Kč měsíčně. Ovšem na druhou stranu zaplatí lidé z metropole přibližně o 11 000 Kč měsíčně více než mimopražští, pokud se srovnávají rozdílné náklady na pořízení nového bydlení. Vzhledem k poměrně zanedbatelnému rozdílu 2 000 Kč je proto při výběru mezi oběma variantami tím důležitější řešit i jiná než finanční kritéria a dát je do souladu se svými osobními potřebami a preferencemi: míru občanské vybavenosti, dopravní dostupnost, blízkost přírody, soukromí atd.

JRD Development, divize skupiny JRD Group, jež se věnuje výstavbě environmentálně šetrného bydlení2, doporučuje kupujícím zajímat se rovněž o udržitelnost zvolené nemovitosti. A to se vyplatí zvláště v dnešní době, kdy razantně rostou ceny pohonných hmot a energií. Častější využívání veřejné dopravy na úkor osobního vozidla a zvyšování energetické účinnosti domu širším využitím obnovitelných zdrojů totiž snižuje celkovou uhlíkovou stopu, kterou daná domácnost vyprodukuje, a prospívá jejímu rodinnému rozpočtu. Příkladem jsou rezidenční projekty JRD Development (například Bohdalecké kvarteto nebo Císařská vinice), v nichž by díky využití moderních materiálů a technologií neměla klesnout teplota pod 18 °C ani v případě, že by se zde vůbec netopilo. Pasivní byty tak dokážou uspořit i více než 85 % nákladů na vytápění oproti běžným stavbám.

Zdroj informací

JRD Group a.s. a NejBusiness.cz

Datum

18. července 2022

Fotogalerie

Sociální sítě NejBusiness.cz

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:

Doporučujeme

Zajímavosti a tiskové zprávy

5. července 2024

Výroba vozidel v Česku nadále roste

V České republice bylo v prvních pěti měsících vyrobeno 651 935 osobních vozidel. To je téměř o 10 % víc...

30. června 2024

Největší fotovoltaický střešní projekt v Česku: V CTParku Bor na Plzeňku

Přední evropská developerská společnost CTP vybudovala bez využití finanční dotace dosud nejrozsáhlejší...

13. června 2024

Skanska uvádí na trh novou lokalitu, Habitat Malešice nabídne multifázový projekt s více než 1 000 byty

Skanska představuje svůj doposud největší rezidenční projekt s názvem Habitat a spouští prodej první...

24. května 2024

NOBO AUTOMOTIVE bude vyrábět sedladla pro BMW v GARBE PARKU České Budějovice

Společnost GARBE, specialista na logistické a průmyslové nemovitosti ve střední a východní Evropě,...

20. května 2024

Bonami expanduje do Itálie

onami, prodejce nábytku dekorací a vybavení do domácnosti, se rozšiřuje na další trh, tentokrát do Itálie....

10. května 2024

Investiční fond Vetfund otevírá nejmodernější veterinární kliniku v ČR

V Praze na Palmovce zahájila od května svou činnost nejmodernější veterinární klinika v České republice....

2. května 2024

VDT Technology dokončila projekt digitálního dvojčete úpravny vody

VDT Technology, vývojář digitálních aplikací pro vodárenský průmysl, dokončil spolu s partnery inovativní...

23. dubna 2024

Klimatická neutralita ve stavebnictví. STRABAG chce dosáhnout zdánlivě nemožného do roku 2040

Odvětví stavebnictví patří s podílem téměř 38 % na celosvětových emisích k největším znečišťovatelům...

17. dubna 2024

Bonett pod vlastní značkou otevírá první dvě CNG stanice na Slovensku

Přední český dodavatel alternativních pohonných hmot Bonett vstupuje se svojí značkou na slovenský trh....

12. dubna 2024

ČEPRO spouští prodej nového paliva se 100% obsahem HVO

Společnost ČEPRO od dubna pro své velkoobchodní zákazníky nabízí nové palivo s obchodním označením HVO...

Reklama

Page generated in 2.8095 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál